Gå til innhold

Om råd og tips fra webbutikker ved kjøp av data .

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom jeg i prat med en av naboene som hadde kjøpt seg Pc fra en forholdsvis kjent webshop . Siden han ikke hadde peiling på data hadde han kontaktet dem og bedt om et tilbud på en "familispc" som skulle brukes til div ting , bla ble det opplyst at de hadde en datter som liket å spille .

Joda tilbudet kom og oppsettet ble annbefalt og mannen kjøpte maskinen .

Men sier han til meg nå har min datter kjøpt Simms 2 og det virker ikke , vel jeg går bort og sjekker maskinen og ganske riktig , der får jeg beskjed om at grafikkortet ikke støtter DirectX 9.

Skrur så opp pcen for å sjekke inmaten og det var et trist syn , det første jeg ser er at det er en Q-tec stforsyning på 300w det neste er at det står et socetA kort i maskinen med et svært dårlig innebygd grafikkort og ikke nok med det det er heller ikke agp port på kortet .

Hvordan kan en websop tillate seg å lure folk på denne måten, dette er vitteligen ikke en grei maskin som er beregnet å vare en stund og takle spill :thumbdown:

Her må kunden skifte hk + kjøpe nytt grafikkort og sannsyneligvis satse på en bedre psu , i tillegg stod det en 256 minnebrikke av ukjen fabrikat . :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo helt utrolig, men det fins faktisk selgere som er så utspekulerte. :no:

Vil de ha en ny maskin som faktisk skal brukes til litt spilling, bør de iallfall få en som støtter DX9. :nei:

Jeg hadde straks brukt angreretten og kjøpt ny PC en annen plass!

Smekk på lanken til websjappa som solgte katta i sekken!

Lenke til kommentar
Hvordan kan en websop tillate seg å lure folk på denne måten, dette er vitteligen ikke en grei maskin som er beregnet å vare en stund og takle spill :thumbdown:

Enig, men det spørs jo litt som de andre også sier, hva naboen din sa i samtalen. Hvis han sa noe sånt som "Jeg er villig til å gi fire tusen, ikke en krone mer!", så er det kanskje ikke så merkelig.

Men hvis innmaten ikke stemmer overens med prisen han betalte, eller han var villig til å betale mer for å oppnå de specs'ene han trenger(hvilker virker noe merkelig i så fall, for hvilken webshop ville vel ikke selge for mest mulig kroner?) og ble anbefalt en for dårlig maskin i forhold til disse parameterene, kan det vel kalles å lure folk.

Lenke til kommentar

Min nabo hadde bedt om tilbud på en rimelig og grei maskin som skulle fyle kravene jeg nevnte , dette gjør overhode ikke denne maskinen ,men siden min nabo også sa at han ikke hadde peiling så tok de vel noe billig som var vanskelig å få solgt til andre ,dermed sikret de seg og at de kom lavere enn på andre tilbud han hadde fått .

Bla hadde både Psdata og komplett gitt tilbud på mye bedre maskiner som hadde vært fullt brukbare , disse hadde bla hk med agp og eksternt grafikkort , istede ble han lurt og får en mye dyrere maskin ved at han nå må oppdatere .

Jepp har sett mailene i denne saken og tilbudene .

Lenke til kommentar

dumt at webshopene ser muligheten til å kvitte seg med utrangert utstyr bare for å ha noe å selge til en stakkars uvitende kunde

jeg hadde aldri hatt samvittighet til å selge noe slikt en gang

kunden må i såfall be på sine knær at han skal ha det billigste dritten han kan få og vite nøyaktig hvor dårlig maskinen er før han hadde fått noe slikt av meg

Ps hater folk som skal ha en maskin til under 5000 fordi det er utrolig vanskellig å bygge en slik uten å få magesår. Blir flau når jeg leverer en slik maskin. En maskin bør ligge på 8000 ++ inkl skjerm som nedre grense. Alt annet kvir jeg meg til å bygge.

Lenke til kommentar
Min nabo hadde bedt om tilbud på en rimelig og grei maskin som skulle fyle kravene jeg nevnte , dette gjør overhode ikke denne maskinen ,men siden min nabo også sa at han ikke hadde peiling så tok de vel noe billig som var vanskelig å få solgt til andre ,dermed sikret de seg og at de kom lavere enn på andre tilbud han hadde fått .

Bla hadde både Psdata og komplett gitt tilbud på mye bedre maskiner som hadde vært fullt brukbare , disse hadde bla hk med agp og eksternt grafikkort , istede ble han lurt og får en mye dyrere maskin ved at han nå må oppdatere .

Jepp har sett mailene i denne saken og tilbudene .

Er det ikke mulig for naboen din å bytte produktet? Nettbutikken har jo tydligvis lurt ham med tanke på de kriteriene han oppga ikke er oppfylt.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en sak for forbrukerrådet. Her har kjøper tilsynelatende (jeg har ikke lest saksdokumentasjonen) gitt utrykkelig beskjed om hva han ønsker. Varen som er levert er overhodet ikke i nærheten av det kjøper ville ha (og trodde han betalte for). Derfor er kjøpet i hht kjøpsloven ugyldig og kan heves om kjøper ønsker det. Evt. kan selger få muligheten til å rette opp dette.

Det er greit at de fleste spill (prosentandelmessig) antagelig kan kjøre på denne maskinen, men jeg mener at det heter seg også at kan det misforståes, er det ulovlig. En kjøpskontrakt skal med andre ord ikke inneholde elementer som kan misforståes.

Konklusjon:

Naboen din setter opp en skriftlig klage som han sender til butikken, gjerne med referanser til kjøpsloven og litt paragrafer (jeg rekker ikke grave fram det nå). Dersom han ikke får gehør, bør han nevne forbrukerrådet for de som han så tar det opp med i 3. runde om ikke de to foregående gir et tilfredsstillende resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...