Gå til innhold

Effektiv bruk av RAID

Swift

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe et Abit MoBo med mulighet for 4 RAID-disker.

Planlegger i første omgang å kjøpe 2 nye 60Gb 7200rpm disker, og sette disse på RAID 0. Har 3 disker fra før (20 - 70Gb).

Det jeg lurer på er hvordan man best utnytter RAIDet.

Er det klokt å legge både W2000 og virtuelt minne på RAIDet og data på de andre diskene, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DEt lureste er vel å få til mest mulig "load balancing". Da må du vel se på hvor det er mest aktivitet i ditt tilfelle. RAId'et vil jo være raskest, så hvis du har pagefila på Raid, vil jo den ha rimelig høy ytelse. Men hvor mye DEt lureste er vel å få til mest mulig "load balancing". Da må du vel se på hvor det er mest aktivitet i ditt tilfelle. PF du bruker er jo også avhengig av RAM...

Hva med å kjøre flere RAID sett? Alt dette er jo avhengig av Ca$h, så hvis det absolutt ikke er et problen, kjøper du 12 stk. 15000RPB 36GB seagate monstre, og kjører 2 stk RAID 5+0. Men DA er du gal... :grin:

Lenke til kommentar

Er et RAID 0, med 2 disker, dobbelt så raskt som en tilsvarende disk?

I så fall bør det være minst like effektivt å legge både Windows og cache på RAIDet.

Har forstått det slik at man kan sette opp 2, 3 og 4 disker i RAID 0 på ASUS sine hovedkort. 4 disker bør etter min teori bli rimelig heftig, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Du setter opp alt du bruker mye på RAID 0.

Sett også opp swap fil manuellt og tilstrekkelig stor, det er uheldig at swap filen får endre seg i størrelse da dette medfører at den blir fragmentert.

Bruk en av de andre diskene dine å lagre filer som ikke kan rekonstrueres (backup), RAID 0 har nemmelig den ulempen at hvis en disk feiler så mister du hele raidet.

Yngve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...