Simen1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Det jeg allerede vet er at X blir brukt for ting som er ukjent, for eksempel i en ligning 8085813[/snapback] Da vet du det du trenger. X er ikke noe mer mystisk enn en ukjent variabel. Du kan f.eks sette inn X=0, X=1, X=2 eller hva som helst annet. Kurven du ser når du trykker Sin(X) kommer frem ved å sette inn ulike verdier for X. Den horisontale aksen er X-aksen. Der "prøves det ut" ulike X-verdier. Resultatet plottes inn som en verdi på den vertikale aksen (Y-aksen). For hver X-verdi som prøves får man ut en Y-verdi fra ligninga. Når du prøver ut mange X-verdier så får du altså ut en rekke Y-verdier. Tegn et punkt i et X-Y-diagram for hver samhørende X- og Y-verdi. Fortsett å tegne punkter for andre X-verdier og tilhørende resultat (Y)-verdier. Tegn til slutt en linje som binder sammen punktene til en linje. Funksjonen Sin(X) danner en linje som ser ut som en fin bølge. Prøv deg gjerne frem med et ruteark og plott inn mange punker for X ved å regne enkle linginger som: Y = X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.) Y = 2 * X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.) Y = X*X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.) Y = 2 * Sin(X) (bruk X-verdiene 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330, og 360, og tegn linjen som binder punktene sammen. NB. kalkulatoren må være stilt inn på grader) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Takker Simen1 Da lærte jeg noe i dag og Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 sitter her som en annen særing å knør med en oppgave er T1nivå i faktorisering, noe jeg tydeligvis ikke er så flink til... 3a+b 4a-4 ------ * ------ a-1 3a hjelp.. anybody? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Skal svaret være 4b eller noe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 12a+4b over 3a ifølge fasiten Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ok. Faktoriser andre ledd slik at du står med 4(a-1). Da kan du stryke vekk (a-1) i teller og nevner, for deretter å gange ut teller med 4. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ok. Faktoriser andre ledd slik at du står med 4(a-1). Da kan du stryke vekk (a-1) i teller og nevner, for deretter å gange ut teller med 4. 8116571[/snapback] takk nå gikk plutselig alle de andre oppgavene mye lettere Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei Jeg går nå på VG1 studiespesieliserende (tidligere allmenn) og neste år skal jeg ha noe som heter Matte X (tre timers fag) Jeg lurer litt på om noen her vet sånn ca. hva det går ut på, hva man skal lære osv. Jeg har teoretisk matte 1 nå, og skal fortsette med det neste år også. Lærerne på min skole har skaffet veldig lite info om dette faget, hva vi skal gjøre/lære osv. så jeg hadde satt pris på om noen her ville fortelle meg litt om det Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei Jeg går nå på VG1 studiespesieliserende (tidligere allmenn) og neste år skal jeg ha noe som heter Matte X (tre timers fag) Jeg lurer litt på om noen her vet sånn ca. hva det går ut på, hva man skal lære osv. Jeg har teoretisk matte 1 nå, og skal fortsette med det neste år også. Lærerne på min skole har skaffet veldig lite info om dette faget, hva vi skal gjøre/lære osv. så jeg hadde satt pris på om noen her ville fortelle meg litt om det 8118135[/snapback] Det er et helt nytt fag, så det er ikke så lett å vite hva det kommer til å dreie seg om. Jeg tipper dere kommer til å jobbe mer med ligninger, funksjonsdrøfting, derivasjon, enkel integrasjon, vektorregning og litt sannsynlighet. Hvis du kan velge et mattefag som heller går på 5 timer, så er det mitt råd til deg. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Matematikk X er et tilleggsfag. Man har fortsatt den vanlige femtimersmatematikken. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) På de tre siste timene du trenger, som du tydelighvis mangler, kan du ta et fem-timers fag. Selv tar jeg matematikk, fysikk, informatikk og kjemi, alle fem-timers fag og gir meg 2 timer ekstra (32 i uka totalt?). Glem matte X. Desuten er fem timer morsomere enn tre timer. Edit: eivind lunder, mener du det? Da har misforstod jeg vist. Endret 9. mars 2007 av Jonas Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 joda vet hva det er, men ikke hva vi skal gjøre Jeg har forresten valgt matte R, fysikk, IT og matte-X Jeg sytnes kjemi er kjedelig med kjemi. Er jo bare om organiske stoffer og hydokarboner osv. blir for kjedelig for meg. Fysikk er mitt fag Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hm, kanskje det er slik du sier, Jonas. Usikker. Jeg skal i alle fall ta matematikk X, da den visstnok skal inneholde litt tallteori og knask. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Kjemi er ikke kjedelig! Mye morro om atommodeller, reaksjoner regning med stoffmengder etc! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jeg vet hvertfall at ENKELTE fagvalg gjør at du har tre timer til overs, hvor du kan velge mellom flere X-fag ELLER vanlige fem-timers fag. Ville bare nevne det. Endret 9. mars 2007 av Jonas Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Vil råde alle som er i fagvelge-prosessen å ikke på død og liv tenke på at man skal ha så mye fritid og at alt skal være lettest mulig. Det viktigste er at dere ikke lukker noen dører mtp. senere studier. Velg den vanskeligste matta, samt fysikk. Kjemi skal jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
Corn Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Kan noen hjelpe meg litt? Lim(x,y,z)-> (0,0,0) (xyz)/(x^2+y^2+z^2) Såvidt jeg kan se eksisterer da vitterlig ikke denne grenseverdien? (Byttet ut med sylinderkoordinater, og lot radius/avstanden gå mot null) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Siden både X, Y og Z går mot den samme grenseverdien, går det ikke an å si at alle variablene er samme variabel? F.eks: Lim(x)-> (0) (xxx)/(x^2+x^2+x^2) = Lim(x)-> (0) (x^3)/(3* x^2) Lim(x)-> (0) (x/3) = 0 = konvergent Lenke til kommentar
chainreaction Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Hva med denne lille luringen? Summen av to tall er 7 ganger differansen. Finn tallet! Edit: trykkleif Endret 20. mars 2007 av snoppi24 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Summen av to tall er 7 differansen.Kan du prøve å omformulere setningen litt? Edit: Gjetter at du mener summen av to tall er like differansen ganger syv. Isåfall er svaret et forhold, B er 8/6 ganger A. A + B = ( B - A) * 7 A + B = 7B - 7A 8A = 6B Endret 20. mars 2007 av Jonas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå