sebas Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 hei alle sammen: jeg holde på en projekt nå,å fornye min gamle datamaskin. Dette er en pentium1 med win95.Jeg lurer veldig om hvilken prosessor og hovedkoprt bør jeg kjøpe.Kabinett er brukelig.++++Jeg vil ikke investere så mye penger heller ca2000kr. PS jeg er ganske ny i dette bransje på for håd 1000 hjertelig takk MVH SEBAS Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Tror ikke det er verdt pengene . Sannsynlig må du ha flere ting enn kun hk+cpu . Pentium1 hovedkortet ditt leverer cpu strøm via powersupplyens +5v. Nye hk leverer via powersupply's +12v , så du vil nok måtte ha ny PSU ATX12v standard. Så har du minne , nye hk benytter DDR ikke SDram ,hvilket vil si du må ha nytt minne da SDRAM ikke kan benyttes på nye hovedkort. Sannsynligvis er harddisken(e) du har i maskinen begrenset til ATA66 hastighet , og vil i oppgradert maskin være en treg flaskehals .Så en ny harddisk vil være påkrevet for å at føle oppgraderingen har noen gevinst. Alternativet er å få tak i noe et hk som støtter sdram og pentiumIII samt en PIII prosessor .Men dette får du nok ikke bestilt i noen butikker, men kanskje under bruktmarkedet her eller et annet brukt marked/butikk. Sett heller tilside de 2000,- kronene og bruk de senere på en ny maskin. *Hjertelig velkommen på forumet forresten* Endret 9. oktober 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
wim Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Det er heller ikke sikkert at kabinettet passer (det gjør det antageligvis ikke) EDIT : leif Endret 9. oktober 2004 av wim Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Grafikk systemet er kanskje også AGP1 , eller integrert på hovedkortet hvilket også vil medføre et dilemma/problem med "nytt" hovedkort . Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 kansje vurdere å kjøpe en brukt datamaskin. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Grafikk systemet er kanskje også AGP1 , eller integrert på hovedkortethvilket også vil medføre et dilemma/problem med "nytt" hovedkort . Eller kanskje ISA tilogmed? Nei, du tjener nok mye mer på å spare opp litt penger. 4000,- og over, da kan du få en helt ny lavbudsjetts-PC. Og klarer du å hoste opp enda 2000,- begynner det å bli bra saker! Du har nok for gamle komponenter i maskinen din til å kunne oppgradere noe som helst idag. Det finnes ikke så gamle komponenter på markedet, kun brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå