Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Er det noen som klarer å løse denne oppgaven?

En bedrift totale kostnader er gitt ved T(x)= 10^-6 X^3 + X + 1024 , der X er produksjonsmengden i antall enheter. Salgsprisen er kr 4 per enhet.

a) Forklar at overskuddet er gitt ved F(x)=-10^-6 X^3 + 3X + 1024 , der x er antall enheter som blir produsert. Ved hvilken produksjonsmengde blir overskuddet størst, og hvor stort blir det?

b) Ved hvilken produksjonsmengde blir gjennomsnittskostnaden minst, og hvor stor blir den?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bedrift totale kostnader er gitt ved T(x)= 10^-6 X^3 + X + 1024 , der X er produksjonsmengden i antall enheter. Salgsprisen er kr 4 per enhet.

a) Forklar at overskuddet er gitt ved F(x)=-10^-6 X^3 + 3X + 1024 , der x er antall enheter som blir produsert. Ved hvilken produksjonsmengde blir overskuddet størst, og hvor stort blir det?

b) Ved hvilken produksjonsmengde blir gjennomsnittskostnaden minst, og hvor stor blir den?

Takker for svar!

7321206[/snapback]

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7285637

Oppgaveteksten din _må_ jo være feil...?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

7321206[/snapback]

a)

Overskudd = Inntekter - Kostnader

F(x)=4x - T(x) = 4x - (10^-6 x^3 + x + 1024) = -10^-6 x^3 + 3x - 1024

Overskuddet er størst når F'(x)=0

F'(x) = -10^-6 3x^2 + 3

F'(x) = 0 gir:

10^-6 3x^2 = 3

x^2 = 3 / 10^-6

3x^2 = 3000000

x^2 = 1000000

x = 1000 eller -1000

b)

Gjennomsnittlig kostnad (per enhet) = Totale kostnader / antall enheter

T(x)/x =

(10^-6 x^3 + x + 1024)/x =

10^-6 x^2 + 1 + 1024/x

T'(x) = 10^-6 2x - 1024x^-2

T'(x) = 0 ->

10^-6 2x = 1024/x^2

x^3 = 1024/10^-6 2

x = 800

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kunne lette ved et toppen av en bru, og jeg vet stigningen og vekten på bilen, hva er da hastigheten ?

Bilen veier 1225 kilo, og broa har ca 30 grader stigningsvinkel.

Og hva er sinus ?

Kan jeg bruke et tegn/tall i excel for å erstatte sinus ?

Lenke til kommentar

Er det bilens form som er utslagsgivende da?

hvis du tar en kule og triller oppover en slik bakkekant, så vil den per def. sveve hvis den har en fart over toppen som er over 0

Da trenger du bare regne ut den potensielle energien bilen har på toppen (m * g * h)

h finner du vha sinus. tror excel har denne funksjonen? antagelig sin()

denne potensielle energien må være bilens kinetiske energi ved bunnen, dvs m * v^2 og der finner du v

merk at svaret da strengt tatt er "hastigheten må være større enn v slik funnet"

Lenke til kommentar
Er det bilens form som er utslagsgivende da?

7329738[/snapback]

Hvis det er et spørsmål til meg som jeg skal svare på, så ville jeg sagt fomr på bilen og farten den har (tyngdekraft også ?)

hvis du tar en kule og triller oppover en slik bakkekant, så vil den per def. sveve hvis den har en fart over toppen som er over 0

Da trenger du bare regne ut den potensielle energien bilen har på toppen  (m * g * h)

h finner du vha sinus. tror excel har denne funksjonen? antagelig sin()

denne potensielle energien må være bilens kinetiske energi ved bunnen, dvs m * v^2 og der finner du v

merk at svaret da strengt tatt er "hastigheten må være større enn v slik funnet"

7329738[/snapback]

Lenke til kommentar
Er ikke dette en relativt riktig løsning?
Gravitasjonskraften = 9,81 * bilens vekt i kilogram

Oppoverkraften = 0,5 * bilens vekt i kilogram * (fart i sekundmeter * sinus(stigning))^2

Og Oppoverkraften må være større enn Gravitasjonskraften for at du skal lette.

7328919[/snapback]

7332884[/snapback]

Det du kaller oppoverkraft her er vel egentlig bilens kinetiske energi, som ikke uten videre kan sammenlignes med gravitasjonen, som er en kraft. Ser at du bruker vertikalkomponenten av fartsvektoren, men tror nok ikke det hjelper her. Bevaring av mekanisk energi er nok mer brukbart.

Lenke til kommentar
Mener du at bunnen på bilen ikke skal skrape i kanten på broa? Og du mener vel en rett bro à la dem som kan heves for å slippe gjennom båter og skip?

7331171[/snapback]

Jeg tenker på at når jeg har x fart, og når toppen på broa, så skal dekkene gi slipp, og jeg vil oppleve et lite hopp om farten er høy nok.

Det er ikke en senkebro, bare en veldig høy bro som er ganske bratt.

Beste bilde er dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

153a.jpg

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Ozelot: En sirkelbevegelse med andre ord?

7336080[/snapback]

Eller mer som et paralellogram der øvre venstre hjørne er ca vinkelen på broen(bare at den er litt mer avrundet såklart)

Leking med Newtons 2. lov og sentripatelakselerasjon bør i så fall gi et fornuftig svar.

7336080[/snapback]

Kan du leke for meg ? :whistle:

Lenke til kommentar

Tyngden G = m * g = 1225 * 9,81 = 12017 N

Fres = G - N <=> N = G - Fres = 12017 - m*(v^2/r)

N = 0 <=>

12017 - m*(v^2/r) = 0 <=>

m*(v^2/r) = 12017 <=>

1225 * (v^2/r) = 12017

Hvis vi tenker oss at bakketoppen er en del av en sirkel trenger du enda bare å vite hvor stor sirkelen er. Funker dette?

Er radiusen 80m får du at farten må være 100 km/h.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...