Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

For å finne en minimumsverdi på en funksjon så setter du den deriverte til å være lik 0, for deretter å undersøke hva x blir. Husk at disse verdiene enten kan være maksimumsverdier eller minimumsverdier, det er derfor viktig å kontrollere hvilke som er hva.

 

Oppgaven sier altså egentlig: finn x ved E'(x) = 0.

 

Se løsning på hele oppgaven under.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

E(x) = (5*0,14x^3 + 90):x

 

u(x) = 5*0,14x^3 + 90

v(x) = x

 

u'(x) = 15*0,14x^2

v'(x) = 1

 

Ved brøkregelen:

E'(x) = ( u'(x) * v(x) - v'(x) * u(x) ) / (v(x))^2

 

Dermed:

E'(x) = ( 15*0,14x^2 * x - 1 * ( 5*0,14x^3 + 90 ) ) / x^2

0 = 15*0,14x^3 - 5*0,14x^3 - 90

10*0,14x^3 = 90

x^3 = 9/0,14

x = 3.rot(9/0,14) = 4,0

 

Ved kurvedrøfting ser en at E(4) er et globalt minimum.

 

=> Hun må sykle 4 m/s for å bruke minst mulig energi.

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke delvis integrasjon, men som du ser så får du aldri redusert graden til integranden til noe du kan løse, så det du må gjøre er å bruke delvis integrasjon en gang til på det nye integralet du får. Da skal du ende opp med et tredje integral som er likt det du startet med, og da kan du flytte det over til venstresiden av uttrykket og deretter dele hele opplegget på 2.

 

Nøkkelen er egentlig å være påpasselig med fortegnene - blir lett litt surr der, iallfall ble det det for meg.

 

Edit: Vent nå litt, det holder selvsagt med én gang her! Det nye integralet du får etter å ha delvis integrert, er jo likt det første (men med motsatt rekkefølge på faktorene). Bare å flytte over og dele, altså. Mye arbeid for meg å skrive ned hele oppskriften, men får iallfall -1/2*cos²(x), eventuelt 1/2*sin²(x) avhengig av hvilken rekkefølge du velger på faktorene når du kjører delvis integrasjon.

 

Edit 2: Dette er altså, som du ser, det ubestemte integralet. Du er sikkert kar om å sette inn grenser selv. Et raskt overslag skulle nå gi 1/2 som svar uansett hvilket av de to uttrykkene du bruker.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Huh? Klart det gjør. :p

7425341[/snapback]

 

Hvorfor liker du ikke L'Hôpital? ;D

7425759[/snapback]

 

 

Er ikke alltid den er så enkel som du tror. Mange feller med den.

Prøv f.eks. LH på lim(x->inf) { x/(1+x^2)^(1/2) }

 

 

 

 

Forøvrig er vel integrasjon den enkleste metoden for å finne volumet av en kule. (Mulig jeg tar feil her.)

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar
DrKarlsen: fortell mer om fellene? Er LH's gyldighetsområde dårlig definert?

 

Forøvrig kan man finne volumet av en kule vha (4/3)*pi*r^3 hvis jeg ikke husker feil (igjen).

7426614[/snapback]

 

 

Flott formel. Trakk du den ut av ermet? :p

 

Er ikke så mange feller at det er noe stort 'problem', men det finnes tilfeller der LH ikke funker (selv om vi har 0/0) eller plasser der LH faktisk ikke er LOV.

 

 

trøls, det der er nøyaktig det samme jeg skrev, bare på en mer knotete måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...