Gå til innhold

For varm 1557GLS?


gisi

Anbefalte innlegg

Jeg har 9700 64mb, fujitsu 5200RPM disk og 1,7GHz, og har ikke problemer med at viften går. Nå har jeg strømmen i og maks batteri i windows, dvs 600MHz helt til noe prog trenger mer. Har observert de siste 10 min, og viften har ikke gått en eneste gang. tempen liger på 44-45 granger. Den står på en treplate. HDD temp er 42-44 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at det er flere som har problemer med viftestøy fra 1557GLS, jeg har samme problemet. Vifta slår inn på 53 grader, men harddisken ligger stabilt på 43-44 grader. Noen nevnte at det gikk an å oppdatere bios for å få vifta til å slå inn på 53 grader. Noen som vet om det går ann å få vifta til å slå inn ved høyere temperaturer? 58 f.eks..

 

Har Netshop 1557GLS, 80gig 5400rpm, Ati 9700 128mb, 1024mb ram, 1,7Ghz..

 

Dessuten virker denne 1557 tregere enn min gamle laptop med P4 2,66Ghz og 512Mb ram, 60gig 5400rpm... Kan dette stemme???Selv når jeg bruker xp speedswitch og kjører på max performance med 1557 virker denne tregere enn den gamle.

 

Og når jeg kjører på max performance så går vifta kontinuerlig!! kjipt! Vifta gikk ihvertfall ikke kontinuerlig på den gamle, men slo inn innimellom (men når den først slo inn så var det som å bli passert av et jetfly)

:!:

 

 

s

Lenke til kommentar
Skjønner at det er flere som har problemer med viftestøy fra 1557GLS, jeg har samme problemet. Vifta slår inn på 53 grader, men harddisken ligger stabilt på 43-44 grader. Noen nevnte at det gikk an å oppdatere bios for å få vifta til å slå inn på 53 grader. Noen som vet om det går ann å få vifta til å slå inn ved høyere temperaturer? 58 f.eks..

 

Har Netshop 1557GLS, 80gig 5400rpm, Ati 9700 128mb, 1024mb ram, 1,7Ghz..

 

Dessuten virker denne 1557 tregere enn min gamle laptop med P4 2,66Ghz og 512Mb ram, 60gig 5400rpm... Kan dette stemme???Selv når jeg bruker xp speedswitch og kjører på max performance med 1557 virker denne tregere enn den gamle.

 

Og når jeg kjører på max performance så går vifta kontinuerlig!! kjipt! Vifta gikk ihvertfall ikke kontinuerlig på den gamle, men slo inn innimellom (men når den først slo inn så var det som å bli passert av et jetfly)

:!:

 

 

s

Jeg har akkuratt samme maskine som deg - men ikke problemer med at viften går.

Den går kun ved spilling og programmer som krever litt grafikk.

 

Bruker også speedswitch - men "Dynamic Switching" på AC.

Ser ikke helt vitsen med å kjøre på "Max Preformance", viss du ikke kjører noe som krever max hele tiden - og da vil nok viften gå litt oftere ja....

Lenke til kommentar
Skjønner at det er flere som har problemer med viftestøy fra 1557GLS, jeg har samme problemet. Vifta slår inn på 53 grader, men harddisken ligger stabilt på 43-44 grader. Noen nevnte at det gikk an å oppdatere bios for å få vifta til å slå inn på 53 grader. Noen som vet om det går ann å få vifta til å slå inn ved høyere temperaturer? 58 f.eks..

 

Har Netshop 1557GLS, 80gig 5400rpm, Ati 9700 128mb, 1024mb ram, 1,7Ghz..

 

Dessuten virker denne 1557 tregere enn min gamle laptop med P4 2,66Ghz og 512Mb ram, 60gig 5400rpm... Kan dette stemme???Selv når jeg bruker xp speedswitch og kjører på max performance med 1557 virker denne tregere enn den gamle.

 

Og når jeg kjører på max performance så går vifta kontinuerlig!! kjipt! Vifta gikk ihvertfall ikke kontinuerlig på den gamle, men slo inn innimellom (men når den først slo inn så var det som å bli passert av et jetfly)

:!:

 

 

s

Jeg har akkuratt samme maskine som deg - men ikke problemer med at viften går.

Den går kun ved spilling og programmer som krever litt grafikk.

 

Bruker også speedswitch - men "Dynamic Switching" på AC.

Ser ikke helt vitsen med å kjøre på "Max Preformance", viss du ikke kjører noe som krever max hele tiden - og da vil nok viften gå litt oftere ja....

Utrolig rart at det skal være så stor forskjell fra maskin til maskin når vi har samme maskin. Lurer på hva det kommer av?

 

Jeg trenger max performance når jeg bruker 3D modelleringsverktøy, hvis jeg kjører på dynamic performance så blir det veldig hakkete... Derfor er d kjipt at vifta går kontinuerlig...

 

s

Lenke til kommentar

Har en 1557 med ati 9600 kort, i de første årene har den vært musestille, kun ved spilling av spill som farcry m.m så har vifta gått..

 

Ved å stille inn i bios en strømprofil så kan en stille frekvensen ned til 200 Mhz og da skal ikke vifta gå, man må i tillegg stille inn strømprofil for windows..

 

Nå i det siste har maskinen begynt å starte vifta oftere og har en mistanke om at det er spyware på maskinen da jeg for tiden sliter med noe dritt som er blitt installert av noen som lånte maskina for å surfe noen sider på nettet( noe jeg aldri kommer til å låne vekk pcen igjen..)

 

Har ikke orket å formatere og instalerre xp +office og slikt på nytt, men nå har jeg ikke så mye valg da jeg allerede har brukt mye tid for å prøve å bli kvitt ulumskhetene...

 

Skal skrive et nytt innlegg hvis maskinen blir roligere etter ny formatering..

 

RScue

 

Edit: en centrino maskinen som er klokket rett i bios profil skal ikke ha en vifte som starter pr 3 min, dette stemmer ikke.. Har hatt mange pcer her inkl nyere acer med større cpu og gpu uten at viftene går i det hele tatt

Endret av rscue
Lenke til kommentar

Hei

 

bios versjon er R01-A0W

 

Ikke akkurat lett å finne ut hvilken bios versjoner som passer for disse maskinene da aopen har en svært rotet og uoversiktlig support side (hadde iallefall forrige gang jeg lette)

 

For valg av strøm og hastig på cpu må en gå under advanced i setup ved oppstart trykker en f2.. velg advanced. Helt øverst så har du to forskjellige innstillinger: AC powered og Batt powered og på disse to kan du velge mellom følgende oppsett for cpu og strøm: Max performance, batt optimized, max batt og automatic..

 

Jeg har valgt batt optimized på begge for da kjører enn cpu på laveste som er 221 Mhz.. men da må en også velge max batteri i tilleg i strømstyringen i xp.. Ellers virker det ikke som det skal...

 

Har etter litt prøving funnet ut at dette er det ideelle oppsettet for å ha en maskine som aldri kjører vifte, den har blitt helt stille igjen.. :)

 

Har kjørt maskinen i ca en time nå uten at noen vifte har kjørt.. Spiller da mp 3 mens jeg surfer på hjelpe sider på nettet + at jeg redigerer PHP scripts...

 

Det jeg synest er litt merkelig er at disse maskinene har blitt solgt i godt over et år og enda så er det mye som ikke er forklart skikkelig verken på aopen eller hos det som leverer maskinene.. Ringer en til de en har kjøpt maskin så får en beskjed om noe som ikke stemmer... Uansett er jeg fornøyd med min maskin og selv om den er 1,5 år gammel duger den fint..

 

Har 1557 med ati 9600, 1 gb ram, 60gb hd , 1400x1050 skjerm 1,6 ghz cpu, dvd brenner og synest at for de 16000,- jeg betalte for dette for 1,5 år siden så har den ikke tapt seg så mye i pris som en skulle ha trodd..

 

RScue

Lenke til kommentar

Jeg har en 1557GLS (hattelco-bygget = psdata) med 1.7 GHz dothan, 1024 MB minne, 128MB R9700, 60 GB 7200 RPM HD. Står på "presentasjon" strømoppsett og skalerer bra mellom 600 MHz til 1700 MHz etter behov.

Temp ligger på 45 grader etter en arbeidsdag.

Før jeg tok ut vifte og blåste rent + la på skikkelig kjølepasta lå temp på rundt 50-51 grader..

 

Har aldri vært plaget med viftestøy... Det første jeg gjorde da jeg fikk PC var å oppdatere bios...... kanskje det er grunnen..

Lenke til kommentar

har selv vurdert å ta av viften og ha ny kjølepasta på, men nå bråker den ikke og den er ikke nevneverdig het heller. men 5 varmegrader mindre er jo ganske bra forskjell da..

 

Skal ta meg en varmetest av maskin en dag og så får jeg se hva den ligger på..

 

rscue

Lenke til kommentar

Hvordan bytter man bios?? Jeg har lastet ned ny bios fra Aopen.com idag, så at de hadde oppdatert den biosen den 20/4-2005, så jeg tenkte jeg skulle prøve. Jeg har 1557 GLS så jeg regnet med at jeg skulle laste ned Bios 1557 G fra Aopen... Dette stemmer det elller?

 

Hva må jeg gjøre for å oppdatere bios? må jeg legge inn xp på nytt igjen etter det, eller er det så enkelt som å installere et program? Noen som kan forklare litt???

 

 

s

*har aldri bytte bios før serru*

Lenke til kommentar
Har nettopp snakket med Netshop, og de sier at med ATI 9700-kortet, så vil vifta gå MINIMUM hvert 3.min. Dette er jo fullstendig håpløst, man kan da ikke si at en pc er stille/støyfri når vifta starter og stopper hvert 3.min?!?! :no:

Kansje klokke ned skjermkortet litt da, om det er pga. skjermkort dette skjer og om det skal vere slik.

Har vell egentlig same problemet med min 1557.

Trodde den var lydløs utenom spilling eg :(

Lenke til kommentar
sitter her med min 1557G fra PSDATA og bruker speedswitch og ligger på behaglige 42 grader og har den i fanget (ligger på sofaen)

Hvis du sitter med laptopen i fanget over lengere tid, ofte. Så kan det skade svømmerne dine har jeg hørt :roll:

 

PS: Selvom vifta går litt ofte er pcn superduper :p

Endret av Stian0
Lenke til kommentar

155X bråker pga 2 ting:

 

vifteløsningen har bare 3 trinn, istedenfor et trinnløst oppsett. Derfor oppleves maskinen som bråkete oftere fordi man rett og slett aktivt/bevisst legger tydelig merke til trinnskiftet fra f.eks lav hastighet til middels høy. Dvs skiftet mellom full stopp til middels, eller lav hastighet til middels oppleves som en "turbo"-lyd hvor den speeder opp fort først for så å gå ned til sin "faste" hastighet, nesten samme lydtype som når f.eks en støvsuger slåes på (bare ikke samme lydnivå selvfølgelig.)

 

En trinnløs løsning som f.eks har høyere turtall i gjennomsnitt vil allikevel oppleves som "stillere" fordi man glemmer lyden og det ikke er raske aksellerasjoner/deaksellerasjoner som gjør at man blir gjort oppmerksom på viften.

 

Andre er at de fleste nettbutikker ikke er verdens flinkeste når det gjelder å velge riktig kjølepasta til bl.a CPU, samt at slot-løsningen til RM 9600/9700 kortene i Aopen sitt oppsett er dårlig isolert og laget av dårlig ledende materiell, noe som gjør at varmen fra GPU lett sprer seg i maskinen istedet for å bli ledet ut direkte / via riktige kanaler.

 

Det er mye bedre med en trinnløs vifte som nesten hele tiden går på ekstremt svak hastighet så man såvidt hører det, da trenger den sjeldent å gå noe høyere fordi det alltid vil være en jevn strøm av luft som forhindrer at varmluften får ligge i ro og bygge seg opp og dermed konsentrere varmen.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...