Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har enda til gode å se en fysikk-tråd, men det er garantert noen kloke hjerner her som kan hjelpe meg (oss).

 

Det som er problemet er oppgaven som følger, som inngår i pensum for 2FY. Figur for oppgaven er lagt ved:

 

Regn ut den momentane akselerasjonen for det øverste loddet når vi klipper av tråden mellom fjæra og loddene, slik at begge faller?

post-85257-1167852568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Første som slo meg var 9,81m/s^2, men det blir vel for enkelt? :whsitle:

7636344[/snapback]

 

 

Jeg vet egentlig ikke. Skulle dette være enklere enn å regne ut momentan akselerasjon når man klipper tråden i mellom klossene? - for det greide vi. Hmmm.

 

På den første oppgaven bruke vi tyngder og newtons andre lov, med kraftoverskudd og diverse.

Lenke til kommentar

Den eneste kraften som virker på klossene etter at du har klippet over snora blir vel tyngdekraften? Fjæra vil gå andre veien, men siden de ikke henger fast lengre så har ikke det noe å si?

 

Du har evt. luftmotstand da, hvis du skal ha med den så kan ikke jeg hjelpe deg :p

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Den eneste kraften som virker på klossene etter at du har klippet over snora blir vel tyngdekraften? Fjæra vil gå andre veien, men siden de ikke henger fast lengre så har ikke det noe å si?

7636418[/snapback]

 

 

Jeg vil tro det. Altså, fjæra virker jo med en kraft oppover på klossene som system, og klossene henger i ro, ergo gjelder Newtons 1. lov, og summen av F = 0

Når man da klipper snora som binder fjæra og klossene, vil det jo være naturlig at det vil bli en momentan akselerasjon på 9,81 m/s^2, men altså, spiller tyngden på den minste klossen inn her?

 

Og nei, 0 friksjon.

Endret av Ladern
Lenke til kommentar

Haha, har fysikkprøve på fredag og løste AKKURAT den oppgaven nå. Rom, stoff, tid 2FY?

Uansett:

 

Først regner du ut tyngden til det nederste loddet. 0,2kg*9,81m/s^2=1,962N

 

Deretter bruker du Newtons andre lov, fordi kreftene som virker på lodd 1 når tråden kuttes kommer fra fjæren, og er en kraft lik tyngden til lodd 2, altså 1,962N.

I mangel på et sigmategn kaller jeg bare summen av kreftene for F.

F=ma , derfor er a=F/m hvor m er massen av lodd 1 (siden det er det som påvirkes av kreftene.)

a=1,962N/0,52kg

a=3,773m/s^2

Riktig antall siffer: a=3,8m/s^2

 

EDIT: Enten har du misprinted eller annen bok enn meg, ellers har du lest feil. Jeg har akkurat samme oppgave i min bok, med samme tall og alt, men der står det "så brenner vi av tråden mellom loddene."

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...