Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er så spesielt med e og den naturlige logaritmen (ln)?

Hvofor bruker vi mange plasser ln istedetfor lg? Hva gjør ln mer egnet enn f.eks en tier-logaritme eller en toer-logaritme?

Det står ikke noe om det i matteboken (Sinus 2MX) og mattelæreren måtte lese 2MX og 2FY i sommerferien for å repetere (les: er dårlig egnet som matte- og fysikklærer).

Lenke til kommentar
Hva er det som er så spesielt med e og den naturlige logaritmen (ln)?

Hvofor bruker vi mange plasser ln istedetfor lg? Hva gjør ln mer egnet enn f.eks en tier-logaritme eller en toer-logaritme?

Det står ikke noe om det i matteboken (Sinus 2MX) og mattelæreren måtte lese 2MX og 2FY i sommerferien for å repetere (les: er dårlig egnet som matte- og fysikklærer).

7378163[/snapback]

Fordi e^x er sin egen deriverte. Det gjør ting en del mer oversiktlig i forbindelse med bl.a. diff.ligninger.

http://en.wikipedia.org/wiki/E_(mathematic...ant)#Properties

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Ahh... artig egenskap.

Egentlig så er det jo ikke e noe pent tall, men når det er såpass magisk kan det til en viss grad unnskyldes. :p

7378405[/snapback]

Ikke så pent tall?!?!?!??!?!?!!?

Det er jo værdens peneste tall!!

7378524[/snapback]

e er jo et nydelig tall, mye penere enn både pi og phi og alle de andre til sammen.

Den deriverte av ln(x) er rett og slett 1/x, og det er jo mye mye vakrere enn den deriverte av lg(x), som jeg ikke engang husker, fordi den er så ukurant å bruke. Som en direkte følge av dette har vi jo også at arealet under grafen (integralet) til 1/x fra x=1 til x=e er nøyaktig 1, og dette brukes vel faktisk også som en av flere definisjoner på e, i tillegg til en grenseverdi og en uendelig rekke.

Når jeg skal bestemme grenseverdien, (1-cos x)/x^3 når x --> 0, kan jeg da bare sette inn 0 for x, eller må jeg utføre andre beregninger først?

7378899[/snapback]

Setter du inn for x=0, får du et 0/0-uttrykk som ikke gir noen mening, så du må manipulere uttrykket litt først. Start med å gange med (1+cos(x)) over og under, slik at du får 1-cos²(x) oppå. Du vet sikkert hva du kan sette inn da ... :)

Lenke til kommentar

Jeg stiller spørsmålstegn ved at du ikke klarer å derivere logaritmen til andre baser enn e. Tipper du går/har gått siving.

På en annen side skal du ha kudos for at du ikke sa at han skulle bruke L'Hôpital på grenseverdien. Er nok ikke mange sivinger som gjør det slik.

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar

OK, så det VAR meg du siktet til (lurte litt før editen din). Jeg tenker på siving til neste år, men enn så lenge går jeg nok bare 3MX. Syntes likevel jeg kunne driste meg til å smette inn et lite tips her, siden jeg har vært borti noen slike grenseverdier for ikke så lenge siden.

Ang. derivasjon av andre logaritmer enn e-base, så skrev jeg vel ikke at andre baser gjorde oppgaven umulig, bare at ln har den aller enkleste deriverte. Den deriverte av den briggske logaritmen fyller jo heller ikke bøker, men den ER mer komplisert enn 1/x. Men for all del, det er du som studerer matte her.

Lenke til kommentar
e er jo et nydelig tall, mye penere enn både pi og phi og alle de andre til sammen.

7378962[/snapback]

e har masse nydelige egenskaper og sånt, men jeg synes utseendet ikke er særlig vakkert. Det virker på en måte litt firkantet og hardt. Kanskje det bare er pga at det er relativt nytt for meg.

Også ødelegger det litt for det deilige bildet jeg hadde av det rene to-tallet. 2 må være verden vakreste tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...