Gå til innhold

trenger hjelp til en hjemme-pc som må kunne "alt"

Anbefalte innlegg

jeg er nå i ferd med å gå til anskaffelse av en ny pc til å ha hjemme. Jeg er en videregåande elev og pc'en er nødt til å kunne hamle opp med alt som har med skolearbeid å gjøre(f.eks filmredigering ved prosjekter), samtidig som den må klare alt jeg ønsker å gjøre på en pc på fritiden(spille de nyeste spillene, laste ned og se filmer, musikk osv uten problemer) kort sagt, den må kunne "alt"

I denne anledning var jeg inne på denne siden og fant en anbefaling til "videoredigerern" som jeg syntes var en ganske real pc. bare så det er sagt har jeg ikke veldig stor greie på hva som er det nyeste og beste eller hva en burde ha. Denne anbefalingen er tross alt fra i våres, men det har kanskje ikke skjedd så mye?når jeg først skal sette meg ned og bygge en pc er det også veldig greit dersom den holder seg en stund slik at jeg slipper å oppgradere den om 1 år eller noe.som skjerm fra før har jeg en samsung SyncMaster 191T som jeg skal bruke.

prisen er ikke det viktigste, innenfor rimlighetens grenser

i pc'en er det:

Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler Linjesum

ASUS P4P800 Deluxe 1 824,- ITButikken 824,-

Chieftec BX 03 1 729,- ITButikken 729,-

Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB 1 1999,- Best-Buy 1999,-

Logitech Premium Desktop 1 258,- ITButikken 258,-

Nec ND-2510A 1 594,- XD 594,-

NoName Diskettstasjon 3.5 intern 1 59,- FBN.no 59,-

Pinnacle Studio 9 DV m/kort 1 690,- XD 690,-

PowerColor Radeon 9600PRO AIW 128MB DDR 1 2198,- Forbrukershop 2198,-

TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB 1 1240,- MPX 1240,-

Western Digital Caviar SE 250 GB S-ATA 1 1395,- PS Data 1395,-

Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) 1 1570,- PCutstyr.no 1570,-

Rimeligste totalsum 11556,-

en ting jeg har fått høre er at det kan i mange tilfeller lønne seg å bruke AMD istedet for pentium pga pris. har ikke peiling på dette, men det er kanskje en grunn til at pentium er dyrere?dessuten er jeg jo nødt til å bytte hovedkort dersom jeg skifter til amd(er det flere ting jeg er nødt til å bytte ut, eller fungerer alle de andre elementene like godt fordet?)

her er det bla. med et grafikkort med tv-tuner. vet noen om dette fungerer bra som et rent tv-kort også?(ikke belaster prosessoren unødvendig ved bruk slik at jeg kan gjøre andre ting ved siden av uten at det forstyrrer kvaliteten,om programvaren som følger med er hensiktsmessig til å redigere de opptakene jeg gjør og gjør det lett å formatere det om til flere formater og så brenne det ut og om selve bildekvaliteten er bra) slik at jeg kan ta opp tvprogrammer?dessuten hvordan er grafikkortet i seg selv?lønner det seg å heller investere i et 256MB? det følger også med et kort sammen med videoredigeringsprogrammet, hva slags kort er det snakk om her? hvilke kontakter?

har pc'en noen svake punkter som burde forbedres?

dersom noen har noen invendinger hardwarenullet eller vet om noe jeg burde bytte ut/styre unna/ta med, tar jeg imot alle råd med stor takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for alle de raske svarene! :w00t:

dersom jeg nå velger å gå bort fra pentiumen og bytter til til amd,og bytter hovedkort, er det noe mer jeg trenger å bytte, eller fungerer alle de samme elementene?

opp-ned mannen: det prosessoren du foreslo står det at kun har 2Ghz. er ikke dette i minste laget? (eller beregner man AMD på en annen måte, og jeg har avslørt min uvitenhet atter en gang?) i så fall så er vel ikke dette være en tregere løsning?

dere har også foreslått to forskjellige socket'er. hva er (eller er det noen stor forskjell) på 754 og 939-oppsettene?

takk for gode råd med grafikkortet!jeg var ikke klar over at jeg kom til å møte på slike begrensninger.

fremdeles åpen for forandringer dersom noen har innvendinger!

takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Jeg ville også gått for et AMD 64 system, og lagt mer i skjermkortet. Du trenger ikke og ha X800 pro. Synes selv 6800 serien fra Nvidia er et bra tilbud også. Har tenkt meg dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300896&cks=PRL

og hvis du kjenner noen som kan hjelpe deg og flashe opp kortet til et Gforce 6800 Ultra så har du skjermkort for et par år fremover.

Det er ihvertfall planen min, og regner med og få høre om den er noe tess nå også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...