Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du kan vel si det sånn. Ok: Her er det jeg driver med:

post-25283-1169326315_thumb.png

 

Har splittet opp polynomet, men kommer liksom ikke noe nærmere.

 

Dersom eksponenten kun hadde vært "-x²", foreslår MATHWORLD denne løsningen som finnes på toppen av denne siden: http://mathworld.wolfram.com/GaussianIntegral.html

 

Jeg tenkte jeg kunne splittet opp etter polynomet, slik at jeg hadde fått to integral jeg så kunne løst på denne måten, eventuellt gjort en substitisjon. Men jeg kommer liksom ikke noe lenger... Noen som har en idê? (Jeg vil ikke vite hele løsningen i en smell, vil gjerne få til dette griseriet :). For de som måtte kjenne igjen integralet (det var en ukesoppgave), så har jeg allerede gjort som oppgaven bad om: slå opp i rothmann, og levert den inn. Men jeg vil gjerne vite hvordan den løses :) )

 

EDIT: Hadde mistet noen linjer med likninger, linket heller til siden på mathworld.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Ja, du kan vel si det sånn. Ok: Her er det jeg driver med:

post-25283-1169326315_thumb.png

Har splittet opp polynomet, men kommer liksom ikke noe nærmere.

Dersom eksponenten kun hadde vært "-x²", foreslår MATHWORLD denne løsningen som finnes på toppen av denne siden: http://mathworld.wolfram.com/GaussianIntegral.html : Hadde mistet noen linjer med likninger, linket heller til siden på mathworld.

7764753[/snapback]

 

 

Kaller integralet for I,

 

I = 0.5*e^3* sqrt{pi} erf(x+2) = e^3* sqrt{pi} ca lik 35.6

 

erf(x) er error funksjonen

Lenke til kommentar

Flott at du drar inn erf. Det er en veldig vanlig funksjon å bruke når man beregne slike integraler. (Eller?)

Det er i tillegg ikke riktig det du skriver. Godt at du har en software-package du kan leke deg med dersom du ikke klarer å gjøre oppgavene selv, men det var ikke det vi trengte her. Det ser faktisk bare dumt ut når du spytter ut slike svar.

 

 

Til kyrsjo:

Prøv å fullfør kvadratet. Du kan sette konstanter utenfor, men hva gjør man med (x-a)^2 kontra x^2 når grensene går mot uendelig i begge retninger? Kan man neglisjere a? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Flott at du drar inn erf. Det er en veldig vanlig funksjon å bruke når man beregne slike integraler. (Eller?)

Det er i tillegg ikke riktig det du skriver. Godt at du har en software-package du kan leke deg med dersom du ikke klarer å gjøre oppgavene selv, men det var ikke det vi trengte her. Det ser faktisk bare dumt ut når du spytter ut slike svar.

 

Nåja - irritert hvis andre prøver seg. Må vel kunne teste ideer/tanker, uten at

jorda "går under". Virker som det er gutteklubben-grei som styrer og bestemmer her. NTNU-mafia el.?

Mente vel ikke at forsøket medført den store sannheta omkring nevnte integral...

Brukte vel 2 sek på oppgava over, og dett var dett.

 

Kan vel skrives på flere måter;

 

I = int_{-inft}^{inft}(e^{-(x+2)^2+3})dx

 

eller

 

I = int_{-inft}^{inft}(e^{-x^2}e^{-4x}e^{-1})dx

 

eller

 

I = (sqrt{pi}/e) int_{-inft}^{inft}(e^{-4x})dx

 

uten at jeg kommer i mål av den grunn, men tenkte jeg kunne lære noe her også !

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar
hehe sett litt på denne siden og føler meg bra dum nå :blush:

men jeg lurte på om noen kunne sjekke disse oppgavene for meg, har løst dem sånn halveis selv og vil gjerne få bekreftet svaret.

 

først ganger du inn ting som står utenfor parantesene inn i parantesene. etter det legger du det hele sammen. kan hende matten min er litt rusten men her er mitt løsningsforslag til oppgave 1:

 

x(2x-3) - (x+2)(x-1) + 4(2x^2-x+2) =

(2x^2-3x) - (x^2-x+2x-2) + (8x^2-4x+8) =

2x^2-3x - x^2+x-2x+2 + 8x^2-4x+8 =

8x^2 -2x + 10

Lenke til kommentar
x(2x-3) - (x+2)(x-1) + 4(2x^2-x+2) =

(2x^2-3x) - (x^2-x+2x-2) + (8x^2-4x+8) =

2x^2-3x - x^2+x-2x+2 + 8x^2-4x+8 =

8x^2 -2x + 10

7774968[/snapback]

 

takker for svar. er det noen som kan bekrefte dette?

veit det høres ut som jeg tviler på deg, sorry, men det er bare at jeg fikk et annet svar, så jeg vil være helt sikker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...