Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Karlsen, så du mener at L'Hôpital ikke gir riktig løsning her? Jeg får da virkelig 1 ved å bruke denne metoden, og ved hjelp av kalkulator kan jeg se at dette stemmer.

 

lim(x->inf) { x/(1+x^2)^(1/2) }

= { lim(x->inf) (x²/[1+x²]) }^½

 

Nå er uttrykket på formen inf/inf, og bruker L'Hôp.

 

{ lim(x->inf) (2x/2x) }^½

Dette ser man fort at går mot 1.

 

Hva er fellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig kan man finne volumet av en kule vha (4/3)*pi*r^3 hvis jeg ikke husker feil (igjen).

7426614[/snapback]

Flott formel. Trakk du den ut av ermet? :p

7426730[/snapback]

OK, dårlig eksempel, men jeg tror faktisk det var en enda tidligere oppgave som gikk ut på å finne volumet av et prisme med oppgitte mål også. Da trenger du ikke å tenke integrasjon for å skjønne hvordan du skal finne svaret. Jeg ser jo at poenget med kuleoppgaven var å "utlede" volumformelen for kule, og det var jo greit nok, men jeg tror den generelle utledningen stod i boka, og de kunne da i det minste brukt en litt mer spennende radius i selve oppgaven ...

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke helt hjemme her, men men.

Skal ha 10. klasse tentamen og lurer på en del ting.

 

 

Nr1: Hva er formelen for massetetthet etc? husker det var noe med masse = density x volum elns.

 

nr2: Hva bety p.a (er snakk om renter)

 

nr3:

 

 
3x+1  - 2-6x + 2(2x-3)
12x^2    6x     x^2 

 

Takker uendelig mye for svar =)

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/viten/article1560474.ece

 

Hva sier dere, er dette tull eller er han genial som har løst dette problemet?

 

Jeg mener dette "nullity" egentlig ikke forteller oss så mye nytt. Greit nok, nå kan man si at svaret blir "nullity" i steden for "ikke definert", men fortsatt er det jo meningsløst å dele på null når en ikke får et tall som ligger på hverken den reelle akse eller imaginære akse.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/viten/article1560474.ece

 

Hva sier dere, er dette tull eller er han genial som har løst dette problemet?

 

Jeg mener dette "nullity" egentlig ikke forteller oss så mye nytt. Greit nok, nå kan man si at svaret blir "nullity" i steden for "ikke definert", men fortsatt er det jo meningsløst å dele på null når en ikke får et tall som ligger på hverken den reelle akse eller imaginære akse.

7446067[/snapback]

Jeg er helt enig. Med mindre det ligger en betraktelig større teori bak hva nullityen kan brukes til og hvordan den kan relateres til den ordinære matematikken er dette ekvivalent med å si "Svaret er udefinert. La oss kalle svaret foo. Vi har løst problemet!".

 

Om det derimot kan utledes resultater slik som i den komplekse matematikken (hvor man har innført tallet i), hvor man kan bruke at i^2 = -1, e^(i*n*x) = cos nx + i*sin nx og så videre, så kan nullityen være til nytte. Kompleks matematikk kan brukes til å løse mange praktiske, reelle problemer innen for eksempel elektrisitet.

 

Etter å ha lest avisenes omtale og sett videoen hvor han forklarer bruken til barneskoleelever virker det bare som om han har funnet på et nytt navn for 0/0, som for øvrig er mer et spesialtilfelle av det generelle tall/0-problemet

 

Men, siden han påstår at man kan bruke nullityen til å unngå klassiske matematiske problemer antar jeg at teorien er mer omfattende enn så, og at det elevene og avisene har blitt fortalt ikke viser det fulle potensialet.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...