Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siden der er fin. Nokså utrolig at noen har giddet å legge ned så mye arbeid i det der, men nå er jo også The Simpsons en nokså utrolig serie. Den rdrr-spøken fra "Bart the Genious" har jo faktisk blitt litt klassisk.

 

Kan ellers støtte meg til det endrebjorsvik sier om at kreativitet er viktig i Abel, for det ER det. Mange flinke matteelever i den videregående skolen gjør det dårlig der fordi de kun er flinke til å følge regler for å løse helt spesielle oppgavetyper, nemlig de som står i læreboka. Og dem får du ikke i Abel.

Lenke til kommentar

Det er en viss forskjell på oppgavesettene også, har jeg kommet frem til. Fikk 64 poeng i fjor, mener jeg å huske, mens det kun ble 58 i år. Da jeg før årets konkurranse prøvde meg på et gammelt oppgavesett som lå på nettet, og gav meg selv poeng etter fasiten som fulgte med, fikk jeg hele 83.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan denne oppgaven kan løses? Derivasjon?

 

En bedrift totale kostnader er gitt ved T(x)= 10^-6 X^3 + X + 1024 , der X er produksjonsmengden i antall enheter. Salgsprisen er kr 4 per enhet.

a) Forklar at overskuddet er gitt ved F(x)=10^-6 X^3 + 3X + 1024 , der er antall enheter som blir produsert. Ved hvilken produksjonsmengde blir overskuddet størst, og hvor stort blir det?

b) Ved hvilken produksjonsmengde blir gjennomsnittskostnaden minst, og hvor stor blir den?

 

Takker for svar!

Endret av apwr
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan denne oppgaven kan løses? Derivasjon?

 

En bedrift totale kostnader er gitt ved T(x)= 10^-6 X^3 + X + 1024 , der X er produksjonsmengden i antall enheter. Salgsprisen er kr 4 per enhet.

a) Forklar at overskuddet er gitt ved  , der  er antall enheter som blir produsert. Ved hvilken produksjonsmengde blir overskuddet størst, og hvor stort blir det?

b) Ved hvilken produksjonsmengde blir gjennomsnittskostnaden minst, og hvor stor blir den?

 

Takker for svar!

7269615[/snapback]

 

Derivasjon ,ja.

a)

O(x)=4x-T(x)

dO/dx=0 -> x=1000

 

b)

T(x)/x

d(T(x)/x)/dx=0 -> x=800

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare litt bedre?

7273831[/snapback]

 

Kan du dobbeltsjekke funksjonen T(x), for slik den står gir den ingen mening... Er en eller annen skrivefeil der.

Punkt a) er også ufullstendig... "forklar at overskuddet er gitt ved ?, der ? er antallet...."

Lenke til kommentar

Lurer litt på om noen kan hjelpe meg med et lite integral her:

 

qndl-582af5f34380da22d90031e24e64bd70.png

 

Vi begynte med integrasjon ved variabelskifte i dag, og det gikk nokså greit frem til denne oppgaven. Sikkert noe jeg ikke har skjønt her. Setter enorm pris på det dersom noen kan forklare tankegangen bak.

 

Edit: Nå er jeg ikke HELT blank når det gjelder teorien bak substitusjonsintegrering, men når jeg selv forsøker å sette det inne i parentesen lik u (som for meg virker logisk her), ender jeg opp med to ganger integralet av ue^u, som jeg liksom ikke synes jeg kommer noen vei med. Hvordan angriper man oppgaven?

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

En linje l har parameterframstillingen

 

x = 8-t

y = -8+3t

z = 3+t

 

Finn de punktene på l som har avstanden 9 fra origo.

Verste er at jeg fikk et svar uten å helt kunne gi svar på hva jeg gjorde og hvorfor. Forsto det jo da til en viss grad men, brukte bl.a. kalkulatorens funksjon "intersection".

 

Det jeg tenkte var å sette formelen for lengden av en vektor er lik 9. Så plottet jeg inn parameterene og fikk et finfint annengradsuttrykk med rot over, som jeg plottet inn på kalkulator, sammens med linjen 9. Tror ikke den er så vanskelig, bare litt tricksy. Noen som kunne tatt en titt på den ?

Lenke til kommentar
En linje l har parameterframstillingen

 

x = 8-t

y = -8+3t

z = 3+t

 

Finn de punktene på l som har avstanden 9 fra origo.

Verste er at jeg fikk et svar uten å helt kunne gi svar på hva jeg gjorde og hvorfor. Forsto det jo da til en viss grad men, brukte bl.a. kalkulatorens funksjon "intersection".

 

Det jeg tenkte var å sette formelen for lengden av en vektor er lik 9. Så plottet jeg inn parameterene og fikk et finfint annengradsuttrykk med rot over, som jeg plottet inn på kalkulator, sammens med linjen 9. Tror ikke den er så vanskelig, bare litt tricksy. Noen som kunne tatt en titt på den ?

7278774[/snapback]

Det er riktig fremgangsmåte.

sqrt(Noe)=9

Noe=9^2

Noe-81=0

Vanlig andregradsligning.

Lenke til kommentar
La merke til dette selv også, men hvordan avslutter jeg det hele? Mulig jeg overser det helt banale her, siden dette er litt nytt for meg, men jeg ser iallfall ikke siste trinn i løsningen ...  :blush:

7277759[/snapback]

3b8eab67c2a13a6392f41a8854cb2348.png

7279282[/snapback]

Steike. Den regelen tror jeg ikke vi har lært ennå. Men jeg skal se litt på det for det. Takker ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...