Molochtov Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Hei! Jeg blir tussete av nettverk! Har nå koblet opp og ned og frem og tilbake i noen dager for å få nettverket mitt til å fungere. Slik ser det nå ut: (alt dette er koblet med kabler) Internett -> netopia -> 3Com aksesspunkt -> Stasjonær pc. Laptop kobler til aksesspunktet trådløst. Nå funker nesten alt: fil- og skriverdeling på lan (etter at jeg enablet universal plug and play i aksesspunktet) og internett går så det suser på den stasjonære pc-en. Men jeg kommer ikke på internett med laptopen. -hvorfor ikke? Har slått av DHCP i aksesspunktet. Det virker som om netopiaen deler ut ip-adresser: Får på stasjonær pc: 10.24.140.26. Får på bærbar: 10.24.140.29 På begge: Maske: 255.255.255.248 DHCP-server og gateway: 10.24.140.25 Hva må jeg gjøre for å komme på internett med laptopen? (Har lest mye rundt (også på relativt.net) men blir ikke klokere..) Molo Endret 11. oktober 2004 av Molochtov Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Ingen som har peiling på hva som er galt her? Må jeg inn i netopiaen og endre noe? Andre forslag? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Har ikke mye peil på trådløst nettverk, men dette var jo litt merkelig, i og med at alt annet ser ut til å funke. Hvilket OS bruker du på læpptåppen? Hvilken browser bruker du? Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Du kan jo se om denne sida hjelper deg litt... Uoffisiell supportside for NextGenTel-kunder Lenke til kommentar
sentry Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Kan du slå av dhcp på det access pkt? Jeg kjører netopia router og så har jeg en 3com wlan router. Dette har jeg koblet opp vet at ledingen fra netopia går inn på port 1 på switchen i 3com routren. DHCP har jeg slått av i 3com routrenen slik at det er netopia som er dhcp tildeler. Da får jeg surfet både på wlan og lan. Alle enheter får 10.0.0.x adresse. Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Aetius: Bruker WinXP pro, sp1 (ALT av firewall er disablet) Har prøvd flere nettlesere. ingen funker. Jeg kommer rett og slett ikke på internett. Sentry: Jeg har disablet DHCP i aksesspunktet og (som deg) koblet kabelen fra netopiaen i en lan-port. Men hvorfor får jeg ip-adresser 10.24.140.xx, og ikke i 10.0.0.x -serien? (har dette noe å si?). Stemmer det at det er netopiaen som deler ut ip-adresser slik som oppsettet er nå? Og, ja... jeg har lest mye på relativt.net for å finne en løsning der. *stanger hodet i veggen i ren frustrasjon* Må jeg endre på noe i netopiaen? Men det er jo litt rart at jeg kommer på nett med den stasjonære pc-en. Flere forslag!? Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvilken type 3com accesspunkt er det du har? Det som høres ut er at 3com ruteren fremdeles deler ut dhcp. Du kan jo dobbel sjekke med dhcp pool range inne i menyen til 3com'en om det stemmer med de ip'ene du får på de trådløse enhetene. Lenke til kommentar
sentry Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 For meg høres du ut som om dhcp fortsatt står på i access pkt ditt. Er det innebygget switch i det access pkt? Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Skal sjekke når jeg kommer hjem, men jeg synes å huske at pool-rangen på aksesspunktet er 196.168.1. 0 til 256. Dette stemmer ikke med det jeg får: på stasjonær pc: 10.24.140.26. Får på bærbar: 10.24.140.29 På begge: Maske: 255.255.255.248 DHCP-server og gateway: 10.24.140.25 DHCP er iflg. oppsettet slått av. Jeg har flg. 3Com aksesspunkt: http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php...d=17290&id=8107 (3CRWE554G72-ME) Det er innebygget 4-port switch. Har koblet kabel fra netopia i port 1 på switchen. Stasjonær pc er koblet i port 2. (og ja, jeg har prøvd andre porter i switchen) Ideer? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Siden du har en 10.24.xxx adresse så har du vel ikke tilfeldigvis student tilbud via UiO og NGT? I så fall så må du aktivere internett på laptopen via hjemmekontor.broadpark.no Det skal visst være mulig å bypasse dette, skal lete frem tråden. Hvis du ikke har UiO tilbudet: Du skriver at duhar prøvd andre porter i switchen, mener du at du har prøvd å sette kabelen fra Netopia routeren i en LAN port og ikke WAN port? (Det virker som om du har prøvd med med tanke på at du får nett på den ene maskinen og IP, tenkte bare jeg skulle foreslå det). EDIT: Her er det diskutert UiO med NGT avtalen: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=291986&hl= Endret 12. oktober 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg har NGT gjennom UiB-avtalen. Er det sånn at man må aktivere internett på hver enkelt pc? (jeg trodde det var for å aktivere oppkoblingen (altså netopiaens forbindelse) mot hjemmekontor.broadpark.no) I så fall tror jeg problemet er løst! Gleder meg til jeg kommer hjem og får prøvd dette!!! Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Jeg har NGT gjennom UiB-avtalen. Er det sånn at man må aktivere internett på hver enkelt pc? (jeg trodde det var for å aktivere oppkoblingen (altså netopiaens forbindelse) mot hjemmekontor.broadpark.no) I så fall tror jeg problemet er løst! Gleder meg til jeg kommer hjem og får prøvd dette!!! Regner med at UiB og UiO sikkert bruker samme system, ihvertfall sikkert ikke mye som er forskjellen. Med UiO så må du akivere for hver PC som skal på nett, med mindre du finner ut hvordan du kan bypasse hele den VPN greia da... Post når du kommer hjem om du får det til eller ikke da! EDIT: ved førstegangsoppsett så må du aktivere Netopiaen mot NGT, dette gjøres via aktivering.broadpark.no, men med flere PC'er via VPN så er hjemmekontor.broadpark.no løsningen da du skal "aktivere" en ny PC... Endret 12. oktober 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Da har jeg også lært noe nytt Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Så enkelt kunne det være! Måtte inn på hjemmekontor.nextgentel.no og aktivere internett. Nå funker alt som det skal. Takk alle som har bidratt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå