Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan knote ned et par ord om den første, sånn i all hast.

Se på tverrsnittet av kjeglen, sett fra siden. Du har to formlike trekanter, og kan sette opp proporsjonen r/x = 4/10, altså r = 2/5*x. Da arealet av en sirkel er gitt ved A = pi*r², får du at arealet av tverrsnittet av kjeglen, i avstand x fra toppen, er gitt ved funksjonen A(x) = 4/25*pi*x². Det er denne du nå skal integrere fra 0 til 10.

Du kan jo se på dette som at du legger kjeglen langs x-aksen med toppen i x=0, og bunnen i x=10. Integralet av arealfunksjonen tilsvarer da at du skjærer opp kjeglen i skiver og legger sammen volumet av disse skivene.

Lenke til kommentar
Satt og funderte litt på dette med arealfunksjoner og tverrsnitt av romlegemer. Om noen kunne ha kjørt gjennom disse to oppgavene hadde jeg vært svært takknemlig.

7859888[/snapback]

434

For å finne snittflatearealet, betrakter vi linja (l) gjennom F og G. Plasserer B i origo slik at F=(0, 2) og G=(4, 3). Stig.tallet, a = 1/4 og y=(1/4)x + b og l går gjennom G. Derfor : 3 = (1/4)*4 + b og b = 2.

l: y = (1/4)x + 2 og til slutt gir dette g(x) = 3y = (3/4)x + 6.

V(fuglek.) =int_0^4 g(x)dx = int_0^4 {6 +(3/4)x}dx = {6x + (3/8)x^2}|_0^4

V(1) = V(fuglek.) = 24 + 6 = 30

Kan også finne volumet ved å observere BCGF er trapes og gange det med dypden 3, dvs.

A(trapes) = A(t) = {(3+2)*4}/2 = 10

og V(2) = V(f. kasse) = A(t)*3 = 10*3 = 30

og V(1) = V(2)

Lenke til kommentar
Hei hei

Omdreiningslegeme.

Funksjonen er 2/x og intervallet er fra 1-4. Svaret skal bli 3pi, jeg får ln16*pi.

Noen som har en fiks idé?

7865517[/snapback]

Nå vet jeg jo ikke helt hva du har gjort for å få pi*ln(16), men husk at du skal kvadrere funksjonen før du integrerer. Du skal altså integrere 4/x², som blir -4/x. Hjelper det?

Lenke til kommentar

Baaah. Takker for hjelp.

Det var jo funksjonen opphøyd i andre...

Nå som jeg først er innom her.. Hvordan løser man en likning hvor x er opphøyd i 1.8 og 1.4? Altså.. hvordan går man fram med følgende likning:

pi [0.56x^1.8 + 2.86x^1.4 + 4x ] - 800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...