Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Sitter å prøver å få lest litt matte nå, men matte har aldri vært mitt favorittfag så skjønner ikke så mye, men dette skal fikses nå.

Men over til problemet:

Grenseverdier for ubestemte utrykk (2mx)

problem 1)

lim

x-->4

3x-12/x-4 (den siste skal være en bruk, altså 3x-12 øverst og x-4 under, og lim x-->4 står for seg selv i starten)

 

Problem2)

 

lim

x--->1

2x^2-2/x-1 (samme opplegg) som i stad, lim x-->1 skal være for seg selv i starten, så en brøk)

 

Problem3)

lim

x--->-2

x^2-x-6/x+2 (samme opplegg som over)

 

Og sist, men ikke minst:

 

lim

x-->-1

2x^2+10x+8/3x+3

 

Viss noen hadde kunne hjelpt meg litt så helst kom med så detaljert beskrivelse om hva jeg skal gjøre, for skjønner virkelig ingen ting =/

Tusen takk på forhånd :)

Endret av kolleckio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lært å derivere til nå i 2MX? Isåfall kan du ta ibruk L'Hôpitals regel som sier at du skal deriver det over brøkstreken og det under brøkstreken dersom du har et uttrykk som ellers blir 0/0 eller uendelig/uendelig.

 

Skal prøve å vise på den første:

 

(lim x-->4) 3x-12/x-4

 

(3x-12)' = 3

(x-4)' = 1

 

(lim x-->4) 3x-12/x-4 = (lim x--> 4) 3/1 = 3

Lenke til kommentar

# 6 sin(x) = 8 sin(y)

 

# 6 cos(x) + 8 cos(y) = 10

7712134[/snapback]

Om du legger sammen ligningene dine og litt sånn, så kanskje dette hjelper:

6(cos(x)+sin(x))+8(cos(y)-sin(y)) = 10

7712598[/snapback]

Til info, dersom noen lurte. Dette ble løst ved å kvadrere hver side av likningene, og å bruke regelen om at cos^2(x)+sin^2(x)=1 på den første likningen. Da kan man stappe det inn i den andre likningen og stryke en del, før man får et veldig greit uttrykk for cos(x) eller cos(y).

Lenke til kommentar

Problem 1:

lim x->4 ((3x-12)/(x-4)) = lim x->4 (T(X)/N(X)) = 0/0

Da kan den forkortes. 3x-12 = 3(x-4)

lim x->4 ((3x-12)/(x-4)) = lim x->4 ((3(x-4))/(x-4)) = lim x->4 (3) = 3

 

Oppdaterer etterhvert, hvis jeg klarer resten da :p

 

Æsj, for sein :hrm:

 

Problem 2:

lim x->1 (2x^2-2/x-1) = lim x->1, lim x->1 (T(X)/N(X)) = 0/0

Kan forkorte denne og. 2x^2-2 = 2(x-1)(x+1)

Problem 2:

lim x->1 (2x^2-2/x-1) = lim x->1 (2(x-1)(x+1)/x-1) = lim x->1 (2(x+1) = 2+2 = 4

 

Haha, for sen igjen :roll: Nei, nå er det like før jeg begynner å regne mine egne oppg :p Forresten, vi har lært å derivere vertfall. Men hva er L'Hopitals eller hva du kalte det?

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Viss noen hadde kunne hjelpt meg litt så helst kom med så detaljert beskrivelse om hva jeg skal gjøre, for skjønner virkelig ingen ting =/

Tusen takk på forhånd :)

7728986[/snapback]

Telleren skal faktoriseres til førstegradsfaktorer(eller nulltegradsfaktorer), f.eks. a*(x-b)(x-c).

Oppgavene er laget slik at en av faktorene i telleren går mot nevneren. Da forsvinner nullen i nevneren, som er grunnen til at man ikke bare kan sette inn x=whatever(og derfor må bruke lim).

 

Slik faktoriserer du:

b17e5c1a21b7c642bea91f82d9b044d9.png

Altså, løs andregradsligningen og få de to nullpunktene p og q.

Faktoriseringen blir da a*(x-p)(x-q).

Husk å gange med a.

 

Fundamental Theorem of Algebra

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Zethyr:

Så vidt jeg har skjønt bør man ikke bruke l'Hôpitals regel i 2MX. Det "korrekte" er å følge tankegangen til ManagHead, og på den måten bli kvitt 0/0 eller uendelig / uendelig.

7729618[/snapback]

l'Hop stod i 2MX-boka mi. Jeg leste den før timen og fikk "kjeft" fordi jeg brukte den :D

 

Er artig å prøve å bli kvitt 0/0 i 2MX, så kommer man på universitet og lærer masse metoder for å få det over på 0/0-form så man kan l'Hoppe.

Lenke til kommentar
Zethyr:

Så vidt jeg har skjønt bør man ikke bruke l'Hôpitals regel i 2MX. Det "korrekte" er å følge tankegangen til ManagHead, og på den måten bli kvitt 0/0 eller uendelig / uendelig.

7729618[/snapback]

l'Hop stod i 2MX-boka mi. Jeg leste den før timen og fikk "kjeft" fordi jeg brukte den :D

 

Er artig å prøve å bli kvitt 0/0 i 2MX, så kommer man på universitet og lærer masse metoder for å få det over på 0/0-form så man kan l'Hoppe.

7729810[/snapback]

Enklere og artigere, kanskje, men det ER da mer elegant å omforme uttrykket på "skikkelig" vis, hva? Og L'Hôpitals regel står ikke nevnt verken i 2MX- eller 3MX-bøkene mine, så de vil tydeligvis ikke at vi skal ta den i bruk før vi må. Men, hva vet vel egentlig jeg, ung som jeg er.

Lenke til kommentar

Jeg må lage et program som finner ut når to vektorer kolliderer vist da ikke er parallelle.

Hvilken formel må jeg da anvende?

 

Edit: Blir det ikke bare to likninger da, og når x i begge er det samme så treffes de?

 

Y økes med 1 helt til x og x erlik :p

Endret av chills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...