Gå til innhold

software raid - hviket?

Anbefalte innlegg

Jepp, software raid5 faktisk, har 4x160 i raidframe og linux - har 4 nye 160 disker som skal da settes opp i 8x160 raid5 - spørsmålet er, hvilken software raid skal eg bruke?

Har prøvd å leite litt etter sammenligninger på software raid, men med begrenset hell. Forleøpig er alternativene linux&raidframe og freebsd&vinum. Er ferdig å back'e opp dataene i det gammle arrayet så skal først kjøre et diagnose programm på diskene og så begynner morroa med å prøve alternativene :S

kom gjerne med ulike forslag og erfaringer, men ikkje windows - skal boote fra compact flash elelr usb pendrive. Noen som har alternativer som funker med å sette diskene idle når de ikkje er i bruk - dette funka ikkje noe vidre bra på freebsd 5.3beta7 (jepp, veit det er en grunn til det er beta .. skal prøve 4.x i løpet av ettermiddagen)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

kort oppsumert, linux og raid er tingen, valgte først fedora core 2 - ca 60MB/s skriving over 8x160GB i raid5, lesing varierte noe rundt 100-90MB/s på en P4 2.4Ghz 256MB - kombiner dette med GB lan og ... :love:

Hverken linux eller freebsd var særlig glad i å boote fra min pendrive, Linux skulle gjøre det, men ikkje fra min pendrive. Å offre en liten GB til OS partisjon og bruke resten i raid5 er greit i min verden - fikk forresten raid1 til OS'et da, så i grunn like greit :D)

Lenke til kommentar
kort oppsumert, linux og raid er tingen, valgte først fedora core 2 - ca 60MB/s skriving over 8x160GB i raid5, lesing varierte noe rundt 100-90MB/s på en P4 2.4Ghz 256MB - kombiner dette med GB lan og ...

Unnskyld, men er det ingen som reagerte på de tallene her? En skikkelig RAID5 hardwarekontroller, har jeg hørt, klarer knapt å presse gjennom 10 MB/sekundet på skriving på relativt raske disker.

Overdriver du ikke tallene litt her, eller tenker man bufferd write? (heller det hadde vært å gå litt langt)

Kanskje det var bare en pitteliten overdrivelse av linux box'en din sine ferdigheter bjorne.e? ;)

Kan godt være at jeg tar feil, men da får jeg vel vite det her og nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...