audun1 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg har et lite prob med server 2003. i brukermappen i active dir ligger det en spes bruker. denne brukeren skal kunne logge på maskinen server 2003 ligger på. da han prøver på det får han beskjed om at han ikke kan logge på inaktivt. jeg vil ikke gi han administrative retigheter så hva kan jeg gjøre. Ps var dette riktig forum??? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Dette må du endre i Group Policy. Trykk Windowstast + R for Run. Skriv gpedit.msc og trykk Enter. Gå til computer Configuration - Windows Settings - Security Settings - Local policies - User rights - Her kan du gjøre endringer på "Allow log on locally". Høyreklikk, velg Properties. Legg til enten denne brukeren eller en eller flere brukergrupper. Kirikiri Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) ok takk skal forske på det. men kan du da stille hvilke ikoner og sånt de skal ha på startmenyen og sånt?? Edit: Nå blir jeg litt i tvil da. jeg er jo administrator å i den tilgangs greia du ga til meg kommer det opp konfiger Computer eller user. jeg trykker på user men det jeg gjør der påvirker admin kontoen min. er jeg helt skutt eller. Humm??? Endret 9. oktober 2004 av audun1 Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 En lettere måte er å melde han inn i f.eks "printer operator Group". Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) men hvis jeg lager en ny gruppe som heter brukere. kan det gå å sette rettighetene til den gruppen da... edit: Fikk det til. lagde bare en ny gruppe med en ny rettighetsfil. men nå får jeg beskjed om kontoen ikke kan logge på "interactively" finner ikke det noen sted i den rettighets profilen. Endret 9. oktober 2004 av audun1 Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 ingen som har ide Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Joda joda... slapp av og ikke stress slikt på et forum. men hvis jeg lager en ny gruppe som heter brukere. kan det gå å sette rettighetene til den gruppen da... Du må age en ny policy på OU'en serveren ligger i. Hvis den er domenekontroller så er det "domain controllers" så må legge policyen til. Sørg for at den nye policyen ligger øverst i listen. I policyen går du til computer configuration - Windows settings - Security settings - Local Policies - User rights ... - Her leter du frem logg på interaktivt (husker ikke nå hva den het nøyaktig.) dobbelklikk og legg til den gruppen eller brukeren som skal kunne logge på lokalt. Du kan også redigere "default domain controller policy", men jeg vil ikke anbefale det. Lag heller en ny policy. Da skulle det gå, du kanskje reboote serveren for at forandringene skal tre i kraft. Rop ut hvis det ikke hjelper. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 He He jeg mener ikke å mase da men jeg har en dato dat allt skal funke så jeg er litt stresset. jeg hadde gjort allt du sa men ikke reboota så jeg skal prøve det. Takk For Hjelpen Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 nope. det går ikke. har noen en ide Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Settingen for log on interactively = "Allow log on locally". Sett at brukeren får lov til å gjøre det, og så får han logge på maskinen. Hva mer han har tilgang til, kommer an på hvilken brukergruppe han er i. Så lenge han ikke er admin, så har han ikke admin-rettigheter. Kirikiri Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Som du fremdeles ikke har svart på: Er serveren en domenekontroller eller bare en server som ligger i en annen OU? Hvis ja: Let frem den aktuelle innstillingen i Default domain Controller Policy ("allow log on locally" heter den). dobbelklikk den, klikk på "add user or group" legg til brukeren, klikk ok og reboot, (eller "gpupdate /force" fra kommandoprompt) Nå skal det virke eller så gjør du noe seriøst feil. Hvis det ikke virker så legg brukeren til en av gruppene som allerede var listet opp i policy'en. Som f.eks gruppen "print operators". Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Som du fremdeles ikke har svart på: Er serveren en domenekontroller eller bare en server som ligger i en annen OU? Hvis ja: Let frem den aktuelle innstillingen i Default domain Controller Policy ("allow log on locally" heter den). dobbelklikk den, klikk på "add user or group" legg til brukeren, klikk ok og reboot, (eller "gpupdate /force" fra kommandoprompt) Nå skal det virke eller så gjør du noe seriøst feil. Hvis det ikke virker så legg brukeren til en av gruppene som allerede var listet opp i policy'en. Som f.eks gruppen "print operators". den er vel en domenekontroller. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 ja... virker det jeg forslår eller? Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 jeg har gitt opp å gått over til linux. jeg har tenkt på det lenge å nå gjorde jeg det. Jeg har nå kommet ut av Windows HE******TE. Ønsk meg lykke til Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Lykke til! But there's no patch for stupidity... Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 takk. men jeg strever litt med partisjoner og ting Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hærregud da menneske. Går du seriøst over til Linux fordi at du ikke får en bruker til å logge på lokalt på en server?! Det er jo bare å gi brukeren rettigheter til det (eller melde han inn i en gruppe som allerede har har den rettigheten). Hvis du lister ut innstillingene til "allow logon locally" (som nevnt flere ganger nå) på alle policyer på domene og domenekotroller-nivå, så skal jeg gi deg et svar som virker 100% sikkert. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Neida jeg bytter ikke bare pga rettigheterne på gruppene. Jeg har lenge tenkt på å bytte til linux men har aldri kommet så langt. Her forleden fikk jeg nok av Windows å bestemte meg "Jeg skulle ha linux" nå sitter jeg her uten å skjønne så mye av hvordan jeg instalerer linux. Jeg vurderer om det kan være noe galt med den brente iso filen. Jeg brente den som image så dere ikke tror noe annet. Jeg får instalasjonsmenyen men ingen av valgene virker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå