Arctic Skrevet 1. september 2001 Del Skrevet 1. september 2001 Satt å funderte på et høvelig stillegående kjølesystem. Hva med å bruke en lukket vannkrets, med pumpe, og så bruke en vannkjølt radiator for å kjøle ned vannet. Vannet du bruker som hovedkjøling er vanlig springvann kjørt i gjennom en todelt radiator, og ut i sluk. Den indre kretsen er den som sirkulerer i PC-en. Dette høres jo kanskje tungvint ut, men du vil få lite eller få problemer med kondens på slanger inni PC-en.(du bestemmer selv temperaturen) Du vil også få et renere system, slik at du slipper å ha skittent springvann å renne i "gjennom" PC-en. I tillegg så vil et to-delt system holde en jevnere temperatur, hvis noen f-eks trekker i snora på dass, å vanntrykket synker litt i noen minutter. Radiatoren kan gjerne plasseres i et annet rom. Kanskje en ide og ha et rele' som kan skru av maskinen hvis det skulle skje noe muffens. Kjøleeffekten skulle bli upåklagelig! Skulle man ha bruk for mer effekt så er det bare å åpne for mer vann :smile: Vel, nok fantasier for i natt... Lenke til kommentar
b-boy-k Skrevet 1. september 2001 Del Skrevet 1. september 2001 ang. stillegående system .. må man virkelig ha vifter på radiatoren ?? dersom man har en radiator av litt størrelse som står ganske fritt burde vel den gjøre nytten godt nok ?? noen med meninger/erfaringer ?? /kristian Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 1. september 2001 Del Skrevet 1. september 2001 Hei hei, Jeg har tenkt på det samme. Jeg planlegger å bygge et vannkjølingssystem. Det jeg tenker å gjøre, er å lage en varmeutveksler der kaldt springvann passerer varmt kjølevann. Det burde være lett, fx. med noe fleksibel kobberledning og en plastboks, eller som ei vannblokk. Siden noe av clouet jo er å slippe viftestøy, tror jeg det er lurt å ha en stor radiator, slik at lufta møter lite motstand på vei igjennom, og overflata blir stor. Har man stor nok radiator og liten nok prosessor, vil det sikkert gå bra uten vifte hvis radiatoren står med fri lufttilgang. Har man en 1,8 gig athlon på 2 volt år det sikkert ikke like bra. Har du en radiator på 50*40 cm eller noe går det sikkert bra med en duron. mvh Arehb Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 2. september 2001 Del Skrevet 2. september 2001 Jeg er så heldig at jeg har kjølerom som nærmeste nabo til pc'n og fadern er grei nok til å la meg borre hull gjenom veggen for vankjøling, det er bare det at jeg ikke har vankjøling enda! må vel kjøpe meg det da. hvor finner man ferdike sett med alt man trenger? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 Det får du ikke så mange steder, men ringer du til microplex mangler du bare noen slanger. mvh Arehb Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Quote: On 2001-09-03 17:56, arehb skrev:Det får du ikke så mange steder, men ringer du til microplex mangler du bare noen slanger. Microplex selger slanger :smile: Lenke til kommentar
DeepMoon Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Radiator uten vifter funker strålende. har en radiator fra Senfu. sett den i en vinduskarm med ett vindu med litt åpning. radiatoren blir iskald og NEI jeg har kjørt med det systemet i 3 år og ikke sett kondens. jobber ikke med peltier eller noe ekstrem lave temperaturer. tempen er ca 22 - 24 grader på PC-en og uten en vifte (vannkjøling i PSU) og stabil as hell. Lenke til kommentar
petersv Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Lurer litt på en ting... Kan man ikke bygge en kasse på prosessoren (vegger og tak) så lar man vannet komme i dirkte kontakt med kjernen... Limepå med epoxy eller noe... Bare en tanke.. Skjerme L1 L2 osv (såkltart).. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Har vært gjort før det, tror det var noe på Overclockers.com. Fungerte ikke så værst heller, men det var litt tricky å få til... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. september 2001 Forfatter Del Skrevet 25. september 2001 Når vi snakker om direkte vannkjøling av en varm flate, så leste jeg om det engang, utført på et peltier element. Det ble bygget en vannblokk uten bunn, som ble limt fast rett på peltier. vannet sirkulerte da rett på den varme flaten, uten noen hindringer. Ulempen er at du ikke kan demontere delene. Men det er kanskje ikke behov for det heller? Noen erfaringer her? Lenke til kommentar
Novec Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Ingen erfaringer dessverre, bare en teori. Ulempen med dette er at man får et veldig begrenset kontaktområde, så når varmeeffekten blir veldig høy, har man rett og slett ikke nok areal til å avgi varmen effektivt. Det er hele poenget med kjøleribber, selv om det naturlig nok blir mye viktigere når man snakker om luftkjøling. Lenke til kommentar
DeepMoon Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Arctic. Den må demonteres. Vannkjøling drar med seg mye skitt og legger seg som fint belegg på de varmeste plassene. Jeg lurer da i tillegg på hvor mye korrosjon grunnet fuktiget en TEC tåler? Vann kan ikke brukes directe på prosessor. har du Ph 7 funker det i teorien men du greier ikke holde den på ph 7 bestandig. bruk av ikke ledende oljer direkte på skal funke, men ei pumpe som greier å drive olje.. Ei tannhjuls pumpe burde få til det da.. (hmm fin ide.. den skal jeg prøve) Lenke til kommentar
Novec Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Så lenge en TEC er forseglet tåler den alt av korrosjon, kontaktflatene er jo av et keramisk materiale. Uansett vil ikke korrosjon være noe problem der en TEC festes, det er jo ikke der vannet er. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 Quote: On 2001-09-25 20:19, CannoliBoy skrev:Ingen erfaringer dessverre, bare en teori. Ulempen med dette er at man får et veldig begrenset kontaktområde, så når varmeeffekten blir veldig høy, har man rett og slett ikke nok areal til å avgi varmen effektivt. Det er hele poenget med kjøleribber, selv om det naturlig nok blir mye viktigere når man snakker om luftkjøling. Ja, meget mulig du har rett. Men når vi snakker om overflate, så kan umulig kjøle-effekten bli noe større hvis man bruker en vanlig vannblokk? Arealet på peltier blir jo ikke noe større. Vel, arealet i en vanlig vannblokk kan jo gjøres ganske stort, men det blir trossalt et lag ekstra, pluss den berømte goopen... Dessuten så krever peltier et enormt press på varm og kald side for å yte best (naturlig nok) Bruker man vannblokk uten bunn, så kan man jo bare "glemme" presset på varm side, å konsentere seg kun om den kalde side. Skitt la gå, jeg skal prøve en dag, å se om jeg blir noe klokere :smile: Kunsten blir vel å lage smalest mulige kanter på vannblokken, men likevel få det tett. Har du forresten noen peiling på et bra goopmerke når vi snakker om 20-30 minus? Hørt at arctic silver ikke er helt bra da :?: Lenke til kommentar
Novec Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Kjøleeffekten kan økes fordi kobber leder varme mange ganger bedre enn vann. Derfor spres varmen rundt i hele vannblokken der vannet kan ta den opp, noe den gjør mer effektivt fra et større areal. Det er heller ikke nødvendigvis tynne vegger som er det beste på vannblokker, da går mye av varmeledingsevnen i kobberet bort - dvs mindre kobber, mindre varme som ledes bort. Du må eksperimentere deg fram til en gylden middelvei, som avhenger av alt fra vanntrykk til prosessorvarme. Veit dessverre ikke om noen gode kjølepastaer til skikkelig kalde applikasjoner, men trenger det sjøl. Duckman, har du peiling på det? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Jeg tror vanlig silikon-goop der bedre egna ved lave temperaturer enn Artic Silver. Utifra det jeg har lest om forskjellige vannkjølingsanlegg, er det - bedre å bruke ei blokk eller ribbe av metall framfor å satse på direkte kontakt, og - hvis man har ei vannblokk med anstendig mengde kontaktflate (mao. ikke bare en flat bunn) mot vann, er det ikke der flaskehalsen blir. Viktigere er da gjennomstrømningshastighet og radiator. Jmf. beregninger gjort på http://www.overclockers.com om varmeledningsevne i metall - den er så god, at selv i ei stor luft-kjøleribbe, vil temperaturforskjellen kun være noen få grader fra ytterste ribbe til rett over CPU-en. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Forbanna nerder.....er ikke en rakettmotor dere konstrurer.. En vannblokk med flat bunn er mer enn grei nok på usle 80 watt. For å varme vannet 1 grad trengs 4300 wattsekund.. latterlig å se folk stresse med enorm gjennomstrømning av kjølevesken, har ikke mye å si på slike pingleeffekter. Radiatoren er det elementet som er relativt vesentlig her og den bør dere satse på, få den størst mulig slik at deltaT (temp på vann inn/ut) blir størst. Så også en løk som hadde brukt 3/4" slanger på sitt system.. herregud hjelp disse folka. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Enig :wink: Man snakker om prosessorer som genererer maks 70W varme, i motsetning til f.eks. en bilmotor som lett genererer 70KW med varme og har et kjølesystem med 5-8 liter veske (sikkert en del folk her som har mer veske i sine systemer) - så kan man jo sette ting i sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå