Gå til innhold

Beste skjermkort for å se film på TV?

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skjermkortet med best tv out,jeg har hatt er Matrox G550 32mb DH.Har for øyeblikket ett GF4 TI4200,og er fornøyd med det.

Hvis du ikke skal spille på pc'n (noe du sikkert skal) hadde jeg vurdert et av de nye Matrox korta.

2 øre. :)

Lenke til kommentar

Er det fremdeles slik at man får en ramme med "ubrukt" skjerm rundt databildet når man benytter TV-ut?

Slik har jeg det med mitt GeForce4600. Jeg må bruke tv-tool for å få skikkelig full-skjerm. Eller er dette blitt bedre på de nye skjermkortene?

(For tv-tool funker vel bare på Nvidia-kort...)

Lenke til kommentar

Hva TV-ut og farger angår så vet jeg bare at bruker jeg nvidias twin-view så går jeg ikke farger. Hva det skyldes kan være mange ting som allerede nevnt i denne tråden. MEN, TvTool fungerer helt fint..

..når det kommer til kvaliteten på tv-out så mener jeg også at endel programmer gir et bedre bilde enn andre? Husker ikke hva det het, men mener å huske at jeg en gang kom over et .divX .Xvid++ program som var beregnet på TV fordi det gjorde noe greier med bildet som gjorde det bedre å se på TV. Prøv å google det ellerno..

Lenke til kommentar
Som vanlig når du ikke får farger, skyldes det:

A:  NTSC signal (amerikansk tv standard) til en TV som bare støtter PAL (europeisk standard).

B:  S-video signaler til en TV som ikke støtter det.

C:  S-video signaler inn i feil SCART kontakt (har TV'en  flere kontakter, er det som regel bare 1 som støtter s-video)

D:  TVen står på feil AV kanal

Hvordan løse dette?

A:  Sett kortet til å sende PAL signaler (NTSC er dårligere, selv om det har høyere refreshrate.  PAL har høyere oppløsning og NTSC burde vel egentlig stå for Never The Same Color, iom. at fargene, og da særlig rødt, variere veldig).

B:  Bytt TV, eller la kortet sende ut composite signaler i stedet.  Dette stilles enten i software, eller med en liten kabelstubb som KANSKJE følger med kortet.  Det finnes også s-video>composite konverter som bla. ClasOhlsson selger.

C:  Bytt kontakt (sjekk manualen til TVen for å finne ut hvilken som er riktig).

D:  Bytt AV kanal (sjekk manualen til TVen for å finne ut hvilken som er riktig).

Hva er s-video og composite?

S-video kjennetegnes vet at signalene deles opp i farge (chrominance) og lysstyrke (luminance).  Dette gir et forholdsvis bra bilde.  Kontaktene som blir brukt til s-video ser ut som en ps/2 kontakt (feks. datamus).  I composite singaler slåes disse 2 sammen, noe som gir et noe dårligere bilde.  Kontakten er en rund gul phono (RCA) kontakt.  Ingen av disse overfører lyd.

Hva med SCART?

Scart er en type kabel/kontakt som er lagd for å forenkle koblingene til TV apparater.  Dette siden en scart kable kan overføre både lyd og flere forskjellige typer videosignaler (feks. RGB, composite og s-video).

Beklager at jeg "stjeler" tråden litt, men har slitt med dette lenge og det var god feedback her.

Har prøvd alt det som er nevnt ovenfor...noen andre glupe hoder der ute? Som sagt så får jeg farger med tvtool..

Leste vist litt for fort.

Denne overgangen har jeg

Er det denne jeg trenger for å kjøre signalet over til composite?

På tvtool kan jeg bare switche over fra Y/C til Comp, da er det comp som gir meg farger. Men jeg er jo hele tiden koblet til samme utgangen, er det tvtool da som "omgjør" signalet? Finner ingen plasser på nview innstillingene hvor jeg kan endre til comp...

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Dette la jeg også nettopp merke til; at man kan vlge mellom Y/C (S-vhs?) og Composit direkte på tvtool. Da er det vel derfor noen av dere kun får farger med bruk av tvtool da. (Nview har ikke denne muligheten da, antakelig).

Men er det noen fordeler med å _ikke_ bruke tvtool? Som gjør at dere ikke vil bruke det?

Lenke til kommentar
Er det fremdeles slik at man får en ramme med "ubrukt" skjerm rundt databildet når man benytter TV-ut?

Slik har jeg det med mitt GeForce4600. Jeg må bruke tv-tool for å få skikkelig full-skjerm. Eller er dette blitt bedre på de nye skjermkortene?

(For tv-tool funker vel bare på Nvidia-kort...)

På mitt 9800 Pro så får du vanlig skjerm på PCen når du ser en film på TVen fra PCen og ikke skal se den på dataskjermen samtidig (Svart bilde i WMP), men skal du se samme filmen på både TVen og PC-skjermen blir bilde på dataskjermen litt rart ja.

Edit: Satser på at det var forståelig :p

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

LCD er vel kurant i diskusjonen.... Flere og flere har LCD TV, eller Plasma.

De har som regel VGA, og noen få har DVI ingang for tilkobling av PC. Det rokker... kobler man composit video signal fra skjermkortet til disse, så blir det like dårlig som på vanlig TV.

Noen TVer er jo bedre en andre. Har Philips med pixel pluss og den viser bedre bilder en min gamle panasonic tv.

Jeg kan ikke se stor forskjell på min hoved pc med R9800 pro og min stue PC med GF5700 på noen av TVene.

k

Lenke til kommentar
X672,

XBOX suger! Den er ikke god til NOE annet enn å ta opp plass! PC er best til film. Ferdig med det.

M@R7!N,

X700 ER bedre enn 9800PRO!

er det samme som eg skulle sakt at pc suger og dvd spiller er best til film som det faktisk er. Ferdig med det ;)

du kan vel ikkje sei nokke om korfor xbox'en suger?

eg kan nå komme med nokken korfor den er bra

- Bilde er no like bra om ikkje bedre enn mitt 9800XT kort

- Veldig enkelt oppsett, slå på xbox'en, start opp Xbox Media Center og stream filmer, musikk og bilder fra pc'en

- Xbox Media Center har veldig mange muligheter som webradio, sjå movie trailers fra apple, sjå game trailers og du kan til og med få vær meldingen der du bur fra "the wether channel"

nå er jo dette kun til film, musikk og bilder vel å merke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...