Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal spørre om å få ta prøven i morgen selv. De andre hadde den i dag. Tviler på at jeg får lov, men dog.

 

Hadde et uhell på skoleveien i dag tidlig, og det resulterte i tur til sykehuset og gipset håndledd. Gikk derfor glipp av konkurransen. Egentlig like ille som selve bruddet ...

Lenke til kommentar

Sansyneligheten for at du får en sekser når du kaster en terning er 1/6. Jeg er ikke helt sikker på at om om det blir 1/6 + 1/6 eller om det blir 1/6 * 1/6

 

 

Men selv har jeg et problem:

 

G = (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) ...

 

Jeg skal finne R2 og kom derfor frem til følgende:

 

G * R1R2R3 = R2R3 + R1R3 + R1R2 ... Noen som kan hjelpe meg med resten? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal fortsette. :dontgetit:

 

Innlevering til i morgen, så ... jaja, er litt sent ute, kanskje, men bedre sent enn aldri. :p Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Sansyneligheten for at du får en sekser når du kaster en terning er 1/6. Jeg er ikke helt sikker på at om om det blir 1/6 + 1/6 eller om det blir 1/6 * 1/6

7207651[/snapback]

Med + er det fullstendig usannsynlig, da får man jo 100% sjanse for minst en sekser av seks kast.

Med * mellom regner man sjansen for å få en sekser hver av gangene.

 

Det man skal gjøre om man vil regne ut sjansen for å få akkurat 1 sekser av 6 forsøk, er 1/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 = 1/6 * (5/6)^5 = 5^5/6^6 ~= 0.68

 

... tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har en ting jeg alltid har lurt på.

Hvordan regne ut stykker av typen:

 

Hvis du kaster en terning 6 ganger, hvor stor er sjansen for å få 6 en av gangene.

7207402[/snapback]

Man kan tolke denne oppgaven på flere måter:

 

Om du skal få en sekser én av gangene vil det si at man får en sekser én gang, og så noe annet enn en sekser de øvrige gangene.

 

F.eks. er sjansen for å få en sekser første gangen og ikke flere lik 1/6*5/6*5/6*5/6*5/6*5/6 = 3125/46656 = 6,70 %

 

Sjansen for å få en sekser på andre kast er helt lik. Det samme gjelder for å få den på tredje, fjerde, femte og sjette kast

 

Siden man kan få sekseren på hvilket som helst kast kan vi plusse samme disse seks måtene å få sekseren på ett av kastene:

 

3125/46656+3125/46656+3125/46656+3125/46656+3125/46656+3125/46656 = 6*3125/46656 = 40 %

 

Om du skal få én eller flere seksere på de seks kastene er dette lik 1 (100 %) minus sjansen for å ikke få noen seksere på noen av kastene:

 

1-5/6*5/6*5/6*5/6*5/6*5/6 = 1-15625/46656 = 31031/46656 = 66,5 %

Lenke til kommentar
Med * mellom regner man sjansen for å få en sekser hver av gangene.

 

Det man skal gjøre om man vil regne ut sjansen for å få akkurat 1 sekser av 6 forsøk, er 1/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6 = 1/6 * (5/6)^5 = 5^5/6^6 ~= 0.68

 

... tror jeg.

7207906[/snapback]

Neinei. for det første regner du bare ut sjansen for å få en sekser på ett bestemt kast av de seks kastene. F.eks. sjansen for å få en sekser på tredje kast. For det andre glemmer du å gange med 1/6 helt på slutten, og derfor får du et (tilsynelatende) plausibelt svar.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Med + er det fullstendig usannsynlig, da får man jo 100% sjanse for minst en sekser av seks kast.

7207906[/snapback]

Dette er riktig. Det er vanlig å tro at sjansen er 1/6+1/6+1/6+1/6+1/6+1/6 = 6/6 = 100 % for å få en sekser på seks kast. Men, dette er en å blande sannsynligheten for sekser med det som kalles forventningen til antall seksere.

Lenke til kommentar
Er der noen som vet hvordan man regner ut disse integralene på enklest mulig måte?

 

x(x+1)^6 dx

 

x sin(x^2)dx (integralet går fra 0 til 2pi)

7221223[/snapback]

x(x+1)^6 dx
u=x+1   ->    x = u-1    (Bytter ut x+1 med u [substitusjon])
du/dx = 1   ->   dx = du    (Finner hva dx da må bli)
(u-1)u^6 du    (Setter inn alt vi fant i de to forrige linjene)
u^7 - u^6 du    (Ganger inn u^6 i parantesene)
1/8*u^8 - 1/7*u^7 + c    (Integrerer med hensyn på u)
1/8*(x+1)^8 - 1/7*(x+1)^7 + c    (Setter tilbake x+1 for u)

x sin(x^2) dx
u = x^2    (Bytter ut x^2 med u)
du/dx = 2x   ->   dx = du/2x    (Finner hva dx da må bli)
x sin u du/2x    (Setter inn alt dette)
x/2x sin u du    (stokker litt om slik at det er lettere å se hva vi gjør)
1/2 sin u du    (x/2x = 1/2. Altså fikk vi fjernet x-en, og har bare u-er igjen)
1/2 -cos u + c    (Integrerer med hensyn på u)
1/2 -cos x^2 + c    (Setter inn for u)
-1/2 cos x^2 + c    (Setter minusen foran 1/2 fordi det ser ryddigere ut)

Lenke til kommentar

Abel er helt annerledes enn vanlige skoleprøver. Abel handler om forståelse, tallteori og kreative løsninger. På vanlige skoleprøver holder det som oftest å følge noen formler og snu litt om på ting.

 

Det finnes 10.-klassinger som gjør det skarpt i Abel, selv om de ikke har hatt på langt nær så mye pensum som 2. og 3.-klassinger (VGS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...