Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå orket jeg ikke å studere disse nye regnereglene noe særlig, men er det ikke sannsynlig at det dukker opp noe nyttig etter hvert heller, tror dere? At det etter hvert viser seg å ikke være så ueffent ...

 

Jeg må jo klart si at jeg rent intuitivt synes dette ser ut som tull, men hvis fyren seriøst mener man kan bruke dette til å regne videre der man før måtte slutte, så ...

Lenke til kommentar

Han definerer faktisk 1/0 = inf og -1/0 = -inf, noe som i og for seg er helt på styr da han absolutt ikke kan gjøre dette uten grenseverdier.

 

Han mener at vha. av 0/0 (eller nullity, eller "phi" som han bruker) kan han løse problemet med 0^0, som faktisk også løses enkelt vha. grenseverdier. Jeg fatter ikke hvordan en velutdannet mann kan komme med noe slikt vas.

Lenke til kommentar
Han definerer faktisk 1/0 = inf og -1/0 = -inf, noe som i og for seg er helt på styr da han absolutt ikke kan gjøre dette uten grenseverdier.

7457541[/snapback]

 

Eller ca. lik-tegn!

 

Han mener at vha. av 0/0 (eller nullity, eller "phi" som han bruker) kan han løse problemet med 0^0, som faktisk også løses enkelt vha. grenseverdier. Jeg fatter ikke hvordan en velutdannet mann kan komme med noe slikt vas.

7457541[/snapback]

 

Man kan da være velutdannet uten å ha peiling på matematikk!

Lenke til kommentar
Han definerer faktisk 1/0 = inf og -1/0 = -inf, noe som i og for seg er helt på styr da han absolutt ikke kan gjøre dette uten grenseverdier.

7457541[/snapback]

 

Eller ca. lik-tegn!

 

Han mener at vha. av 0/0 (eller nullity, eller "phi" som han bruker) kan han løse problemet med 0^0, som faktisk også løses enkelt vha. grenseverdier. Jeg fatter ikke hvordan en velutdannet mann kan komme med noe slikt vas.

7457541[/snapback]

 

Man kan da være velutdannet uten å ha peiling på matematikk!

7458532[/snapback]

 

 

Trodde han hadde PhD innen noe datagreier. Krever ikke dette en liten dose matematikk? Jaja, ikke vet jeg. Dum er han hvertfall.

Lenke til kommentar
Det idiotiske er vel ikke "oppfinnelsen" hans, men heller det at han tror at han er den første som har kommet på dette, og at det faktisk er en løsning... Nesten litt søtt :)

7458943[/snapback]

Nja, er det ikke egentlig mest pga. journalistenes udugelighet at vi har fått denne vinklingen? Han fyren selv har vel ikke fremstilt det akkurat sånn, det er det media som har gjort. Han mener vel ærlig og oppriktig at han har gjort et ærlig forsøk på å innføre ny matematikk her, og at den faktisk kan ha noe for seg.

 

På den annen side har vi jo disse uttalelsene hans om at det er fatalt for deg hvis styringsprogrammet til pacemakeren din prøver å dele på 0, og at slike problemer nå kan unngås. Sier kanskje sitt.

Lenke til kommentar

Autopilot-eksempelet kan jeg tenke meg kan skje dersom autopiloten f.eks. for å regne fram til en teller regner (a - b) - a, hvor a >> b, slik at maskinen så kommer fram til tallet "0" (istedet for f.eks. 0.000000000000232), og så deler på dette... Men feilhåndtering og velskrevne algoritmer er vel mer velegnet her. Var jo en på vg-forumet som foreslo å bruke "on error resume next". VB-programmerere...

 

Uansett - "x/0"-utrykk kan jo bli mye rart, f.eks. vha. L'Hôpitals regel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...