Gå til innhold

ftp servers!

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Hva er definisjonen for warez??Hva er ulovlig og lovlig.

Nesten alle som har litt peiling på data og som har tilgang til bredbånd har satt opp en ftp server. Hva er så galt med det. det må være lov til å ``laste`` ned.

Det er vel ikke ulovlig å laste ned filmer, hvis man har encoda filmen fra en lokal video sjappe?Man har lov til å ta kopi for sitt eget brukt. Men de som laster ned fra ftp ``låner`` filen. Man selger ikke.

Da er saken grei ikke sant folkens??FTP er lovlig!!!!!!!!

Peace

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du ikke har kjøpt og betalt er warez.

I følge Norsk lov må du EIE originalen for å ha en kopi. Og den kopien kan bare du (eller andre som også eier originalen) bruke.

TV-serier/programmer befinner seg i en gråsone. Folk har jo kunnet ta opp disse på VHS i masse år. Å feks. laste ned en episode av en TV-serie fra USA, vil nok også være ulovlig (ihverfall fra tv-studioenes synspunkt).

Lenke til kommentar

det er jo ikke ulovlig, siden man bruker det til eget bruk. Sålenge du ikke gåt ut på gata og selger.

Men uansett kan man ikke bli tatt.

Alle sammen har slike filer på maskinen, og staten har ikke tid/ressurser til å sjekke gjennom alle disse maskinene. Da tror jeg at det ikke er noe stort problem.

Konklusjonen blir følgende:

Alt er lovlig, hvis det er til eget brukt!!!!!

Peace!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 21:56, Divxdude skrev:

Alt er lovlig, hvis det er til eget brukt!!!!!

Det er sant, men det er ikke lov å publisere f.eks dine personlige filmer for andre. Det gjør du jo når du legger de til nedlasting for andre.

ganske så logisk at det ikke er lovlig med warez. Det er sant at det er liten sjangs for at staten eller politiet tar deg, men sjangsen er der...

Det ble ogs sagt at påen måte er det lovlig når "alle" gjør det. Det blir jo selvfølgelig ikke lovlig å holde på med warez selv om mange andre gjør det. Tenk med tyverier. mange som driver på med det, men det er ikke lovlig.

Men... jeg er ikke motstander av warez. kan godt si at jeg laster ned ting på kanskje ikke så lovlig vis, men liker ikke når folk sier at det er lovlig

[ Denne Melding var redigert av: Saviola16 på 2002-05-15 22:12 ]

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke lov å legge ut filmer som du ikke har tillatelse til på en FTP-server.

Det står tydelig på filmer og cd'er at man ikke får lov til å leie ut, låne bort bla bla.... legge ut på en FTP-server stiller nok i samme kategori.

Å ta kopier til eget bruk er noe helt annet, og fullt lovlig i Norge. Hvis du f.eks. har kjøpt en CD, kan du godt legge inn en kopi på din MP3 spiller eller Minidisc. Men når du legger ut filene til "halve kloden" så er det jo selvfølgelig ikke privat bruk det er snakk om lenger.

Lover er no dritt, ikke sant :smile:

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du DivxDude?

Tror ikke jeg har hørt slik dum naivitet på forumet før!

Tror du det er lovlig fordi du ikke kan bli tatt for det? Hva med den dagen du kjører en ftp-server og f.eks. deler ut en konto til en FBI i USA som igjen kontakter Økokrim. Hva sier du da?

Og ja, det er visstnok foreløpig lov til å laste ned musikk og film, men ikke software. Du har ikke lov til å distribuere det videre. Dermed er du forbryter uansett hvis du kjører ett eller annet p2p-program (evt. ftp) der du uploader kopibeskyttet materiale. Du trenger ikke å aktivt distribuere materiale (f.eks. ved å uploade til en ftp-server) for å være en forbrytet. Det at du legger alt til rette er også ulovlig.

"Selvsagt" blir du ikke tatt for å bruke Kazaa, Direct Connect eller lignende, men ikke vær så naiv da!!

Lenke til kommentar

Quote:

Og ja, det er visstnok foreløpig lov til å laste ned musikk og film, men
ikke
software.

Nei, så lenge du ikke eier originalen, er det IKKE lov til å laste ned musikk og film heller.

Sjangsen for å bli tatt for å laste ned mp3, divx osv er forsvinnende liten, men det gjør det ikke lovlig alikevel.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 22:27, Bios skrev:

Det er lov til å laste ned f.eks filmer til privat bruk, men legger du dette ut på f.eks en ftp server blir du 'distrubutør' av dette, og det er ikke lov. :smile:

Helt feil. Du har IKKE lov til å laste ned noe du ikke har originalen til.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke alle bare innse at det ikke nytter å diskutere warez på dette forumet? Det er alltid folk som driter i lover og regler, og det er alltid folk som er "lovens voktere". Bare legg denne diskusjonen til siden, kommer ikke noen vei likevel.

Lenke til kommentar

Jeg leste på en nettside at å distribuere DVD kopier faktisk er lovlig i norge (foreløpig). Du må selvfølgelig fortsatt eie original selv da..

Quote:

Når man har kjøpt et eksemplar av et videogram (DVD-plate) til privat bruk, har man - både etter norsk og amerikansk lov - kjøpt seg retten til å avspille filmen hos seg selv. I og med at en DVD-film ikke er et dataprogram, har man etter norsk åndsverkslov også eksplisitt anledning til å ta kopier for eget bruk, ja til og med gi kopier til venner.

kilde: http://www.efn.no/dvd-pressemelding00.html

[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-15 23:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 21:45, Divxdude skrev:

Det er vel ikke ulovlig å laste ned filmer, hvis man har encoda filmen fra en lokal video sjappe?Man har lov til å ta kopi for sitt eget brukt.

Meget ulovlig.. hvis du leser PÅ filmen, så ser du at det står at det ikke er lov, og alt dette "tullet" du kommer med her virker i og for seg grunnløst.. kansje du i ditt lille "14iss" hode tror at det er sånn, men da er det på tide å legge bort hasjen å få opp øya.. lese norske lover litt grundigere!...

Housey

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 22:38, Monhart skrev:

Hvorfor kan ikke alle bare innse at det ikke nytter å diskutere warez på dette forumet?

Du har misforstått noe her. Vi får absolutt lov å diskutere Warez her. Det er lov å mene (og si på forumet) at det ikke er noe galt å laste ned priatkopier osv. Warez er på mange måter et it-politisk spørsmål som vi selvsagt skal få lov å diskutere

Det vi ikke får lov til (heldigivs) er å spørre etter om noen kan gi FTPer til warez servere, eller på andre måter driver med trading/requesting av warez.

Quote:

Hva er definisjonen for warez??Hva er ulovlig og lovlig

whatis.techtarget.com sin definisjon(ikke den beste men):

"warez

Warez (pronounced as though spelled "wares" or possibly by some pronounced like the city of "Juarez") is a term used by software "pirates" to describe software that has been stripped of its copy-protection and made available on the Internet for downloading. People who create warez sites sometimes call them "warez sitez" and use "z" in other pluralizations."

Det finnes ikke lovlig warez av den enkle grunnen at warez er en samlebetegnelse for ulovlig data.

Quote:

Nesten alle som har litt peiling på data og som har tilgang til bredbånd har satt opp en ftp server.

Den der vil jeg gjerne se dokumentasjon på

Quote:

det er jo ikke ulovlig, siden man bruker det til eget bruk. Sålenge du ikke gåt ut på gata og selger.

Quote:

Det er lov til å laste ned f.eks filmer til privat bruk, men legger du dette ut på f.eks en ftp server blir du 'distrubutør' av dette, og det er ikke lov.

Nå har jeg lest gjennom hele åndsverkloven og jeg finner ikke noe som tilsier at det er lov å laste ned til eget bruk dersom du ikke eier en kopi. Kan noen av dere vise til hvilken, lov som gjør dette lovlig? Så vidt jeg vet er det heller ingen rettspraksis som sier at dette er lov. Har dere dommer å vise til?

Quote:

Alle sammen har slike filer på maskinen,

Tøff påstand, men du må nesten dokumentere den for at jeg skal tro på den.

Quote:

og staten har ikke tid/ressurser til å sjekke gjennom alle disse maskinene. Da tror jeg at det ikke er noe stort problem.

Alt er lovlig, hvis det er til eget brukt!

jeg håper ikke at du mente det blir lovlig fordi staten ikke kan kontrollere det :?:

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-05-16 11:18 ]

Lenke til kommentar

Kort sagt

Warez (varer) er ikke hva det engang var.)

Hvem husker ikke følelsen av å få en ny konvolutt med 10 disker i posten osvosv? Warez er ikke nødvendigvis ulovlig. Det er blitt en definisjon

på ulovlig kopierte sammensetninger av bytes nå, ja. MEN....

Demoer (Nei ikke spill demoer idioter), de som ikke vet hva jeg mener kan bare hoppe, de fortjener ikke bruke ord som warez og scene:) Jo.. hvor var jeg hehe:) Demoer var også regner som warez engang i tiden, "u got any new warez today?" "fått noen nye varer i dag (fått noen nye disker i dag)".

Ulovlig warez er alle filer / cdimages som er kopiert uten at du innehar en rettighet til å ha denne. Det gjelder filmer, musikk, spill, programmer osvosv. EIER man orginalen er det lov å ta en kopi til personlig oppbevaring. Orginalen kan da ikke være i bruk / være installert på en pc, samtidig som kopien er det. Så enkelt er det, en lisens dekker en samtidig bruk av program / film på ET sted på engang.

Vanglivis.. det finnes unntak men dette spesifiseres i lisensen som følger med, du får jo varianter såklart osvosv.

:smile: Så har du jo andre lisenstyper også :smile:) mye å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Ulovlig warez er alle filer / cdimages som er kopiert uten at du innehar en rettighet til å ha denne. Det gjelder filmer, musikk, spill, programmer osvosv. EIER man orginalen er det lov å ta en kopi til personlig oppbevaring. Orginalen kan da ikke være i bruk / være installert på en pc, samtidig som kopien er det. Så enkelt er det, en lisens dekker en samtidig bruk av program / film på ET sted på engang.

Vanglivis.. det finnes unntak men dette spesifiseres i lisensen som følger med, du får jo varianter såklart osvosv.

:smile: Så har du jo andre lisenstyper også :smile:) mye å forholde seg til.

Det tror jeg er feil, mener man har lov til å ha en kopi av f.eks. en cd i bilen, samtidig som originalen står i spilleren hjemme i stua

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-17 20:32, B|Real skrev:

At dere orker...dag ut og dag inn

Bare på grunn av noen 14tisser som av en eller annen grunn har fått for seg at dette er stedet for å diskutere warez.

Drit og dra! Finn dere andre plasser for sånt, her skal det diskuteres hardware og hvilket OS som suger mest :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...