Gå til innhold

Hjelp stakkars lille meg...

Anbefalte innlegg

Jeg har en nyyyyydelig WideScreen-skjerm fra Silicon Graphics, en "1600WS". Det er det beste kjøp jeg noen gang har gjort innen data.

Til denne skjermen har jeg et grafikkort som heter "Revolution 4" fra Number Nine Visual Technologies.

Nå har Number Nine... lagt ned og det finnes ikke nye drivere til kortet.

For ca et år siden startet jeg med litt videoredigering etc. Første gangen jeg åpnet AdobePremiere tok det ikke lange stunden før jeg fikk blå skjerm "bluescreen" og måtte ta omstart.

Samme hva slags programmer som har med video å gjøre så får jeg bluescreen. Dette gjelder også for programmer som NetMeeting etc. Jeg er ikke så teknisk selv så jeg har hatt PC-en inne hos den ene eksperten etter den andre. De har lett i all kroker og kriker men finner ingen feil som kan ha noe med problemet å gjøre.

Jeg har Windows2000.

Nå har jeg begynt å lure på om det kan være skjermkortet som ikke vil være med på morroa. Det er jo tross alt 3 år gammelt.

Jeg er på vei til å kjøpe ny PC men vil beholde skjermen dersom jeg kan bli kvitt bluescreen og alt funker som det skal med videoredigeringsprogrammene og applikasjonene mine.

Er det noen som har litt peilling og kan svare meg?

Lurer på hva slags kort jeg kan bytte til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting :smile: du kan ikke bruke vanlige skjermkort (vet ikke om det finnes en adapter). 3dlabs sine spesielkort funker (koster en del tusen). Hold på å kjøpe en slik skjerm selv. Men den krevde en spesiell skjermkort inngang, så jeg ga ****...vet at du ikke kan bruke dagens gf4 kort.

F.eks så funker 3dlabs sine Oxygen kort godt med denne skjermen.

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-05-15 22:10 ]

Lenke til kommentar

Til dagsdato kan jeg enda ikke fatte og begripe at SGI valgte #9 kort til sin NT satsing..ubegripelig..men det hjelper ikke deg. mmmh...Jeg mener å huske at Matrox kort har mange kort som er retta mot LCD skjermer og "uvanlige formater"....og om du har vært happy med ditt #9 kort som har next to nothing 3D støtte..så regner jeg med at du ikke savner det så veldig. Men skal du jobbe mer med 3D fremover...som støtter OpenGL så må du nok vurdere et 3D kort i geforce serien. Men surf litt på matrox sine sider...sjekk hva slags skjerm oppløsning du kjører nå..og se om kortene til matrox støtter det....men..atte...begynner ikke den skjermen å bli litt liten? Så en sånn her for noen mnd siden..og jeg husker å ha lest om dem da de kom og de så fete ut...så bare så jeg en i real life..og...eh....tiny!!!!....de fleste Matrox kort støtter dual view...mao..vurder å investere i en skjerm til...en 17 eller 15 LCD..så får du en fin fin videoregierings maskin!!..med to skjermer!

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 21:52, MissBLUESCREEN skrev:

Jeg har en nyyyyydelig WideScreen-skjerm fra Silicon Graphics, en "1600WS". Det er det beste kjøp jeg noen gang har gjort innen data.

Til denne skjermen har jeg et grafikkort som heter "Revolution 4" fra Number Nine Visual Technologies.

Nå har Number Nine... lagt ned og det finnes ikke nye drivere til kortet.

For ca et år siden startet jeg med litt videoredigering etc. Første gangen jeg åpnet AdobePremiere tok det ikke lange stunden før jeg fikk blå skjerm "bluescreen" og måtte ta omstart.

Samme hva slags programmer som har med video å gjøre så får jeg bluescreen. Dette gjelder også for programmer som NetMeeting etc. Jeg er ikke så teknisk selv så jeg har hatt PC-en inne hos den ene eksperten etter den andre. De har lett i all kroker og kriker men finner ingen feil som kan ha noe med problemet å gjøre.

Jeg har Windows2000.

Nå har jeg begynt å lure på om det kan være skjermkortet som ikke vil være med på morroa. Det er jo tross alt 3 år gammelt.

Jeg er på vei til å kjøpe ny PC men vil beholde skjermen dersom jeg kan bli kvitt bluescreen og alt funker som det skal med videoredigeringsprogrammene og applikasjonene mine.

Er det noen som har litt peilling og kan svare meg?

Lurer på hva slags kort jeg kan bytte til.

ang nytt kort, hva med et ati radeon 8500 all in wonder 128 mb ?

evt vente på matrox parhelia :>

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK FOR ALL HJELPEN

:smile:))))

jeg er blitt "litt" klokere .

Skjermen er forresten ikke liten. Den er bare 17,4 tommer men fordi den er rektangulær virker den mye større enn en vanlig skjerm. Masevis av arbeidsplass.

Ang. noen av kortene dere nevnete så har jeg undersøkt litt på egen hånd.

Silicon Graphics foreslår SGI Multilink adapter. Den aksepterer VGAanalog og DVI eller DFP digitale signal men den har fått dårlig kritikk. Her er en for de som måtte være interessert:

<I have a multilink adaptor, and I am very disappointed with it. I am driving it with a VGA analog source at the full 1600SW resolution, but the multilink only sees it as 1280x1024 instead of 1600x1024, and as a result, the multilink tries to "fix" this by stretching the picture. In the end, the picture quality is terrible so I am going to get rid of it as soon as possible.>

Det var den....

Noen anbefaler "3D Labs Oxygen VX1-1600SW" og "GeForce4 MX 440 card" men den siste ble ikke anbefalt her på dette forumet så vidt jeg husker. Så egentlig vet jeg fortsatt ikke hva jeg skal kjøpe.

Om man går i butikken hvor de "liksom" skal ha litt peiling så blir en prakket på hva som helst. Det er jo ganske dyre greier og det er kjedelig å ha kjøpt noe som ikke "vil" når man kommer hjem.

Jeg gir opp snart. Har til og med prøvd å ringe SGI i London og de holder på sin Multilink som har fått så dårlig mottagelse blant flere brukere.

Så det er fortsatt litt synd på meg....

"sukk"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...