Zethyr Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Takker, Karlsen Forøvrig tror jeg lite på at du "tipper" y = 7 og x = 11 Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 DrKarlsen er som Sverre Smalø. Han trenger bare å stirre på oppgaven til svarer kommer krypende fram. Skremmende, men sant. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 DrKarlsen er en matemagiker. Uttrykket "har ingen løsning" er definert ut fra de oppgavene han ikke klarer. Kun én ting han sliter med å forstå, det er at 1/0 ~ inf. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Ja, det er en hard nøtt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kun én ting han sliter med å forstå, det er at 1/0 ~ inf. 6994755[/snapback] Hva menes med ~ i denne sammenhengen? Er det ikke heller et = det skal stå? Den kan såvidt gå an å se logikken i enkelte ganger. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 ~ betyr ca lik. Doktorn blir sint når jeg sier det. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Blir ikke sint, men litt lei meg. Bevis for at 1/0 ~ inf: 1/inf ~ 0. Ganger med inf på begge sider: 1 ~ 0*inf Deler med 0: 1/0 ~ inf. b00m Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Utrolig bra bevis. Jeg er overbevist. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Da har jeg gjort jobben min. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du kan ikke gange med inf på begge sider. Inf er ikke et tall. Du kan heller ikke dele på null på begge sider, deling er ikke definert for null. 1/0 er heller ikke "ca. lik" inf. Det er 1/n som går mot uendelig når n går mot null. Jeg har ikke lest de andre postene i denne tråden og tar forbehold om alt som kan slå tilbake på uttalelsen min Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har et spørsmål: Omkretsen rundt ekvator, som er 0 breddegrad, er 40 070 km. Hvordan regner jeg ut hva omkretsen er for 68 breddegrad? Lenke til kommentar
sim Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Du kan ikke gange med inf på begge sider. Inf er ikke et tall. Du kan heller ikke dele på null på begge sider, deling er ikke definert for null. 1/0 er heller ikke "ca. lik" inf. Det er 1/n som går mot uendelig når n går mot null. Jeg har ikke lest de andre postene i denne tråden og tar forbehold om alt som kan slå tilbake på uttalelsen min 7010262[/snapback] Selvfølgelig kan du dele på 0. Er bevist her Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Du kan ikke gange med inf på begge sider. Inf er ikke et tall. Du kan heller ikke dele på null på begge sider, deling er ikke definert for null. 7010262[/snapback] Jo, det er lov hvis du gjør begge deler samtidig Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Deling er ikke definert for null, for hva er det som definerer en dividering? På brøken a / b skal det finnes et tall, la oss kalle det r, som oppfyller a / b = r. På samme måte skal da a = r * b. Hvis b = 0, da må vi altså finne et tall r som oppfyller r * 0 = a, men da blir a = 0. Dette gir ikke mening. Man kan kanskje bli fristet til å si at inf oppfyller r, men r er ikke et tall, verken reellt eller imaginært. Du kan dermed ikke dele/gange med uendelig på begge sider, ettersom det som sagt ikke er et tall. For hva leder inf til hvis du plusser på f.eks. 1? Det blir fortsatt inf. En god analogi for å tenke på hva deling av 0 fører til: Whenever I try to divide a number by 0, I get an error on both my computer and calculator. Please explain to me why this can't be done. Here's a little experiment for you to try on your calculator. Observe the output when you try the following set of calculations: 1/1 1/.1 1/.01 1/.001 1/.0001 1/.00001 etc... until your calculator can't go any further or you get tired. You should notice that the answers continue getting larger and larger. Another way of thinking of it is to imagine filling a box with apples. Say a box can hold 100 apples. Now try filling it with apples that are half the size of these apples. You can put 200 in the box. Now imagine a special, magic apple that takes up no room at all. How many can you put in the box? Well, the answer is... there is no answer! That is why mathematicians refer to numbers that are divided by 0 as "undefined." Some people tend to think of them as being infinite, but this isn't exactly true. There simply is no answer. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Enn om du tar kvadratrot av andre siden mens du deler på 0? Det er jo samme greiene... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Some people tend to think of them as being infinite, but this isn't exactly true. Derav ~ Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Håper det går an å spørre om hjelp med spesifikke oppgaver her, og ikke bare teorisere omkring null og uendelighet =P So here goes: Hvordan avgjør jeg om denne rekken konvergerer? (uendelig) Summetegn (i = 2) av (3i^2 + 2i ) / (i^3 + i^2 - 4) Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Selvfølgelig kan du dele på 0. Er bevist her 7010887[/snapback] Haha, de "bevisene" deres er noe av det dummeste jeg har sett. Har dere fått en matematikkprofessor til å se på dem? Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Selvfølgelig kan du dele på 0. Er bevist her 7010887[/snapback] Haha, de "bevisene" deres er noe av det dummeste jeg har sett. Har dere fått en matematikkprofessor til å se på dem? 7014197[/snapback] Trenger ikke få noen bekreftelse fra en matematikkprofessor. DrKarlsen har jo sett over det. Alt stemmer. Helt sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå