Janivars Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har kjøpt pc fra dell for ik så lenge sida.. Har hørt mye rykter om at de absolutt ikke yter det samme som en sjølvbygd pc eller en du bestiller fra komplett eller andre netsteder.. stemmer dette? isåfall, hva gjør de? hvorfor yter disse pcne dårligere ? Noen som vet dette? takker for svar.. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har kjøpt pc fra dell for ik så lenge sida.. Har hørt mye rykter om at de absolutt ikke yter det samme som en sjølvbygd pc eller en du bestiller fra komplett eller andre netsteder.. stemmer dette? isåfall, hva gjør de? hvorfor yter disse pcne dårligere ? Noen som vet dette? takker for svar.. personlig liker jeg ikke dell. greit de har enkelte pcer til utrolig lave priser men så får man det man betaler for også... når det kommer til kundeservicen vet jeg om mange som har hatt problemer med dette. siden dell ikke har servicesenter i norge så tar visst det en stund å få ting fikset? vet ikke om de har gjort noe med dette i det siste? lenge siden jeg hadde noe med dell å gjøre... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Bare vent til du må fortelle Dell at vi har noe som heter en forbrukerkjøpslov og at den ikke er det samme som garantien .... Dell prøver å overtale deg til at du bare skal gi opp kampen mot millionselskapet med å fortelle deg masse ubrukelig informasjon. Har du kjøpt en ting hos Dell har du lært leksa. Dell er Lenke til kommentar
Andreas83 Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Har hatt Dell i 3 år nå, vært feil med diskettstasjonen og hden 2 ganger fått ny hver gang og kommet fyr på døra og fiksa det etter 1 dag. Null stress. De har i tillegg servicegreier i nydalen. Max fornøyd med servicen hos Dell. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Dell's pcer er vel dårligere en de man setter sammen selv til samme prisen. Hvertfall de fleste. Dell PCer er vel ikke beregnet på spilling, men mer kontorarbeid. De selger vel på mye GHz og hdd plass, selv om cpu'ene er dårlige (hvertfall mange av dem). Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Bruker ikkje dell intel pentium 4 prosessorer då? er dei så dårlige? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jo gjør vel det. Men hvertfall på eldre modeller så har de brukt P4A, noe som ikke er så kjempebra. Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 nå er det ingen av dere som har svart på det jeg egentlig spør om da.. Altså, for å forenkle : En 3ghz, 1024 DDR2 533 mhz, x800 SE fungerer dårligere i en dell pc enn i en sjølvbygd en.. Hvorfor? det var egentlig spørsmålet mitt.. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Enkelt og greit. Omtrent uansett hvilken ferdigpakke man kjøper, så kan det ikke hamle opp med selvbygging, da man aldri får nyeste teknologi i butikken til en rimelig penge, da kjedene må selge ut lagervarer osv. Samtidig skal jo en butikk tjene mest mulig penger de også (nok et fordyrende ledd), så de vill alltid presse mest mulig penger ut av foreldet teknologi. I ferdigpakker er det også ofte strippa versjoner av hovedkort / dårlige hovedkort for å presse prisen. Men min erfaring er at skal man absolutt kjøpe ferdigpakke, er dell det beste alternativet. Flere av mine bekjente har hatt dell tidligere (og har enda... relativt nye pakker) og servicen er det ikke noe å klage på. Min onkel kjøpte en dell pc der disken (maxtor såklart) gikk konk etter en måned eller 2. Dagen etter var det en mann på døra og feilsøkte på pc'n og tok med seg disken. Dagen etter det igjen var han tilbake med ny disk. Klart, uansett hvilket merke/forhandler/webshop/whatever man tar for seg vill det bestandig være forskjellige meninger, og alle har jo fordeler og ulemper. Endret 8. oktober 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 hø? leverer de DDR2 minne i pakkene sine? det er vel ikke noe sjakktrekk enda? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Har hatt Dell på jobb og er veldig fornøyd; er det problemer så blir ting byttet/fikset i løpet av veldig kort tid - ofte et døgn. Prøv å returnere noe fra en hjemmebygd PC til en nettbutikk og det er fort snakk om noen uker uten f.eks. skjermkort... Det er klart at en selvbygd PC der alt er satt samme for å yte optimalt i f.eks. spill ofte vil være litt raskere enn en ferdigpakke, men det er ikke snakk om noen enorme forskjeller da - så sant grafikkort og cpu er like. Men ofte så velger jo folk som regel litt andre - og raskere - skjermkort når de bygger selv, og det er ofte her forskjellene i ytelse gjør seg gjeldende. Men da er det jo ikke lenger 2 identiske systemer man sammenligner. Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har kjøpt pc fra dell for ik så lenge sida.. Har hørt mye rykter om at de absolutt ikke yter det samme som en sjølvbygd pc eller en du bestiller fra komplett eller andre netsteder.. stemmer dette? isåfall, hva gjør de? hvorfor yter disse pcne dårligere ? Noen som vet dette? takker for svar.. personlig liker jeg ikke dell. greit de har enkelte pcer til utrolig lave priser men så får man det man betaler for også... når det kommer til kundeservicen vet jeg om mange som har hatt problemer med dette. siden dell ikke har servicesenter i norge så tar visst det en stund å få ting fikset? vet ikke om de har gjort noe med dette i det siste? lenge siden jeg hadde noe med dell å gjøre... Hørt rykter? Ha ha ha Høres ut som syklubben har hatt møte. Sjekk heller ut virkeligheten. Om du har en Dell selv, så kjør noen benchmark programmer på den og sammenlign med andre systemer med tilsvarende hardware. Dell er en av de få store PC produsentene som hjelper/jobber med Futuremark og deres 3Dmark benchmark software... trolig ikke fordi de har maskiner som har dårlig ytelse. Få lager maskiner raskere en Alienware gjør (http://www.alienware.com), men Dell har med tilsvarende spesifiserte systemer vist like gode resultater og i del-tester også bedre (ref. C|net) Ikke at jeg er så imari for Dell, eller andre "ferdig PC"... jeg bygger alltid min pc selv (og for andre).... Men det er min greie lissom. Det er moro, utfordende, spennende og lærerikt. Det er kanskje ikke for alle... men mange som skriver og leser i forumet her har samme interesse, men er kanskje litt for trangsynte og forutintatt i sine meninger til å se at fienden (ferdigbygd pc) er noe som passer for mange, og som kan være like bra som det man bygger eller kjøper på nettsteder. Er man ellers orientert, så kan man se at PCer levert av Elkjøp/Ekspert/ COOP/Rimi faktisk også vinner "Best i test" noen ganger. Les: Buy or Build Your Perfect PC: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1607350,00.asp videre haha (igjen... erre mulig): quote svennand: "siden dell ikke har servicesenter i norge så tar visst det en stund å få ting fikset?" Bra du setter spørsmålstegn ved det utsagnet siden du tydligvis ikke vet. Kanskje du har hørt rykter? Forum= ryktebørs?? Dells support senter (telefonsupport) ligger delvis i Sverige og delvis i Danmark. Servicesenter har de forsåvidt over hele Norge.. og norden. De har "på stedet service" dvs. hjemme hos deg der du bor/er om du har betalt for det, ellers må man sende inn PCen til serviceverksted i norge (autorisert partner). Det finnes nok eksempler på klager i dette og andre forum som går på klager på lang service tid, og det gjelder i mange tilfeller web-butikker også. Quote hanscats: "Bare vent til du må fortelle Dell at vi har noe som heter en forbrukerkjøpslov og at den ikke er det samme som garantien .... Dell prøver å overtale deg til at du bare skal gi opp kampen mot millionselskapet med å fortelle deg masse ubrukelig informasjon." Tror Dell vet ganske godt at forbrukerkjøpslov(aka reklamasjon) ikke er det samme som garantien. Det er trolig de kundene som ikke vet forskjell som havner i problemer. I garantitiden er de fleste leverandører ganske rundhåndet med hensyn til å dekke skaden/mangler uten at årsak til skaden/mangelen utforskes/bevises. Er man utenfor garantitiden så bør man i allefall sansynligjøre at skaden/mangelen stammer fra produksjonen/kvaliteten på produktet og er leverandørens feil og ansvar, og ikke at det er årsaket av overspenning, feil bruk, uhell, skitt/smuss, overklokking, eksprimentering. urgh.. hvorfor gidder man å svare på slike slappe oppgulp. ... forøvrig ikke mange som vil betale for kvalitet lenger heller. Alt skal være billig OG bra. For forbrukerkjøpsloven sier jo at alt skal bare fungere i 3-5 år.. særlig! Vel for dere som gidder og vil gjøre noe kult: bygg deres egen PC ... da får man et bedre forhold til det, og DA er det ikke riktig så lett å klage på det man selv har gjort! LOL K I like my Eizo LCD... my quiet Enermax PSU, my fan-less GPU and my awsome speedy and silent SATA Raptor disk - quality in knowledge and by choise! Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg har testet både 3dmark 03 og 05 med pcn min .. 3ghz P4 Intel . x 800 SE PCI 128 mb.. (dette skjermkortet selges ikke på netshops og andre steder enda tror jeg) 03 : 6900 05 : 2600 Jeg mente at dette burde være bedre, og ville blitt bedre i en sjølvbygd pc.. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg har testet både 3dmark 03 og 05 med pcn min .. 3ghz P4 Intel . x 800 SE PCI 128 mb.. (dette skjermkortet selges ikke på netshops og andre steder enda tror jeg) 03 : 6900 05 : 2600 Jeg mente at dette burde være bedre, og ville blitt bedre i en sjølvbygd pc.. Og du har gjort testen korrekt; skrudd av AA og AF f.eks. og lagt inn siste tilgjengelige drivere? Slike ting kan gjøre enorme utslag. Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Jeg har testet både 3dmark 03 og 05 med pcn min .. 3ghz P4 Intel . x 800 SE PCI 128 mb.. (dette skjermkortet selges ikke på netshops og andre steder enda tror jeg) 03 : 6900 05 : 2600 Jeg mente at dette burde være bedre, og ville blitt bedre i en sjølvbygd pc.. Og du har gjort testen korrekt; skrudd av AA og AF f.eks. og lagt inn siste tilgjengelige drivere? Slike ting kan gjøre enorme utslag. Hmm, har ikke stilt på noe jeg.. bare installert å kjørt testen.. Har directx 9c.. Har ik installert noe nye drivere nei.. kjøpte pcn for 3 uker sida.. Er det noe drivere til skjermkortet mitt da? Endret 9. oktober 2004 av Janivars Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Jeg fikk 2600 omtrent med mitt utsyr.. hjemmebygget (standard/default test på Demo versjonen) P4 3,0ghz, dual channel 1gb ram, radeon 9800 pro agp 128mb, raptor harddisk 10.000rpm. HK: Intel 865P basert her er nok faktisk skjermkortet flaskehalsen. X800 burde jo i grunn rocke mer ja. Nyeste ATI drivere er vel på plass? Ikke noe "møgel" som kjører i bakgrunnen (antivirus, animerte wallpaper etc)? Patchet 3Dmark til siste versjon? Ikke rør musa mens testen kjører? Sjekk toms hardware guid på hva andre 3d kort yter http://www20.graphics.tomshardware.com/gra...tml#3dmark_2003 Nye drivere her: http://www.ati.com/support/drivers/winxp/r...x=12&submit.y=9 Så ikke X800SE der.... er det en OEM versjon for PC fabrikker,... type light versjon. Noen som vet?? K Endret 9. oktober 2004 av tunkguru Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Jeg fikk 2600 omtrent med mitt utsyr.. hjemmebygget (standard/default test på Demo versjonen) P4 3,0ghz, dual channel 1gb ram, radeon 9800 pro agp 128mb, raptor harddisk 10.000rpm. HK: Intel 865P basert her er nok faktisk skjermkortet flaskehalsen. X800 burde jo i grunn rocke mer ja. Nyeste ATI drivere er vel på plass? Ikke noe "møgel" som kjører i bakgrunnen (antivirus, animerte wallpaper etc)? Patchet 3Dmark til siste versjon? Ikke rør musa mens testen kjører? Sjekk toms hardware guid på hva andre 3d kort yter http://www20.graphics.tomshardware.com/gra...tml#3dmark_2003 Nye drivere her: http://www.ati.com/support/drivers/winxp/r...x=12&submit.y=9 Så ikke X800SE der.... er det en OEM versjon for PC fabrikker,... type light versjon. Noen som vet?? K Ja, de er kun i ferdig pcr.. Hos dell blant annet.. Har jo bakgrunn lissom -.- Men det skal da vel ikke telle så mye.. Det er kun prosessor og skjermkort som testes i 3dmark.. Er det så lurt å oppdatere drivere da når skjermkortene ikke leveres i andre pcr enn ferdibygde? ? Endret 9. oktober 2004 av Janivars Lenke til kommentar
tunkguru Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Driverene til ATI er ganske universelle og skal gjelde for hele Radeon familien. Selvsagt har minne, og harddisk (men i harddisk i mindre grad, spesielt med den mengden minne vi har her) noe å si også for 3Dmark. Alle data som grafikkortet og CPU behandler går via minnet og bussen (PCI-Ex). Derfor er systemet som helhet viktig. Det gjenspeiles i at 3Dmark i sin resultat database oppgir alle disse detaljene om et system og ikke bare CPU/GPU. Optimaliserte instilligner i BIOS kan også tune/tweake ytelsen... men der bør man være litt mer forsiktig om man ikke er sikker på hva man gjør. BIOS på ferdigbygde systemer er ofte det som skiller mest mot hjemmebyggde PCer.... med tanke på overklokking og "detalj innstillinger" K Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Tåpelig tråd, men ok. Altså alle firma har sine problemer, men jeg påstår faktisk at DELL har den beste supporten av dem alle. Jeg påstår også at DELL sine pc'er er noe av de mest stabile, raskeste og oppgraderingsvennlige maskinene man kan få. Altså da snakker vi ferdigmaskiner. Prøv elkjøp istedet. Fordelen med å bygge selv er at man kan få pc'en billigere. Har man sinnsyk god peil så kan maskinen bli raskere enn en ferdigpc fra dell. En annen fordel er at man står fritt til å velge komponenter selv. Bakdelen er at det er DU som har supporten. DU må bevise at en komponent er i ulage. Du risikerer å sette sammen et system som er mer ustabilt, og går saktere. DELL funker supert til spill, bare du sjekker å få med et noenlunde ok skjermkort, og det har man mulighet for å velge. Jeg anbefaler DELL til alle jeg kjenner og treffer på. Dette fordi jeg hater å være den de kommer til når ting ikke funker (som det alltid gjør). Der er dell super. Det var vel no problem en gang at de ikke ville ringe dell, fordi de var redd de hadde for lite peil til å dille med data ... og at dell skulle le av dem. Men jeg bygger selv ... med blandet erfaring. Men det er helst pga av økonomiske grunner + at jeg vil holde fingrene litt varme i faget + litt interesse. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Dell er bra Men jajm0n sin pc er best Endret 9. oktober 2004 av hauer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå