Homme Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Sitter å prøver å få lest litt matte nå, men matte har aldri vært mitt favorittfag så skjønner ikke så mye, men dette skal fikses nå. Men over til problemet: Grenseverdier for ubestemte utrykk (2mx) problem 1) lim x-->4 3x-12/x-4 (den siste skal være en bruk, altså 3x-12 øverst og x-4 under, og lim x-->4 står for seg selv i starten) Problem2) lim x--->1 2x^2-2/x-1 (samme opplegg) som i stad, lim x-->1 skal være for seg selv i starten, så en brøk) Problem3) lim x--->-2 x^2-x-6/x+2 (samme opplegg som over) Og sist, men ikke minst: lim x-->-1 2x^2+10x+8/3x+3 Viss noen hadde kunne hjelpt meg litt så helst kom med så detaljert beskrivelse om hva jeg skal gjøre, for skjønner virkelig ingen ting =/ Tusen takk på forhånd Endret 15. januar 2007 av kolleckio Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Du har lært å derivere til nå i 2MX? Isåfall kan du ta ibruk L'Hôpitals regel som sier at du skal deriver det over brøkstreken og det under brøkstreken dersom du har et uttrykk som ellers blir 0/0 eller uendelig/uendelig. Skal prøve å vise på den første: (lim x-->4) 3x-12/x-4 (3x-12)' = 3 (x-4)' = 1 (lim x-->4) 3x-12/x-4 = (lim x--> 4) 3/1 = 3 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 # 6 sin(x) = 8 sin(y) # 6 cos(x) + 8 cos(y) = 10 7712134[/snapback] Om du legger sammen ligningene dine og litt sånn, så kanskje dette hjelper: 6(cos(x)+sin(x))+8(cos(y)-sin(y)) = 10 7712598[/snapback] Til info, dersom noen lurte. Dette ble løst ved å kvadrere hver side av likningene, og å bruke regelen om at cos^2(x)+sin^2(x)=1 på den første likningen. Da kan man stappe det inn i den andre likningen og stryke en del, før man får et veldig greit uttrykk for cos(x) eller cos(y). Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Problem 1: lim x->4 ((3x-12)/(x-4)) = lim x->4 (T(X)/N(X)) = 0/0 Da kan den forkortes. 3x-12 = 3(x-4) lim x->4 ((3x-12)/(x-4)) = lim x->4 ((3(x-4))/(x-4)) = lim x->4 (3) = 3 Oppdaterer etterhvert, hvis jeg klarer resten da Æsj, for sein Problem 2: lim x->1 (2x^2-2/x-1) = lim x->1, lim x->1 (T(X)/N(X)) = 0/0 Kan forkorte denne og. 2x^2-2 = 2(x-1)(x+1) Problem 2: lim x->1 (2x^2-2/x-1) = lim x->1 (2(x-1)(x+1)/x-1) = lim x->1 (2(x+1) = 2+2 = 4 Haha, for sen igjen Nei, nå er det like før jeg begynner å regne mine egne oppg Forresten, vi har lært å derivere vertfall. Men hva er L'Hopitals eller hva du kalte det? Endret 15. januar 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
trøls Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Lurer på hvor lenge det er til DrKarlsen kommer og kjefter... Oppgave 2 kjapt: 2x^2-2/x-1 = 2 (x^2 - 1)/(x-1) = 2 (x+1)(x-1)/(x-1) = 2(x+1) (Så kan noen andre få gleden av å ta resterende...) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Zethyr: Så vidt jeg har skjønt bør man ikke bruke l'Hôpitals regel i 2MX. Det "korrekte" er å følge tankegangen til ManagHead, og på den måten bli kvitt 0/0 eller uendelig / uendelig. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Klarte visst ikke å dy meg: Oppgave 3: (x^2-x-6)/(x+2) = (x-3)(x+2)/(x+2) = x-3 Oppgave 4: (2x^2+10x+8)/(3x+3) = 2/3 (x^2+5x+4)/(x+1) = 2/3 (x+4)(x+1)/(x+1) = 2/3 (x+4) Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Viss noen hadde kunne hjelpt meg litt så helst kom med så detaljert beskrivelse om hva jeg skal gjøre, for skjønner virkelig ingen ting =/Tusen takk på forhånd 7728986[/snapback] Telleren skal faktoriseres til førstegradsfaktorer(eller nulltegradsfaktorer), f.eks. a*(x-b)(x-c). Oppgavene er laget slik at en av faktorene i telleren går mot nevneren. Da forsvinner nullen i nevneren, som er grunnen til at man ikke bare kan sette inn x=whatever(og derfor må bruke lim). Slik faktoriserer du: Altså, løs andregradsligningen og få de to nullpunktene p og q. Faktoriseringen blir da a*(x-p)(x-q). Husk å gange med a. Fundamental Theorem of Algebra Endret 15. januar 2007 av JeffK Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Zethyr:Så vidt jeg har skjønt bør man ikke bruke l'Hôpitals regel i 2MX. Det "korrekte" er å følge tankegangen til ManagHead, og på den måten bli kvitt 0/0 eller uendelig / uendelig. 7729618[/snapback] l'Hop stod i 2MX-boka mi. Jeg leste den før timen og fikk "kjeft" fordi jeg brukte den Er artig å prøve å bli kvitt 0/0 i 2MX, så kommer man på universitet og lærer masse metoder for å få det over på 0/0-form så man kan l'Hoppe. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Zethyr:Så vidt jeg har skjønt bør man ikke bruke l'Hôpitals regel i 2MX. Det "korrekte" er å følge tankegangen til ManagHead, og på den måten bli kvitt 0/0 eller uendelig / uendelig. 7729618[/snapback] l'Hop stod i 2MX-boka mi. Jeg leste den før timen og fikk "kjeft" fordi jeg brukte den Er artig å prøve å bli kvitt 0/0 i 2MX, så kommer man på universitet og lærer masse metoder for å få det over på 0/0-form så man kan l'Hoppe. 7729810[/snapback] Enklere og artigere, kanskje, men det ER da mer elegant å omforme uttrykket på "skikkelig" vis, hva? Og L'Hôpitals regel står ikke nevnt verken i 2MX- eller 3MX-bøkene mine, så de vil tydeligvis ikke at vi skal ta den i bruk før vi må. Men, hva vet vel egentlig jeg, ung som jeg er. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Kunne ikke sagt det bedre selv! LH suger. trøls: plz. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Kan noen linke til et sted hvor l'Hop står? Aldri sett i min 2MX-bok ihvertfall. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 http://mathworld.wolfram.com/LHospitalsRule.html http://en.wikipedia.org/wiki/L'Hôpital's_rule Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 sliter litt med disse integralene, kanskje noen av dere klarer det med fyldig utførelse S cos^3x dx S cos^2x dx S x^2cosx dx Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Prøv det i midten først. Bruk cos^2(x) = (1 + cos(2x))/2. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 kan du ta den litt saktere? skjønte ikke omforminga :S Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg må lage et program som finner ut når to vektorer kolliderer vist da ikke er parallelle. Hvilken formel må jeg da anvende? Edit: Blir det ikke bare to likninger da, og når x i begge er det samme så treffes de? Y økes med 1 helt til x og x erlik Endret 17. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hvordan er vektorene oppgitt? Som parameterfremstillinger? Som vektorkoordinater med et oppgitt startpunkt? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Og er det to- eller tredimensjonale vektorer? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Og er det to- eller tredimensjonale vektorer? 7745595[/snapback] To dimensjoner. =) Men nygjerrig på tre også hvis du har peiling. Endret 17. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå