perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg har en Citroen Berlingo 1,9L Diesel 1998 model som firmabil. I dag klokka 1645 ville den ikke gløde når jeg skulle hjem fra jobb. Dvs. den gløder et lite sekund før glødereleet slår seg av. Jeg kan gløde manuelt ved å kortslutte releet, men hvorfor slår releet seg plutselig av? Er det noe inni releet som styrer det eller er det en ekstern temperaturføler i motoren? Regner med at det sitter noen her med peiling på bilelektro her og ikke bare datanerder. Endret 8. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Regner med at det sitter noen her med peiling på bilelektro her og ikke bare datanerder. Åpenbart, dette er et motor-forum. Tviler på at det er noen føler involvert i glødekretsen. Det jeg tror, er at det enten er et timer-relè eller et relè som bryter strømmen ved en gitt motstand i pluggen(motstanden endres paralellt med temperaturen på metallet). Prøv med et annet relè, det er mitt tips. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 Er det ingenting jeg kan gjøre inni boksen for å reparere? det eller er det bare et printkort med et rele på? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Nei, relèet er ikke noe for mannen i gata å reparere på. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Nå er jeg ikke mannen i gata når det kommer til elektro. Det er bare det at jeg ikke vet hva som styrer releet eller om jeg gjør mere skade en nytte ved å åpne det. Vil åpne det når jeg har skaffet et nytt bare for å ha sett inni det. Jeg jobber til daglig som elektriker, og har gjort det siden 1997. Endret 8. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Nå er jeg ikke mannen i gata når det kommer til elektro.Jeg jobber til daglig som elektriker, og har gjort det siden 1997. Veeel, det kunne vel ikke jeg vite. Det er bare det at jeg ikke vet hva som styrer releet eller om jeg gjør mere skade en nytte ved å åpne det.Vil åpne det når jeg har skaffet et nytt bare for å ha sett inni det. Styres trolig av bryteren i tenningslåsen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Jeg liker ikke å "skryte" av min yrkestittel, men så tilbake til problemstillingen, er det en elektromekanisk innretning inni gløderelleet eller er det ren elektrinikk som er timer/strømstyring? Releet slår seg på når jeg vrir om tenningen men kobler ut etter 1 sekund. Blir liksom dårlig med gløding av sånt Årsaken til at jeg ikke vil åpne boksen sånn uten videre er at jeg kan gløde manuelt og da får jeg start og kan bruke bilen men dersom jeg herper noe i boksen vet jeg ikke om bilen bil starte i det hele tatt. Endret 8. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Vil tippe at det er et vanlig timer-relè, uten å være helt sikker. Sitter ikke relèt sammens med de andre relèene? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Nei det står alene. Releet heter Nagares PPC/7-12 og er rele nummer 2 på lista. Endret 8. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Nei da skader det sikkert ikke å plukke det fra hverandre, men det spørs om du finner komponenter til det. I værste fall må du jo kjøpe nytt uansett. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 "Ingen" glødereleer er enkle timere på moderne biler, hvis du ser på skjemaet i pdf filen er det tre brytere og en NTC-motstand (tror jeg, lenge iden jeg myste koblingsskjema) som gir signaler til releet. De to mellom b+ og releet er nok i tenningsbryteren, den mellom jord og releet vil jeg gjette er i motorstyringen og NTC(?) er nok en temp-føler. Forutsatt at det jeg har satt opp over stemmer har du to sannsynlige feilkilder 1. defekt rele. 2. Tempføleren gir feil verdi, glødesystemet tror motoren er varm; lite og ingen gløding. en tredje mer usannsynlig feilkilde er motorstyringen. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Tror ikke jeg skal fikle noe med det, skal på verksted med bilen på mandag morgen (dersom jeg får start da) :!: Det er sinsykt irriterende at noe slikt skjer med verktøyet når det er blitt høst og kaldt, og så en fredag klokka kvart på fem. Kunne det ikke ha skjedd i sommer med 30+, hadde vert mye enklere for meg. Men sånner det alltid, dynamoen dør når den trenges mest, kunder skal ha varmekabler og utelys når det er mørkt og kaldt selv om de viste at de skulle ha det allerede om våren osv. Endret 9. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 I dag ble glødereleet bytta og alt er i orden nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå