Dj Frost Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Driver å skal investere i en Backbone switch til datapartyet, men den vi skulle kjøpe ble for dyr! Vi planla å kjøpe: HP Procurve Switch 2824(24x10/100/1000+2) da deltager switchene også er fra hp hadde den vært ganske fin! Probleme er som sagt at denne blir for dyr og det er egentlig alt for mange porter i forhold til det vi trenger. 12 porter hadde vært mer en nokk. Dessverre kommer det ikke gigabit switcher fra hp som har det. Så derfor trenger jeg hjelp fra dere erfarne for tips til Backbone vi kan kjøpe. Alle prier under 10.000kr er realistiske for oss! Deltager switchene er: 2 x HP Procurve Switch 2626 (24x10/100+2x1000) Endret 11. oktober 2004 av Dj Frost Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Altså, slik det virker på meg, siden dere kun har 2*24 porter, er det snakk om et lite LAN. Følgelig vil et dyrt backbone være heavy overkill. De switchene dere har nå har et backplane på 9.6Gbps og 2Gb porter. Sats på en billig Gb switch med et overkommelig backplane. De finnes jo helt ned i 1500,- Hvis dere vil ha manageable blir det raskt litt dyrere. Men siden 2626 er manageable kan man jo satse på en unmanaged backbone switch, f. eks. en 8 porters Gb HP switch: https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=30737 Håper du finner noe hjelp i svadaen:) Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Takker for svaret! Det var mye hjelp i det å Ja det er et lite lan, derfor jeg også mente det var altfor mye med den andre. Den du linket til skal jeg se nærmere på. Vi trenger plass til 2 switcher, 1 internett linje og 3 servere. Så en 8 porter holder! Edit: Så på den du vise der. Så grei ut med grei pris! Hadde vært fint om den var managed, men men! Hvor mye backplane er det på den? Vet du om en lik som er managed? Endret 8. oktober 2004 av Dj Frost Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Denne her virket mer passende for vårt bruk: http://www.hp.com/rnd/products/switches/sw...08/overview.htm Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Dei hadde HP på TG2004, blei ikkje så veldig imponert over dei switchene... Lenke til kommentar
djsimen Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) wow bruke backbone til 2626m? også er dere what? 20-30 stk? overkill, overkill, monsterkill......(hehe unreal) nei koble dem sammen i gigabitportene vel..9,6gb backbone holder lenge med mindre dere driver med live streaming, renderinge mellom maskiner, eh nedlasting fra hverandres maskiner konstant i hele opplegget... vi har et nettverk til ca 80-100 stk nå i en klubb der bruker vi faktisk 2626m som backbone (hehe) edit: legge til at nettverket vårt er sinnsykt bra, (ikke vi som er flinke, men bitene som fungerer vilt godt) cs-clanene klager ikke, fil-dudene er happy, opp mot 11000mb i overføringer, alt aent funker supert Endret 11. oktober 2004 av djsimen Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Dei hadde HP på TG2004, blei ikkje så veldig imponert over dei switchene... Vi blir en plass rundt 50 stykker, så da fungerer HP veldig veldig bra. AT TG med nærmere 5000 deltagere brukte HP istedenfor Cisco stiller jeg meg uforstående til! Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) wow bruke backbone til 2626m?også er dere what? 20-30 stk? overkill, overkill, monsterkill......(hehe unreal) nei koble dem sammen i gigabitportene vel..9,6gb backbone holder lenge med mindre dere driver med live streaming, renderinge mellom maskiner, eh nedlasting fra hverandres maskiner konstant i hele opplegget... vi har et nettverk til ca 80-100 stk nå i en klubb der bruker vi faktisk 2626m som backbone (hehe) edit: legge til at nettverket vårt er sinnsykt bra, (ikke vi som er flinke, men bitene som fungerer vilt godt) cs-clanene klager ikke, fil-dudene er happy, opp mot 11000mb i overføringer, alt aent funker supert Grunnen til backbone innkjøp er også at vi har noen servere som skal til gigabit porter også. Derfor skal vi gå til innkjøp av dette. Grunnen til 2626 valget var at vi ville ha bra utstyr som ikke trengs skiftes ut viss vi vokser osv Altid bra å ha litt å gå på! Switchen jeg snakker om til backbone er 6108, men den var vist dyrere en jeg trodde. Edit: Her er 6108 eksl.moms:Hp 6108 Endret 11. oktober 2004 av Dj Frost Lenke til kommentar
guge Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Dei hadde HP på TG2004, blei ikkje så veldig imponert over dei switchene... Slike switcher står og analyserer trafikken for å optimalisere i nettverket. I et typisk nettverk er det noen få noder som får masse trafikk fra alle de andre, som på et kontor hvor du har servere og arbeidsstasjoner. Når switchen prøver å finne mønster i TG-trafikken, hvor alle laster ned fra alle og all båndbredden brukes hele tiden vil denne logikken naturligvis komme til kort, ettersom det ikke finnes noe typisk mønster. Dermed blir hele switchen stående og "gispe etter luft" og klarer ikke trafikken. Disse switchene fungerte mye bedre etter at analyse- og optimaliseringsfunksjonen ble skrudd av. Vet ikke om det er fundamentale fordeler med Cisco her, men det beste er nok å kjøre med minst mulig "intelligens". Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Dei hadde HP på TG2004, blei ikkje så veldig imponert over dei switchene... Slike switcher står og analyserer trafikken for å optimalisere i nettverket. I et typisk nettverk er det noen få noder som får masse trafikk fra alle de andre, som på et kontor hvor du har servere og arbeidsstasjoner. Når switchen prøver å finne mønster i TG-trafikken, hvor alle laster ned fra alle og all båndbredden brukes hele tiden vil denne logikken naturligvis komme til kort, ettersom det ikke finnes noe typisk mønster. Dermed blir hele switchen stående og "gispe etter luft" og klarer ikke trafikken. Disse switchene fungerte mye bedre etter at analyse- og optimaliseringsfunksjonen ble skrudd av. Vet ikke om det er fundamentale fordeler med Cisco her, men det beste er nok å kjøre med minst mulig "intelligens". Jo du kan ha rett i det der! Er bare vandt til å sette opp små LAN Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Vel, jeg står fremdeles på standpunktet mitt om at det mest lønnsomme ville være å kjøpe en unmanaged gigabit switch med et overkommelig backplane. Men slik jeg forstår er du/dere veldig interessert i å leke dere litt med manageable switcher, og det er jo fullt forståelig:D (jeg har selv vært der, hehe) Jeg tittet derfor litt på den 6108 og den ser jo egentlig helt genial ut til deres bruk. Det blir absolutt skikkelig UT takter med m-m-monsterkill men hva gjør vel det så lenge det er morro? De stedene jeg har funnet som fører og har switchen på lager er listet opp nedenfor. Lykke til med LAN'et! Skulle det ellers være noe pes med annet utstyr er det bare å sende en PM, vi har vel 5 stk 24+2 (100-1000) portere og 2 vanlige (100) 24portere samt en unmanaged 24porters gigabit switch som vi leier ut rimelig. http://shop.epartner.no/HP/PartDetail.aspx...:36172;p:280426 http://systec.webmercs.com/PartDetail.aspx...2;pl:1;p:280426 https://www.a-d.no/text/hpswitch.htm Som du ser selv varierer prisene rimelig mye, kjøp derfor billigst;) ps: pc'ne i forsvarets kantiner kan du få gratis av meg! MØKKASYSTEM! Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Unmanaged; http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23076 Backplane: 19.2 Gbps Managed; http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1028014886 24Gbps non-blocking switching fabric Lenke til kommentar
Dj Frost Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) ps: pc'ne i forsvarets kantiner kan du få gratis av meg! MØKKASYSTEM! takk :!: Endret 11. oktober 2004 av Dj Frost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå