john_h Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Som topic'et sier har jeg en Seagate-disk (200GB, S-ATA) som ser ut til å ha lagt seg i grusen. Helt plutselig i dag skulle jeg lete etter en fil på disken og da jeg skulle inn i en mappe, hang explorer-vinduet seg opp, disken lagde litt hakkende lese-lyder, og etter et minutt eller to kom det en liten melding fra Windows nede i systray'en om at "Write <et-eller-annet> failed. Could not save file "E:\"". Akkurat da gikk det, merkelig nok, mange stygge ord rundt i hodet mitt. Etter dette fikk jeg ikke lenger tilgang til noen av mappene på disken (men jeg kunne åpne selve disken og se mappene), og disken lagde konstant små pip (de som har en nyere Seagate-disk kjenner sikkert til den lyse lese-/skrivelyden disse lager). Da tenkte jeg at jeg fikk se om det forsvant etter en restart, men da forsvant det dessverre noe annet; lyden var der, men disken var helt borte fra My Computer og Intel Application Accelerator, og alt annet jeg kunne finne på å kikke i. Så jeg retartet nok en gang og gikk inn i bios'en for å sjekke om alt var innstilt som det skulle; noe det var, med unntak av at disken nå var borte fra bios'en også (den var der den første gangen jeg startet om igjen). Disken bråker ikke hele tiden nå lenger, men det er nok kanskje like negativt som positivt. Jeg har et Gigabyte 8IK1100 (for de av dere som ikke har lyst til å lete selv, kan jeg nevne at det bruker i875P-brikkesettet med ICH5R-sørsiden), og disken sitter på SATA1 (på sørsiden). En mulig feilkilde kan være PSU'en som ikke akkurat er beregnet på et P4-system, men jeg synes det er litt rart at det først skulle vise seg nå, og så brått. Har forøvrig fra før en 80GB Maxtor-disk som Primary Master, og en DVD som Secondary Master. Det sure er ikke at disken (sannsynligvis) er død, for hvis den er det får jeg igjen en ny på garantien (den er mindre enn en måned gammel), men at den disken inneholder praktisk talt alt jeg har, siden jeg brukte den som backup for den slitne Maxtor-disken da jeg formaterte. Så hvis noen har noen gode idéer, som helst ikke innebærer at jeg mister alt, setter jeg pris på det. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 den hørtes dessverre veldig død ut Det finnes måter å redde data på, men dette ville jeg søkt om/laget ny tråd om Lykke til! Lenke til kommentar
john_h Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Etter å ha forsøkt å flytte kablen på mange tenkelige måter, reflashet bios'en med den nyeste (glemte å si at jeg allerede hadde den nyeste) og herjet rundt i bios-instillinger som en 5-åring på speed, kom disken endelig tilbake i bios'en. Dessverre funker det fortsatt dårlig i XP, når jeg prøver å starte maskinen forblir den svart etter oppstartsbildet (rett før påloggingen altså), og alt jeg hører fra disken er at den i fast rytme enten leser eller skriver litt (eller bare erter ). Det holder ikke å disable den i bios'en heller, den gjør fortsatt at oppstarten henger seg, men hvis jeg trekker ut strømmen starter heldigvis pc-en helt fint. Noen forslag, nå som det i det minste er litt liv i den? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Send en mail til Seagate. Last ned nyeste S-ATA drivere til hovedkort. Det er ikke mye man kan gjøre med det der =/ Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Håpe at det fremdeles er garanti på den. Vet ikke helt hvordan slike ting fungerer, men med tanke på at den døde ved "vanlig bruk" så burde du kunne få noen til å erstatte den ellerno? Send mail til både seagate og der du kjøpte den. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Mener å huske at det er 3-5 års garanti på Seagate disker. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Garanti, eller erstatning fra leverandør får du helt sikkert... Det er ikke det som er problemet Han har jo mistet alt han eier! Mail/Ring Seagate og hør om de har noen erstatningsprogrammer. De kommer nok til å være hjelpsomme når de skjønner du har hatt en dårlig opplevelse med en av deres produkter. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 spinrite er kanskje redningen http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Lenke til kommentar
john_h Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 spinrite er kanskje redningenhttp://www.grc.com/sr/spinrite.htm En dag skal du få et kyss av meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå