Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

En bedrift produserer cd-stativer. Når den produserer x enheter per dag, er overskuddet per dag funnet å være omtrent lik:

Y= -x^2 + 1100x - 272500

Hvor mange stativer må bedriften lage for at overskuddet skal bli størst mulig? Finn det største overskuddet til bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det f''(x)? (andrederiverte hvis det er mulig å skrive det). Har ikke lært dette, så det er egentlig gjetting :whistle:

Nei, er vistt vendepunkt du finner da? Hvis du setter den deriverte = 0, og noe mer.. hehe, for å være helt ærlig, dette kan jeg visst ikke.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Y = -x^2 + 1100x - 272500

Fra mattetimene vet vi at dette ikke er et fulstendig kvadrat fordi halvparten av 1100 kvadrert er ikke lik 272500.

Y= -(x^2 - 1100x + 272500)

Nå vil vi gjerne bruke andre kvadrat setning. Men fordi funksjonen ikke er fullstendig, er vi nødt til å legge til litt.

Y= -(x^2 - 1100x + 272500 + 30000 - 30000)

Dette kan skrives om til følgende.

Y= -(x^2 - 1100x + 302500) + 30000

Y= -(x - 550)² + 30000

Første ledd vil alltid være negativt. Leddet er størst, 0, når X er 550. Da vil bedriften tjene 30.000,- kr.

Ble det korrekt?

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål om benevninger:

Er det greit å skrive km/t, eller er det kun km/h som er godkjent skrivemåte?

(Jeg kunne sikkert spurt i grammatikk-tråden men regner ikke med det er like mye kunneskap om benevninger der. Jeg kunne sikkert også spurt i "den store fysikktråden" om den hadde eksistert. Men jeg spør her siden det er relatert til matematikk og trolig treffer de riktige folkene. ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...