Gå til innhold

Å/og


Paddington

Anbefalte innlegg

Jeg er også fra vestlandet, og selv om det er *mange* som snakker/skriver nynorsk rundt meg skriver jeg bokmål. Grunnen til det er for å bli forstått. Uansett selv om jeg egentlig ikke er så my for nynorsken (da spessielt på skolen) er jo egnentlig nynorsk mer ekte enn hva bokål er når dert gjelder et helnorskt språk. Østlansk er jo en videreutvikling av f.eks dansk.

 

Mvh

Allyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skjeldent problemer med å forstå folk når de snakker dialekt, men at folk skal drive å skrive dialekta si synes jeg er noe forferdelig tull. For alle som ikke snakker den dialekten, eller som snakker den, men ikke er vandt til å lese den som et skriftspråk, blir dette bare tull. Det er som å lese svensk eller dansk med norsk uttale. De fleste ord vil man uttale helt rart fordi man ikke er vandt til ordlyden som et skriftspråk og det blir derfor veldig tungt å lese. Synes faktisk det er lettere å lese nynorsk enn når folk begynner å skrive dialektord, problemet er at etter det jeg har sett er det ikke mange her som skriver nynorsk heller. Det som de fleste ser på som nynorsk er mer dialekt enn noe annet.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, personer som henger seg opp i om andre blander "å" og "og" har for mye fritid. Dersom de ikke forstår innlegget grunnet en sammenblanding av disse, behøver du ikke svare!

 

 

Folk som blander seg opp i diskusjon med folk som blander seg opp, har også for mye fritid. Jeg er her et godt eksempel.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-28 13:11, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-01-28 13:02, allyse skrev:

Jeg er også fra vestlandet, og selv om det er *mange* som snakker/skriver nynorsk rundt meg skriver jeg bokmål.

Mvh

Allyse



 

hvor på vestlandet?

 

jeg kommer fra ei bygd på vestlandet, men bor i ålesund..

 

bokmål er mye lettere å skrive enn nynorsk..

 

 

Kommer fra Grødem/Randaberg utenfor Stavanger

 

Mvh

Allyse

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener at sidemål skulle vert avskaffet...

men det er det samme om folk velger nynorsk eller bokmål som hovedmål.

 

Men hvorfor i svarteste h****** skal Norge ha 2 f**** skriftspråk.

 

Kommer fra Leikanger i Sogn og Fjordane (like utenfor Sogndal) og jeg begynner å bli lei de folkene som skriker ut om at de skal ha programmvare på nynorsk. Det var tilogmed en streik på grunn av det.

 

Nei jeg holder meg pent til bokmål fordi det er det lettest å forstå og bli forstått med.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 23:00, Lars73 skrev:

Det værste er når folk skriver på dialekta si :sad:


Holdt på å gå bananas her en dag når jeg leste en post på kav nordnorsk :smile:


Godt og få dette ut også.....


Mvh


Lars


 

 

ja fy faaaaeeen.... du har så rett.. er så møkka lei av at folk skriver på dialekta si.. asså... selv om jeg bor på Lillehammer, så skriver ikke jeg lillehammer dialekt.... det finnes jo grenser... nynorsk er oxo hardt å lese.. men i og for seg greit nok, så lenge det er normal nynorsk, ikke sånn "nydialekt" opplegg.... .skjerpings!!

 

 

Housey

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg har aldri kommentert feilskriving før, men benytter anledningen til å si at det er ufattelig mange som blander "å" å "og".

(ikke bare på forumet - i daglilivet også - en del lærere på skolen min også)

 

Jeg synes det er skikkelig rart siden jeg synes det er opplagt hvor hva skal være... (men det er vel andre som ikke hører forskjellen).

 

 

Når det gjelder språk, så hater eg nynorsk (eg har gått på nynorsk skole, og fikk issje velge kass språk eg skulle skrive på).

 

eg skriver heller issje på dialekt. (bergens)

Korfor?

fordi folk sikkert issje synes det e så kult å lese sånn som dette. eg gjør det av hensyn til alle andre brukerene av forumet! :smile:

skjønnar dåkkar? (eg vet det e kjipt å lese andres dialekt. spesielt trøndersk)

Lenke til kommentar

Ååå!

Vi skal ha nynorsk tentamen til mandag!

Og jeg som hater nynorsk!

Går ned i orden på grunn av det faget!

Jeg skjønner bare ikke hva vi må lære det for?

Alle skjønner en som snakker nynorsk! Og omvendt.

Det var ikke vits for Ivar Aasen å finne opp nynorsk, han gjorde det nok bare for at jeg skal få dårlige karakterer på Skolen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-28 19:14, allyse skrev:

Quote:


On 2002-01-28 13:11, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-01-28 13:02, allyse skrev:

Jeg er også fra vestlandet, og selv om det er *mange* som snakker/skriver nynorsk rundt meg skriver jeg bokmål.

Mvh

Allyse



 

hvor på vestlandet?

 

jeg kommer fra ei bygd på vestlandet, men bor i ålesund..

 

bokmål er mye lettere å skrive enn nynorsk..

 

 

Kommer fra Grødem/Randaberg utenfor Stavanger

 

Mvh

Allyse

 

Hommersåk her
Lenke til kommentar

Quote:


GeeZuZz skrev (2002-04-05 19:52):

jeg har aldri kommentert feilskriving før, men benytter anledningen til å si at det er ufattelig mange som blander "å" å "og".

(ikke bare på forumet - i daglilivet også - en del lærere på skolen min også)


Jeg synes det er skikkelig rart siden jeg synes det er opplagt hvor hva skal være... (men det er vel andre som ikke hører forskjellen).



 

Kanskje en ide å gjøre det riktig da siden du synes det er så opplagt: "å" og "og"

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Quote:


On 2002-04-06 10:04, Xell skrev:

Quote:


GeeZuZz skrev (2002-04-05 19:52):

jeg har aldri kommentert feilskriving før, men benytter anledningen til å si at det er ufattelig mange som blander "å" å "og".

(ikke bare på forumet - i daglilivet også - en del lærere på skolen min også)


Jeg synes det er skikkelig rart siden jeg synes det er opplagt hvor hva skal være... (men det er vel andre som ikke hører forskjellen).



 

Kanskje en ide å gjøre det riktig da siden du synes det er så opplagt: "å"
og
"og"

 

 

Hehe, la også merke til det... Snakk om å drite seg ut :smile:

 

Her er en lite triks som dere kan bruke hvis dere er usikre: Gjør om setningen til engelsk. Blir det "and" skal det være "og". Blir det "to" så skal det være "å"

 

Mvh

 

Lars

Lenke til kommentar

Quote:


Lars73 skrev (2002-05-05 15:44):


Hehe, la også merke til det... Snakk om å drite seg ut :smile:


Her er en lite triks som dere kan bruke hvis dere er usikre: Gjør om setningen til engelsk. Blir det "and" skal det være "og". Blir det "to" så skal det være "å"


Mvh


Lars


 

hehe.. et annet triks er at "å" skal kun være forran verb i infinitiv, alt annet skal ha og.

Lenke til kommentar

og/å er ikke så ille synes jeg, men det er mye værre at folk skriver d istedet for det . Jævlig irriterende!

 

Og til deg som skriver nynorsk, fortsett med det. Man trenger litt variasjon.

Jeg hatet også nynorsk når jeg var 13-14 år, men nå er det fint.

Smaken endrer seg med åra vet du.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 19:24, C. Alshus skrev:

Og til deg som skriver nynorsk, fortsett med det. Man trenger litt variasjon.

Jeg hatet også nynorsk når jeg var 13-14 år, men nå er det fint.

Smaken endrer seg med åra vet du.



 

jeppp enig der, gikk i bokmålsklasser hele grunnskolen, i en nynorskkommune, men nå synes jeg nynorsk er digg, mye mer levende og poetisk enn "kjønnsløse" bokmål :smile:Har tilogmed Opera på nynorsk, det er konge :grin: Men var ikke dette en å/og diskusjon egentlig ??

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...