Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen Berlingo 1,9 Diesel vil ikke gløde.


perpyro

Anbefalte innlegg

Jeg har en Citroen Berlingo 1,9L Diesel 1998 model som firmabil.

I dag klokka 1645 ville den ikke gløde når jeg skulle hjem fra jobb.

Dvs. den gløder et lite sekund før glødereleet slår seg av.

Jeg kan gløde manuelt ved å kortslutte releet, men hvorfor slår releet seg plutselig av?

Er det noe inni releet som styrer det eller er det en ekstern temperaturføler i motoren?

Regner med at det sitter noen her med peiling på bilelektro her og ikke bare datanerder.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med at det sitter noen her med peiling på bilelektro her og ikke bare datanerder.

Åpenbart, dette er et motor-forum. ;)

 

Tviler på at det er noen føler involvert i glødekretsen.

Det jeg tror, er at det enten er et timer-relè eller et relè som bryter strømmen ved en gitt motstand i pluggen(motstanden endres paralellt med temperaturen på metallet).

Prøv med et annet relè, det er mitt tips.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke mannen i gata når det kommer til elektro.

Det er bare det at jeg ikke vet hva som styrer releet eller om jeg gjør mere skade en nytte ved å åpne det.

Vil åpne det når jeg har skaffet et nytt bare for å ha sett inni det.

Jeg jobber til daglig som elektriker, og har gjort det siden 1997.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke mannen i gata når det kommer til elektro.

Jeg jobber til daglig som elektriker, og har gjort det siden 1997.

Veeel, det kunne vel ikke jeg vite. ;)

 

Det er bare det at jeg ikke vet hva som styrer releet eller om jeg gjør mere skade en nytte ved å åpne det.

Vil åpne det når jeg har skaffet et nytt bare for å ha sett inni det.

Styres trolig av bryteren i tenningslåsen.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å "skryte" av min yrkestittel, men så tilbake til problemstillingen, er det en elektromekanisk innretning inni gløderelleet eller er det ren elektrinikk som er timer/strømstyring?

Releet slår seg på når jeg vrir om tenningen men kobler ut etter 1 sekund.

Blir liksom dårlig med gløding av sånt

Årsaken til at jeg ikke vil åpne boksen sånn uten videre er at jeg kan gløde manuelt og da får jeg start og kan bruke bilen men dersom jeg herper noe i boksen vet jeg ikke om bilen bil starte i det hele tatt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

"Ingen" glødereleer er enkle timere på moderne biler, hvis du ser på skjemaet i pdf filen er det tre brytere og en NTC-motstand (tror jeg, lenge iden jeg myste koblingsskjema) som gir signaler til releet. De to mellom b+ og releet er nok i tenningsbryteren, den mellom jord og releet vil jeg gjette er i motorstyringen og NTC(?) er nok en temp-føler.

 

Forutsatt at det jeg har satt opp over stemmer har du to sannsynlige feilkilder

1. defekt rele.

 

2. Tempføleren gir feil verdi, glødesystemet tror motoren er varm; lite og ingen gløding.

 

en tredje mer usannsynlig feilkilde er motorstyringen.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skal fikle noe med det, skal på verksted med bilen på mandag morgen (dersom jeg får start da) :!:

Det er sinsykt irriterende at noe slikt skjer med verktøyet når det er blitt høst og kaldt, og så en fredag klokka kvart på fem.

Kunne det ikke ha skjedd i sommer med 30+, hadde vert mye enklere for meg.

Men sånner det alltid, dynamoen dør når den trenges mest, kunder skal ha varmekabler og utelys når det er mørkt og kaldt selv om de viste at de skulle ha det allerede om våren osv.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...