inaktiv000 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Så lenge alle er enige om at man f. eks. holder seg til SI-standarden, går det fint å regne uten benevninger. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 My point exactly. ^^ 6783302[/snapback] Jepp, det jeg tenkte. Ville markere min enighet. Hehe. Benevninger er fint, men ikke når man må konstruere ulogiske sådanne for å få dem til å passe inn i et funksjonsuttrykk ... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 En digresjon; dersom man regner f. eks. fysikk og bruker variable og konstanter istedet for tallverdier helt til man kommer opp med sluttsvaret, kan det være et triks å sette inn benevnelser til slutt som en sjekk. Skal man finne akselerasjon men har en benevnelse på m*kg/s^2 f. eks., er det tydelig at man har glemt noe Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Noen som vil forklare/utdype forskjellen på naiv og "vanlig" mengdeteori? Og hva Russels paradoks er for noe? Jeg har bare fått stikkordet "en mengde kan ikke inneholde alle mengder", men dette er litt lite for at jeg skal forstå forskjellen. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Diskret matematikk, Zethyr? Synes forelesern var veldig uklar selv, så jeg søkte litt på nettet. Jeg ble litt klokere da jeg leste dette: http://fag.grm.hia.no/fagstoff/perhh/htm/f...0/f/k01/007.htm Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Diskret matematikk, Zethyr? Synes forelesern var veldig uklar selv, så jeg søkte litt på nettet. Jeg ble litt klokere da jeg leste dette: http://fag.grm.hia.no/fagstoff/perhh/htm/f...0/f/k01/007.htm 6817167[/snapback] Takk for linken, det hjalp litt.. Noen som vet hva dette har å si i praksis? Jupp, hadde TMA4140 i dag.. går jo 1. Data =) Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Russells paradox kan best beskrives med en liten analog. Se for deg et bibliotek som skal lage et register. Dette registeret skal være en bok som inneholder -alle- andre register som -ikke- inneholder seg selv. Skal dette registeret inneholde seg selv? Dette gir oss da to tilfeller, 'ja' og 'nei. 'ja': Hvis registeret inneholder seg selv, bryter det regelen med at alle registrene ikke skal inneholde seg selv, så dette er ikke en mulighet. 'nei': Hvis registeret ikke inneholder seg selv, har vi plutselig at registeret ikke lenge er fullstendig, da det ikke inneholder seg selv. Noe det burde gjort siden registeret i seg selv ikke inkluderer seg selv! Osv. Håper dette var litt forståelig. Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Har et pokerrealtert problem her: Jeg lurer på hva som er sannsynligheten er for at en sitter med pocket AA når du har pocket KK, i Texas Holdem. Vet at svaret skal bli 2%, men noen som kan hjelpe med utregning? Er ikke så kjapp på sannsynlighet... Takker for svar:) Lenke til kommentar
Godtvann Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Hei. Jeg lurer på hvordan man kan finne antall siffer i potenser som ikke har 10 som grunntall, eks. 4^8x5^17. Uten å bruke kalkis. Håper noen kan svare Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Antall siffer i et tall, n, er gitt ved log_10(n) + 1. Altså base 10-logaritmen. Du kommer nok ikke utenom kalkulator, hvis du ikke har veldig god tid. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Tja du kan jo skrive det om da, slik at du slipper å brukke kalkis 4^8x5^17= 2^16x5^17 = 5*10^16 Men det er fordi du bruker 5 og 4 som kan kombineres til et enkelt tall med 10 som grunntall og vil ikke fungere hvis du f.eks har 3 og 8 som grunntall i to potenser på et slikt regnestykke. Ellers så går det vel an å bruke tabeller for å gjøre det samme. De regnet jo med logaritmer før alle fikk kalkulator også. Endret 10. september 2006 av pertm Lenke til kommentar
Peter Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Logikkspørsmål, men det er vel matte det også? [LØST] hehe, to sekunder etter at jeg poster så ser jeg svaret (Og jeg har sett på dette lenge før jeg postet) Løsningen var at W(P/true) resulterer i T v ¬R, ikke bare ¬R som igjen blir T. Da trenger man ikke bruke X i det hele tatt. Løsningen blir da: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): W: (P -> (Q ^ R)) -> ((P -> Q) ^ (P -> Q)) W(P/true): (T -> (Q ^ R)) -> ((T -> Q) ^ (T -> Q)) (Q ^ R) -> (Q ^ Q) (Q ^ R) -> Q ¬(Q ^ R) v Q ¬Q v ¬R v Q ¬Q v Q v ¬R T v ¬R T W(P/false): (F -> (Q ^ R)) -> ((F -> Q) ^ (F -> Q)) T -> T T Skal bruke Quines metode til å bevise at W: (P -> (Q ^ R)) -> ((P -> Q) ^ (P -> Q)) er en tautologi. Har prøvd som følger: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): W(P/true): (T -> (Q ^ R)) -> ((T -> Q) ^ (T -> Q)) (Q ^ R) -> (Q ^ Q) (Q ^ R) -> Q ¬(Q ^ R) v Q ¬Q v ¬R v Q ¬R W(P/false): (F -> (Q ^ R)) -> ((F -> Q) ^ (F -> Q)) T -> T T X: ¬R X(R/true) ¬T F X(R/false) ¬F T Problemet er, slik jeg har forstått det, at X skal bli T for begge substitusjoner? Noen som ser hva gjør galt? Endret 13. september 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) (P -> (Q ^ R)) -> ((P -> Q) ^ (P -> Q)) Du noterer XOR som ^, så jeg ikke misforstår? Da er jo ((P -> Q) ^ (P -> Q)) alltid usant? (P -> (Q ^ R)) må derfor være usant? Dette er vel ikke en tautologi da isåfall, om jeg forstår rett og ikke regner feil. Sikker på at du har skrevet av oppgaven riktig? Edit: ser nå at den er løst Endret 13. september 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Peter Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) ^ = og v = eller ¬ = negasjon -> = implikasjon Nå har jeg et annet problem. Jeg prøver å få dette over disjunktiv normalform, men det er visst ikke så lett: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): ((P -> Q) -> R) ^ (R -> (P -> Q)) (¬(¬P v Q) v R) ^ (¬R v (¬P v Q)) ((P ^ ¬Q) v R) ^ (¬R v (¬P v Q)) ((P v R) ^ (¬Q v R)) ^ (¬R v ¬P v Q) ¬(((P v R) ^ (¬Q v R)) ^ (¬R v ¬P v Q)) ¬((P v R) ^ (¬Q v R)) v ¬(¬R v ¬P v Q) ¬(P v R) v ¬(¬Q v R) v (R ^ P ^ ¬Q) (¬P ^ ¬R) v (Q ^ ¬R) v (R ^ P ^ ¬Q) Merk, svaret her er på disjunktisk normalform, men jeg tror ikke svaret(siste linje) er riktig Endret 13. september 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 ^ = ogv = eller ¬ = negasjon -> = implikasjon 6854915[/snapback] Da er det ikke rart at jeg ikke forstod oppgaven. Er vandt med at ^ betyr xor på data, mens man må bruke runding med kryss i når man skriver for hånd. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 I boolsk algebra (fag: digdat) bruker vi + for OR og * for AND. Trekker gjerne sammen flere bokstaver som AND som i vanlig algebra. Lettlest Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Dette er noe for de med en litt oppegående hjerne. 2+2 er 4 MEN om du tar kvantitetssummen av et tosifret tall, så subtraherer summen derfra med det første tosifrede tallet, får man ett nytt tall. alle tallene er i 9 gangen Og om du gjør denne prossessen nok ganger vil du se at alle tallene du ender opp med til slutt har noe i felles. Jeg skjønte ikke denne selv. Så jeg spør dere. Vil noen forklare det til meg? Takk EDIT: Fikk den til allikavel! Endret 13. september 2006 av Mathias89 Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 La dette tallet være x. x = 10*a + b, hvor a != 0. 10*a + b - (a+b) = 9a. 9a er åpenbart delelig på 9, og vi er ferdige. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hvordan skal jeg gå frem for å løse et lineært kongruens-system med to ukjente? 48x - 3y === 1 (mod 23) 3x + 45 y === 3 (mod 23) Noen som har noen gode tips? Øvinga skal leveres i morgen, men jeg tar gjerne imot tips på etterskudd også ettersom jeg trenger å forstå dette før eksamen. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Løs det som et vanlig likningsett. Ta (2) og gang den med 16, så trekker du den fra den første. Dette gjør at du eliminerer x, og må nå løse y i en vanlig kongruenslikning. Jeg tipper y = 7 og x = 11. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå