Gå til innhold

Overklokking av RAM

Bobby1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg gikk inn i BIOSen og kikket litt.

Der fant eg dette

Dram Tining Setings

Configure Dram by SPD: Enabel

Cas# Latency 2,5 clocks

Ras# Prechange: 4 clocks

Ras# to Cas# delay: 4 clocks

Prechange Delay: 8 clocks

Buret Length: 8

Vill noen forklare meg kva dette sier fornoe og kva der forskjelige gjør?

Er det noe eg bør stille på viss eg går over 400 MHz?

Har dette hovedkortet

EDIT: Do you not understand MSG ME :p

Endret av Bobby1
Lenke til kommentar

Kan lese om minnetimings her

http://www.hardware.no/guider/ram/index6.html

Ja, du kan kjøpe PC3200 ram og overklokke de for å gå over 400 MHz. Hvor mye over 400 MHz de vil gå avhenger av kvalitet, spenning og minnetimings. Hovedregelen er at du kan overklokke mer ved å øke spenningen og minnetimingsene. Bakdelen ved å øke minnetimingsene er at minnet da opererer tregere internt. For å teste om du da får en netto ytelsesøkning må du nesten bruke bencmarkprogrammer. Husk at ved økt spenning medfører økt varmeutvikling og at noen brikker liker høyere spenning bedre enn andre.

En god(beste?) minnebrikke for overklokking er f.eks OCZ Platinum Ed. R-2. Kan lese en overklokkingstest av den og andre pc3200 brikker her

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2145

Lenke til kommentar

Nå kjører eg Cas# Latency 2 clocks bare for å prøve. Rammet kjører i 400 MHz og det er stabilt. Rammet er laget for Cas# Latency 2,5 clocks, men hvorfor klarer eg kjøre Cas# Latency 2 clocks? Kan eg ødelege noe i rambrikka? Og kva kan/må dette stå på for att det skal fungere eller bli raskere?

Ras# Prechange

Ras# to Cas# delay

Prechange Delay

Buret Length

Lenke til kommentar

Tror ikke det går ann å ødelegge ram med minnetimings, har aldri hørt om det. Det som kan skje er at pc'n blir ustabil. Det er som regel for mye spenning som dreper rambrikker.

Grunnen til at du klarer cas 2 med cas 2,5 brikker er vel at du rett og slett har vært heldig med brikkene dine :) Men hvordan har du testet for stabilitet? Bør kjøre prime95 ihvertfall 3 timer, helst 6-12 for å være på den sikre siden.

Jeg ser at du har et intel system og av en eller annen grunn så er ikke de så følsomme for minnetimings som amd systemer. Med andre ord så vil du få høyere ytelse ved å øke minnefrekvensen selv om du slakker litt på minnetimings.

Skriver mer etter fotballkampen. Heia Norge

Lenke til kommentar

Ang Prime95 så har du overklokket for mye hvis du får error/warnings. Og 5 min er ikke nok, selv har jeg fått feil etter 6 timer. Og ja, du burde kjøpe bedre vifte hvis du har tenkt til å overklokke ;) Husker ikke helt ved hvilke temp P4 tar knekken men helst ikke så mye over 60 grader. Er ikke helt inn i P4 overklokking :hmm: Har amd system.

Vet det finnes en ganske bra side her på forumet hvor det står beskrevet en overklokkings-fremgangsmåte, men fant den ikke nå. Hvis du er helt nybegynner på overklokking så anbefaler jeg deg å lete litt her på forumet i tillegg til å google litt. Skulle gjerne ha skrevet en guide til deg, men har midtveiseksamener hele oktober :cry: Nybegynnerguiden til overklokking.no er et greit sted å starte

http://overklokking.no/guides/index.html (scroll ned til ca midt på siden)

Jeg kan iallefall si at du burde la alt i dram timings menyen stå på det "vanlige" til å begynne med, altså 2,5-4-4-8. Men jeg tror ikke du bør forvente så alt for mye av den minnebrikka du har. Tipper du kommer lengst med cpu klokking. Men som sagt, les mer før du begynner.

Lykke til

Lenke til kommentar

I kvel ska eg teste med Prime95.

Kjørte 1 time uten att det stoppet, så gadde eg ikkje gør det nå, men i kvel tenkte eg skulle ha dataen på :D

Oppsettet:

Prossesor 2.6 GHz @ 3166 MHz

CPU FSB: 243 MHz (Kjørte i 250 før, men det gikk ikke så godt på Prime95)

Preformance mode: Fast

Ram timings: 2,5-3-3-6-8

AGP/PCI Clock 66/33

CPU Core 1.6 Volts (Lavere voltage = Ustabilt)

DDR Voltage 2.65

AGP Voltage 1.5

Fant INFO i MSI Forum :yes:

:D :D :D :D :D :D Håper det går godt :p :p :p :p :p :p

EDIT: Sier resultatet i morgen når eg står opp...

Endret av Bobby1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...