Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: Neineinei, vent litt nå. Der røk jeg på en liten blemme. Støtter Baron Ereksjon, jeg. :-)

7637147[/snapback]

 

Det er jo to oppgaver som diskuteres her. Baron Ereksjon har vist utregning på den første oppgaven. Ladern lurte på en annen oppgave, der man klippet tråden mellom loddene og fjæra, ikke mellom de to loddene.

Lenke til kommentar
Edit: Neineinei, vent litt nå. Der røk jeg på en liten blemme. Støtter Baron Ereksjon, jeg. :-)

7637147[/snapback]

 

Det er jo to oppgaver som diskuteres her. Baron Ereksjon har vist utregning på den første oppgaven. Ladern lurte på en annen oppgave, der man klippet tråden mellom loddene og fjæra, ikke mellom de to loddene.

7637279[/snapback]

... og mens dette pågår, kommer jeg og misforstår Baron Ereksjons forklaring. :-)

 

For øvrig virker det nå rimelig at akselerasjonen blir g når forbindelsen til selve fjæra kuttes.

Lenke til kommentar

Hva skjer dersom du opphøyer noe med sqrt(-1) (eller i, om du vil) ?

 

Kalkulatoren sier bare ma-error. Vet at i er et imaginært tall som ligger utenfor tallinja, men noe mer enn det har jeg ikke fått med meg. :)

 

Trivelig om noen kan gi meg et svar på dette.

Lenke til kommentar
Hva skjer dersom du opphøyer noe med sqrt(-1) (eller i, om du vil) ?

 

Kalkulatoren sier bare ma-error. Vet at i er et imaginært tall som ligger utenfor tallinja, men noe mer enn det har jeg ikke fått med meg. :)

 

Trivelig om noen kan gi meg et svar på dette.

7641048[/snapback]

dc4d000103c1293c5cde00fac04850d6.png

er det ikke e, så husk på at a=e^(ln(a))

 

f.eks.:

 

5^i=(e^(ln(5)))^i=e^(ln(5)i) osv.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Hadde vert fint om noen kunne hjelpe meg på disse oppgavene :)

 

post-93108-1167934620_thumb.jpg Skal regne ut lengden på AD

7643076[/snapback]

ABD må være formlik PBC (P er der normalen fra toppen er felt ned), fordi vinkel B er felles og begge har én rett vinkel.

BC finner du med pytagoras (sqrt(13)) og AB er 4. Dermed er forholdet mellom dem AB/BC = 4/sqrt(13) = 1,11

Og da er AD = 1,11*CP.

 

:)

Lenke til kommentar

post-30930-1167941180_thumb.png

Har du lært om formlikhet?

 

Vi beviser at ABD er formlik BCP (ved å finne ut at vinklene i ABD og BCP er like):

- Vinkel B er lik i begge trekantene

- Vinkel P er 90°, og vinkel D er 90°. Altså har begge trekantene én rett vinkel hver.

- De to siste vinklene (A og C) må også være lik, fordi vinkelsummen skal alltid være 180°.

 

Selv om ABD og BCP er formlik, trenger de ikke å være like store. Jeg har markert de sidene som hører sammen med samme antall streker. Da kan vi finne ut størrelsesforholdet mellom trekantene. Siden med tre streker er den greieste.

AB teller vi til 4.

BC finner vi at er kvadratroten av 13, vha. pytagoras (BC² = PB² + PC²)

Forholdet mellom ABD og BCP er da: 4 / sqrt(13) = 1,111

 

Når forholdet mellom dem er 1,111, så må AD være 1,111 ganger så lang som PC, siden de er sammenhørende sider (begge har to streker). Ergo er AD = 1,111*PC. PC teller vi til 3.

Lenke til kommentar
post-30930-1167941180_thumb.png

Har du lært om formlikhet?

 

Vi beviser at ABD er formlik BCP (ved å finne ut at vinklene i ABD og BCP er like):

- Vinkel B er lik i begge trekantene

- Vinkel P er 90°, og vinkel D er 90°. Altså har begge trekantene én rett vinkel hver.

- De to siste vinklene (A og C) må også være lik, fordi vinkelsummen skal alltid være 180°.

 

Selv om ABD og BCP er formlik, trenger de ikke å være like store. Jeg har markert de sidene som hører sammen med samme antall streker. Da kan vi finne ut størrelsesforholdet mellom trekantene. Siden med tre streker er den greieste.

AB teller vi til 4.

BC finner vi at er kvadratroten av 13, vha. pytagoras (BC² = PB² + PC²)

Forholdet mellom ABD og BCP er da: 4 / sqrt(13) = 1,111

 

Når forholdet mellom dem er 1,111, så må AD være 1,111 ganger så lang som PC, siden de er sammenhørende sider (begge har to streker). Ergo er AD = 1,111*PC. PC teller vi til 3.

7644048[/snapback]

 

Fårstår alt utenom den linjen jeg har markert med kursiv-fet tekst. Bl.a "sqrt" ?

 

Men tusen takk for at du tar deg tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...