Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Some people tend to think of them as being infinite, but this isn't exactly true.

Derav ~ ;)

7012725[/snapback]

Selvfølgelig kan du dele på 0. Er bevist her

7010887[/snapback]

Haha, de "bevisene" deres er noe av det dummeste jeg har sett. Har dere fått en matematikkprofessor til å se på dem?

7014197[/snapback]

Jeg synes dere beviser at vi har rett selv jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper det går an å spørre om hjelp med spesifikke oppgaver her, og ikke bare teorisere omkring null og uendelighet =P So here goes:

Hvordan avgjør jeg om denne rekken konvergerer?

(uendelig) Summetegn (i = 2) av (3i^2 + 2i ) / (i^3 + i^2 - 4)

:p

7013211[/snapback]

Jeg ser at ingen av disse "smarte folkene" her inne svarer på noe. Tenker f.eks. på HolgerLudvigsen som klager på alt og alle uten å vise noen som helst form for kunnskap av matematikk her inne.

Du ser at den rekken din er omtrent det samme som 1/i, og vi vet at denne ikke konvergerer.

Lenke til kommentar

Jeg titter iblant innom denne tråden for å se om dere diskuterer noe jeg er interessert i. Ofte er det noen som forklarer noe og/eller prøver å hjelpe noen. Om noen forklarer noe i denne tråden antar jeg, og antagelig de fleste andre som titter innom, at de har peiling på det de snakker om og at man faktisk kan lære noe av å lese her. En Wikipedia-innstilling, om du vil.

Lenke til kommentar

Skal vise vha strukturell induksjon at l(T), antallet "blader"(leafs) på et fullt binærtre , er 1 høyere enn i(T), antallet "foregreninger"(vertices) i dette treet.

Har foreløpig klart å sette opp følgende:

basis er jo greit...

InduksjonsAntakelse IA: l( k) = i( k) + 1

l(k+1) = l( k) + 2^(k-1)

i(k+1) = i( k) + 2^(k-2)

så er det å få den ene til å bli den andre av de to nederste ved bruk av I.A. =/

Lenke til kommentar

Var litt av en luring den oppgaven der :) Har levert nå, så får ikke sett over, men tror jeg gjorde cirka noe sånt:

Basis er l(0) = 1, sant

IA: l(T) = i(T) + 1

I oppgaven står det at (merk at 1 og 2 skal være "føtter" til T): T = T1 * T2.

Dette er unionen av settet av leaves i T1 og T2.

Antall interne "vertices" er: 1 + i(T1) + i(T2).

Fortsatt er:

l(T1) = i(T1) + 1

l(T2) = i(T2) + 1

l(T) = l(T1) + l(T2)

l(T) = (i(T1) + 1) + (i(T2) + 1)

l(T) = (i(T1) + i(T2) + 1) + 1

=> l(T) = i(T) + 1

Dermed bevist, tror jeg... PS! Vær veldig kritisk til denne løsningen, er langt fra sikker på at dette er riktig :whistle:

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar
Bruk norske ord. Edge = kant, vertex = node, leaf = løv.

7044636[/snapback]

Hvorfor?

Jeg hater den elendige fornorskingen som absolutt skal skje i alle lærebøker.

Det er en uting og gjør at det kreves mye ekstra arbeid for å kommunisere med utenlandske folk og lese bøker som ikke er skrevet på norsk.

Nei, hold dere til engelsk terminologi, så får dere heller pakke det inn i norsk beskrivelse.

Lenke til kommentar
Bruk norske ord. Edge = kant, vertex = node, leaf = løv.

7044636[/snapback]

Hvorfor?

Jeg hater den elendige fornorskingen som absolutt skal skje i alle lærebøker.

Det er en uting og gjør at det kreves mye ekstra arbeid for å kommunisere med utenlandske folk og lese bøker som ikke er skrevet på norsk.

Nei, hold dere til engelsk terminologi, så får dere heller pakke det inn i norsk beskrivelse.

7044699[/snapback]

Alle de norske lærebøkene som finnes på universitetsnivå? ;)

Blanding av språk er slitsomt å lese. Det enkleste er uten tvil å lære seg terminologien på begge (alle) språk - det er veldig lite som skal til.

Lenke til kommentar

Ellers så finnes det jo et par fine Widgets til Opera, som kan plotte grafer av typen y=. Håndterer de grunnleggende funksjonene, med logaritme, eksponential, trigonometriske og hyperbolske og deres inverser, og har en liten håndfull matematiske konstanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...