Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Det er riktig, men kan du vise det?

7185242[/snapback]

sin x       f(x)
-----   =  -----
x            g(x)

Hvis 0 < a < h finnes det en a og en h slik at

f'(a)      f(h) - f(0)
-----  = -----------
g'(a)     g(h) - g(0)

Siden f(0) er lik sin 0 som er lik 0 og g(0) også er lik 0 får vi at

f'(a)      f(h)
-----  = -----
g'(a)     g(h)

Når h går mot null vil a også gå mot null slik at vi får

lim     f(h)          lim     f'(a)
h->0   ------  =  a->0  ------
         g(h)                 g'(a)

som sier at de går mot samme grenseverdi.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det beviser en versjon av LH, men ikke problemet jeg stilte.

7185514[/snapback]

Jo, det gjør det. Man ser lett at den deriverte av sin x er cos x og at den deriverte av x er 1. Siden cos 0 er 1 går grenseverdien mot 1.

Dette er den enkleste og mest elegante løsningen.

Lenke til kommentar
Ja, det beviser en versjon av LH, men ikke problemet jeg stilte.

7185514[/snapback]

Det problemet du stilte kan vel besvares av enhver som blar opp ei gammel 3MX-bok og faktisk gidder å skrive det ned? Mener å huske at det både stod der og et eller annet sted i calculus-boka.

Lenke til kommentar
På siving gjør det sikkert det. For min del handler det om eleganse, og LH er det motsatte av elegant.

7185270[/snapback]

Min løsning på oppgaven var mye, mye mer elegant enn din løsning. Du kommer med ubegrunnede påstander om hva taylorrekken til e^x og sin x er.

Mitt bevis av min løsnings korrekthet er også elegant, og jeg tør påstå at den kommer til å være mye mer elegant enn et eventuelt bevis du måtte fare med.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at det ikke er bevist. Hvordan beviser du sin(x)' = cos(x)?

7185564[/snapback]

For et idiotisk argument. Jeg kan klippe ut og lime inn en drøss bevis på at sin'(x) = cos(x).

Hva er ditt bevis?

7185701[/snapback]

Vel, du har til gode å gi meg et bevis for at sin(x)' = cos(x). Jeg gidder ikke gi deg noe svar før jeg får svar på mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
På siving gjør det sikkert det. For min del handler det om eleganse, og LH er det motsatte av elegant.

7185270[/snapback]

Min løsning på oppgaven var mye, mye mer elegant enn din løsning. Du kommer med ubegrunnede påstander om hva taylorrekken til e^x og sin x er.

Mitt bevis av min løsnings korrekthet er også elegant, og jeg tør påstå at den kommer til å være mye mer elegant enn et eventuelt bevis du måtte fare med.

7185809[/snapback]

Å bruke LH på en grenseverdi er ikke, og kommer aldri til å bli, elegant. Det er vgs-matematikk som burde blitt fjernet fra pensum da regelen ikke viser en dritt om forståelse av hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Nåvel, om dere gjør en jobb eller ikke så er det ikke helt bra om dere bruker en metode som faktisk ikke er gyldig for å løse enkelte oppgaver!

Når det gjelder det som skjer, så kan det nevnes at taylorrekker bare er en smart utvidelse av sekantsetningen.

7186791[/snapback]

Nå ble jeg nysgjerrig. I hvilke tilfeller er ikke L'Hôpital gyldig?

Lenke til kommentar
Nåvel, om dere gjør en jobb eller ikke så er det ikke helt bra om dere bruker en metode som faktisk ikke er gyldig for å løse enkelte oppgaver!

Når det gjelder det som skjer, så kan det nevnes at taylorrekker bare er en smart utvidelse av sekantsetningen.

7186791[/snapback]

Nå ble jeg nysgjerrig. I hvilke tilfeller er ikke L'Hôpital gyldig?

7194520[/snapback]

Når man ikke har et uttrykk f(x)/g(x) hvor både f og g er deriverbare funksjoner, eller når man ikke har enten 0/0 eller inf/inf-uttrykk?

Vil tippe det ikke er noe mer komplisert Karlsen har i tankene, men det blir litt som å si at "det er bedre å gå til fots siden en bil ikke kan kjøre over Besseggen", uten tanke på at de gangene man skal ta ibruk hovedveien så vil en bil være ufattelig mye enklere og raskere å ta ibruk.

Lenke til kommentar

Se på deriveringen til sin(x).

lim(h->0) { (sin(h+x) - sin(x)) / h } =

lim(h->0) { [sin(h)cos(x) + cos(h)sin(x) - sin(x)] / h } =

lim(h->0) { [sin(x)(cos(h) - 1) + sin(h)cos(x)] / h } =

lim(h->0) { [sin(x)(cos(h) - 1)]/h + [sin(h)/h]*cos(x) }

Og der har vi lim(h->0) { sin(h) / h }, som så mange ville bevist med LH, men dette er da ikke mulig siden vi enda ikke kjenner den derivert til sinus.

Det finnes andre metoder for å derivere sinus (forslag?), men disse krever litt dypere matematikk.

Lenke til kommentar

Jeg har matte prøve i dag. Får håpe jeg klarer meg bra med mine matte skillz.

Men skal poste noe her senere om prøven, garantert!

Hvordan forbereder dere dere til prøver ol.? Jeg er ikke veldig flink til å forberede meg så jeg kunne trengt noen tips.

Endret av PyroCX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...