Marius5051 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg har en gammel PC, dvs den begynner å slite litt med å i det hele tatt fungere. Dette er hva jeg husker fra hodet mitt: Prosessor: Amd 700mhz Minne: Nå 128mb pga dårlig kjøp i utlandet da jeg var mindre Hovedkort: Gigabyte Skjermkort: Geforce2 MX Lydkort: Creative 1024 Live Antar at strømforsyningen er på 300 Skulle ønske jeg husker mer, men det gjør jeg altså ikke. Hvis jeg nå skulle orke å oppgradere denne karen litt, må jeg vel oppgradere det meste, men betyr det at det blir bare kabinettet som står igjen? Jeg må vel bytte prosessoren først for at noe skal fungere, og med det samme også hovedkortet. Her igjen sikkert også strømforsyningen. Da er det bare minne og skjermkort som står igjen. Er tilfellet slik er det smartere å kjøpen helt nytt. Men det jeg spør om egentlig, er det noe vits i å oppgradere? Kan jeg forbedre maskinen mye uten å bytte ut hele røkla? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Alt kommer ant på hva du skal bruke den til. Skal du spille så er det ikke noen å ta vare på. Hvis du bare skal bruke maskinen til å sjekke mailn og VG så duger den enda. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Du må nok bytte det meste, inkludert harddisk. Dersom du ikke har oppgradert noen komponenter på den PC'n siden den var ny, så tror jeg du kan ta med deg diskettstasjonen til den nye. Selv om bare kabinettet står igjen, så er det ikke sikkert at strømforsyningen din kan brukes. Selv om du har 300W, som er nok i mange tilfeller, så mangler du den ekstra "12v P4" connector, som både Pentium 4 og AMD 64-bits hovedkortene benytter. (En del socket A-hovedkort benytter også denne.) En mulighet er å kjøpe et hovedkort for socket A som ikke trenger denne kontakten, og kjøpe f.eks. AMD Sempron ett-eller-annet. Og så kan du leve med den trege harddisken og slitne CD-ROM spilleren du har inntil videre. Du gifter deg imidlertid med fortiden. Litt av vitsen med å oppgradere er vel å bli "up to date" ? Ùansett må du kjøpe nytt hovedkort, prosessor og minne (og evt. skjermkort hvis du skal spille spill.) Men det er tross alt bare et par tusen å spare på kabinett med strømforsyning, og harddisk, så jeg tror jeg hadde kjøpt så og si alt nytt hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå