Christian_ Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 har tenkt å prøve å lage min førtseside i php.... men trenger litt hjelp: skal gjøre som det tår på denne siden. men vil ikke ha det slik som det står der... vil ha dt omtrent slik: noen som kan forklare meg hvordan jeg kan gjøre dette? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Layout: http://www.thenoodleincident.com/tutorials...son/basic4.html PHP: Der du vil inkludere en side, sansynligvis i midterste kolonne, skriver du <?php $side = $_GET['side']; if (!empty($side)) { include "$side.php"; } else { include "main.php"; } ?> Linker lager du på følgende måte: index.php?side=kontakt f.eks. Spør i vei om du lurer på mer, sikkerhet rundt slike includescript er diskutert her en del ganger før, så den tar jeg ikke nå Endret 8. oktober 2004 av fjartan Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) hmmm skjønte ikke helt det der.... blir det slik at jeg må lage en side som heter header, en som heter menuleft en som heter menuright og en som heter det jeg vil at siden skal hete f.eks index.php. jeg skriver: i index.php <?php include ('header.php'); ?> <?php include ('menuleft.php'); ?> <?php include ('index.php'); ?> <?php include ('menuright.php'); ?> <?php $side = $_GET['side']; if (empty($side)) { include "$side.php"; } else { include "index.php"; } ?> stemmer det?? eller kan du forklare litt anderledes ve å f.eks skrive hva jeg skal skrive i index.php? EDIT: finnes det en siden hvor jeg kan lære hvordan dette gjøres som f.eks denne bare jeg kan lære det jeg lurer på nå... Endret 8. oktober 2004 av chs89 Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Finnes jo en guide der: http://www.datadyret.monror.com/include.php Når du forstår hva include gjør for noe med siden din, er det ikke alt for vanskelig å lage en side du illustrerer Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 fårstår include men vil gjerne vite f.eks hvordan skal jeg sette det opp? jeg skal sette opp med tables akuratt som på datadyret siden. la oss si at jeg kun skal lage en index.php side..... hvilke sider lager jeg?? hva blir index.php bygd opp av? i index.php så skriver jeg? hva et eller annet med include.... jeg kan gjøre det så enkelt at du bare sier hva jeg skal skrive i index.php skjønner resten.., utenom det med linker, men det kan vi ta etter på når jeg har får til dette.... håper du kan hjelpe m.v.h Christian Lenke til kommentar
robgar Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) <?php $side = $_GET['side']; if (empty($side)) { include "$side.php"; } ?> Da blir jo siden som skal inkluderes en tom variabel , du glemte et utropstegn if(!empty($side)) OT Du lager først en layout gjerne av tabeller eller div tagger. Eller den som fjartan henviste til. Så i den øverst, skriver du <? include("header.php"); ?>, I meny tabellen til venstre skriver du <?include("meny.php"); ?> osv. I hoved tabellen (der du vil at du skal ha innholdet, uten å lage en helt ny side), skriver du skriptet til fjartan: <?php$side = $_GET['side']; if (!empty($side)) { include "$side.php"; } else { include "main.php"; } ?> om du ikke har noen sider i den dynamiske linken (layoutside.php?side=sidenavn), Vil main.php bli includet. Håper det ga noe hjelp. Endret 8. oktober 2004 av robgar Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Da blir jo siden som skal inkluderes en tom variabel , du glemte et utropstegn Rettet Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hvorfor gjøre alt så vanskelig med et dokument for hver del? Altså; Du har et hovedfelt hvor den forskjellige teksten skal være i. Alt av htmlkode som er over det feltet i .html fila di, legger du i feks en header.html, og samme med det som ligger under (i feks footer.html). Så nå sitter du igjen med header.html og footer.html. Så lager du en ny fil; index.php. Det første du vil gjøre er jo å inkludere toppen av siden, sant? Altså: include './path/2/header.html'; Om du ser på index.php i en browser nå, vil du se at innholdet i header.html har blitt inkludert. Så kommer vi til includescriptet ditt. Let litt rundt på nettet og se om du finner noen sikkre includescripts. (En fin artikkel om dette: HER) Du legger altså includescriptet etter der du inkluderte header.html. index.php bør se noe slik ut: include './path/2/header.html'; /* HER LIGGER INCLUDESCRIPTET DITT */ Så skal vi inkludere det siste av htmlkode, altså det som ligger under innholdfeltet ditt. Blir slik som når vi inkluderte header.html, men nå skal vi inkludere footer.html. Ikke noe fiksfanteri: include './path/2/footer.html'; index.php bør se noe slik ut: include './path/2/header.html'; /* HER LIGGER INCLUDESCRIPTET DITT */ include './path/2/footer.html'; Lykke til vidre Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) hehe..... ble desverre ikke noe spesielt klokere.... sorry at jeg er så vanskerlig.. men for at jeg lettere skal kunne forså, kan noen lage et eksempel med alle filene, legge de i en zippet mappe, og laste det opp her så kunne jeg studert litt og heller prød meg fram.... de sidene dere lager trenger bare å har forskjellige bakgrunsfarger, så jeg ser forskjell på dem... og helst i php håper noen kan ta seg noen sek til dette m.v.h Christian EDIT: helst i tables Endret 8. oktober 2004 av chs89 Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 ingen som har mulighet til å lage det? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Ikke for å være frekk, men det er svært få som gjør ting for deg, men vi er her for å hjelpe deg. Hvorfor ikke bare prøv selv, så kan vi hjelpe deg etterpå, nå du har et utgangspunkt Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 sorry.. problemet er bare at jeg ikke skjønner helt hva dere mener.. har prøvd alt det som står i denne topicen men har enda ikke fått det til, derfor hadde et veldig enkelt eksempel vært det jeg kunne lært mest av.. kan jo alt grunnlegende innen html o.s.v og kan også det som ståri include guiden på datadyrsiden.... prøblemet er også at det kommer mange forskjellige forslag til løsninger som også roter det litt til for meg, men et eksempel hvor jeg kunne kikke på kodene og se hvordan den blir bygd opp hadde derfor vært suverent! Noen lærer ganske fort mens andre lærer ganske sakte, jeg er vel i den siste aktegorien, men jeg trt jeg vil fårstå mer vet å se på et eksempel. så jeg sier nok en gang: håper noen fårstår og tar seg noen sek til å lage et eksempel som jeg kan kikke litt på og lære hvordan det henger sammen m.v.h Christian Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 er det noe sånt du tenker på? http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=306997&hl= Takk til robgar Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 der ja!! nå fikk jeg det til! tusen takk for all hjelp alle sammen! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Om jeg skulle lagd alt dette for deg hadde jo koden sett slik ut uansett: include './path/2/header.html'; /* HER LIGGER INCLUDESCRIPTET DITT */ include './path/2/footer.html'; Der /*blabla*/ blir bytta ut med includescriptet ditt. Jeg regner med at du har et? Bare søk på forumet her så finner du masse topics hvor det ligger et includescript. Om du leste på artikkelen jeg ga deg, så kunne du også brukt et av dem. Du trenger heller ikke include htmlen, du kan bare ha alt i index.php: doctype <html> <head> blabla </head> <body> her ligger menyen osv <div id="innholdsfelt"> <?php // includescript ?> </div> her ligger det du vil ha under hovedfeltet </body> </html> Om du vet alt dette, hvorfor kan du ikke lage det selv? Om det er noe annent du lurer på så må du vel utdype det litt. Igjen: Vi er her for å hjelpe, ikke gjøre arbeidet for deg Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 ok tilbake til linkene som noen her nevnte i stad...... jeg fikk linkene til, men hvis jeg vil ha det slik at når jeg trykker på linken skal TO sider forandre seg... hvordan kan jeg gjøre det? f.eks jeg trykker på en knapp i menyen skal headeren bli anderledes og det skal komme skrift fra en annen side i hovedfeltet.... hva skal jeg skrive på linken da? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Vil du ha et headerbilde for hver av sidene? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) nei..... tenkte mere på en side hvor jeg kunne ha en menycelle, og når jeg trykket på en link i den cellen så kom det en ny meny i en annen celle med underpunkter, i tilleg til at det skal komme tekst i hovedfeltet.. vet du hva jeg må skrive? Endret 10. oktober 2004 av chs89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå