andreh Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg formaterte nettopp maskinen, og installerte først win XP på en partisjon, og siden Suse 9.1 på en annen, og brukte en boot meny til å velge hvilket system jeg skal starte opp i. I og med at jeg fikk noen problemet i xp, formaterte jeg win xp partisjonen og installerte på nytt. linux partisjonen er der fortsatt, hvordan laster jeg inn en boot meny igjen, slik at jeg for bootet linux? den er nemmelig borte etter jeg reinstallerte xp. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 Du må installere Lilo eller Grub (det du brukte før du installerte Windows XP på nytt) på nytt, via en LiveCD e.l. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 jeg leste en eller annen plass at det funka å adde Linux til NT Loaderen. skal sjekke hvordan det gjøres. mulig jeg faktisk gjør det selv også. skal finne ut hvordan det gjøres nå. så kommer jeg med Link senere. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 her er en link til det jeg snakka om: http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/bootlinux.htm Lenke til kommentar
andreh Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 jeg leste en eller annen plass at det funka å adde Linux til NT Loaderen. skal sjekke hvordan det gjøres. mulig jeg faktisk gjør det selv også. skal finne ut hvordan det gjøres nå. så kommer jeg med Link senere. hva er forskjellen på denne og lilo da? bruker xp, vil det da funke? en ting jeg likte med lilo var at jeg kunne sette antall sekunder den var oppe før den valgte std valg var veldig kort. i og med at jeg bruker linux skjelden. kan man det med denne? Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 eeeh, du vet vel hva NT Loaderen er for noe. hvis ikke så kan det forklares litt. NT Loaderen er BootLoaderen til XP, 2000 og Windows 2003 Server osv. i den guiden som linken som jeg la ut fører til er en guide der du kan lese deg fram til hvordan du kan få Linux oppi NT Loaderen. dvs. Windows bootloaderen. om det funker spør du? eeeh, joda det funker i følge de guidene jeg har sett på, men det er vel sånn som det er med alt annet, det blir bra så lenge du gjør tingene riktig. hadde så smått tenkt til å prøve det selv også, med min Slackware. Lykke til uannsett. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 8. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) det du kan gjøre for å boote inn i linux nå, er følgene: start opp med suse 9.1 cd velg manual install start install (elns) boot from an already installed operating system så velger du den som heter reiserfs så kommer du inn i linux så går du inn i yast leter deg frem til bootloader configurasion (en stygg grønn sko tror jeg) så reinstallerer du derfra, eventuelt endrer noe uten å lagre, og så endre det tilbake igjen, for så å lagre. da skal bootloaderen ha lagt seg over NT bootloader. nå nevner du lilo, jeg har bare erfaring med grub men jeg regner med det er samme sted man finner denne. tusen takk wil, for jeg har nemlig rare problemer med min dualboot. skal reinstallere xp nå (les: reparere) og da vil jo NT bootloader legge seg "øverst" og da kan jeg prøve å boote linux fra denne. Endret 8. oktober 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2004 jepp, skal se om jeg får gjort det senere i dag selv. se om det funker. jeg kjører Lilo selv så det skal bli spennende å se. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 9. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2004 Er dårlig gjort av windows.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. oktober 2004 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2004 personlig så funker denne prosedyren veldig godt på fc2: starte rescue mode montere partisjonene r/w chroote til dem grub-install /dev/hda *poff* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå