Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

såg nettopp igjennom en online mattetest på nett, og lurte på om noen kunne

vise framgangsmåten for denne oppgaven:

 

3X (X + 1) - (2 - X) X    -  Er det samme som
A: 4X² + X  
B: 2X² + X  
C: 3X + 3

 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
såg nettopp igjennom en online mattetest på nett, og lurte på om noen kunne 

vise framgangsmåten for denne oppgaven:

 

3X (X + 1) - (2 - X) X    -  Er det samme som
A: 4X² + X  
B: 2X² + X  
C: 3X + 3

 

Takker for hjelp :)

6327010[/snapback]

Gang sammen og løs ut parentesene (i den rekkefølgen).

 

3x(x+1) - (2-x)x

= (3x^2 + 3x) - (2x - x^2)

= 3x^2 + 3x - 2x + x^2

= 4x^2 + x

 

Alternativ A er riktig.

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk! Dette trengte jeg virkelig. Hvis exel suger, hvilket program anbefaler du?

 

Igjen takk!  :thumbup:

6327717[/snapback]

 

Jeg liker Maple, men det er ikke sikkert det er aktuelt for deg å bruke tid på å sette deg inn i det. Maple er et "computer algebra system", altså det kan regne symbolsk(med bokstaver). For å løse problemet, trenger du bare skrive en liten linje:

solve({b+m=22,4*b+2*m=76},{m,b});

For å plotte, gjør du slik:

plot([22-b,38-2*b],b=10..20);

Det er ganske mye mindre arbeid enn all den knotinga i excel.

 

Maple koster penger, men det finnes gratis alternativer som gjør omtrent det samme(se wikipedia-linken).

 

MATLAB er et numerisk(regner ikke symbolsk) verktøy som også kan brukes. Det blir litt vanskeligere, ettersom du må representere ligningssystemet på matriseform. MATLAB koster penger, men det finnes et gratis alternativ som heter Octave, som er nesten helt kompatibelt.

Lenke til kommentar
Er det en formel for hvordan man regner ut friksjonskonstant? Driver å leker litt med å regne ut hvor høyt en ball f.eks. spretter. :)

 

En ting til, farten en 'ting' detter med, sett bort fra luftmotstand, er 9,81^2 m ikke sant?

6363273[/snapback]

 

Friksjonskoeffesienter finner du i tabeller, renger med de er basert på forsøk. 9,81, eller "g", er tyngdeakselerasjonen, benevningen er m/s^2. Fart har benevningen m/s.

Lenke til kommentar

Prøver å utdype litt. Luftmotstanden avhenger av mange faktorer, blant annet utforming (tenk en penn i forhold til et ark), og er derfor ikke felles for alle ting. Tviler også på at det er noen konstant, antar at det er en (dynamisk?) likning som beskriver den.

 

Som gaardern sa, er gravitasjonstallet 9,81 en akselerasjon - altså ikke en fart, men hvor fort farten øker. Farten øker altså med 9,81 m/s i sekundet, så hvis du slipper noe (farten begynner på 0) vil den etter et sekund ha en (momentan) fart på 9,81 m/s.

 

Korriger meg gjerne, begynner å bli et par år siden 2FY :)

Lenke til kommentar

Tydeligvis! ;)

Som tidligere nevnt har akselerasjon benevningen m/s^2 eller ms^(-2) (Du snakker om økning av fart, altså foranding i fart.)

Hvis du slipper noe nedover vil farten øke helt til den når en fart som kalles "terminal velocity", denne farten er forskjellig avhengig av hvilket objekt som faller. Etter ett sekund vil farten være omtrent 9.81 m/s, og den vil bare øke og øke til den når maxfart.

Lenke til kommentar

Luftmotstand gis vel ofte som F=kv eller F=kv^2, der v er farten og k er en konstant som er avhengig av hvilken gjenstand det er snakk om. Hvilket av uttrykkene som skal brukes, avhenger vel da av om farten er stor (siste uttrykket) eller liten (første uttrykket). Eller hva?

Lenke til kommentar

Ja, ble en liten skrive feil der, glemte å skrive m/s^2. Så en gjenstand detter ikke med en konstant fart/akselerasjon(?) på 9,81 m/s^2, men vil øke hele tiden? Finnes det en maxfart, eller vil den akselerere helt til den treffer noe?

Er kanskje litt for vanskelig for meg dette, har ikke kommet så langt enda i matte :p

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Fart og akselerasjon er to forskjellige ting. Farten er den lengda per tidseining ein gjenstand beveger seg med, medan akselerasjonen er den fartsendringa per tidseining ein gjenstand har.

 

I tyngdefeltet har ein gjenstand ein tyngdeakselerasjon på 9,81m/s^2, altso vil farten auke med 9,81m/s for kvart sekund. Etter eitt sekund er farten 9.81m/s, etter to sekund er den 19,62m/s osb.

 

Men det er om ein ikkje reknar med luftmotstand. Den avheng, som TwinMOS sa, av farta. Til høgare fart til større luftmotstand. Om du slepp noko frå ei stor høgd, vil farten auke heilt til luftmotstanden er like stor som krafta som dreg den mot bakken (tyngdekrafta). Då har gjenstanden nådd sin "terminal velocity", som DrKarlsen nemnte, den høgaste farten den kan oppnå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Standardavvik er et mål på hvor stor spredning en har i målingen sine, eller dataene en kjører statistiske beregninger på. Det sier litt om hvor de fleste målingene, dataene befinner seg. Dvs avstand fra gjennomsnittet/forventningsverdien

Lenke til kommentar
Standardavvik er et mål på hvor stor spredning en har i målingen sine, eller dataene en kjører statistiske beregninger på. Det sier litt om hvor de fleste målingene, dataene befinner seg. Dvs avstand fra gjennomsnittet/forventningsverdien

6550411[/snapback]

Jo, det visste jeg egentlig. Men hvor "stort" er ett avvik tilsvarende 20 standardavvik da? (Ja, har lest IllVit) Kommer kanskje an på hva en snakker om?

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg et eksempel på en 3mx matteoppgave?

og 2FY oppgave?

6555636[/snapback]

 

Du avtaler med foreldrene dine at den første uka skal du få 1 øre i ukelønn. Neste uke skal du få 2 øre, tredje uke 4 øre, fjerte uke 8 øre, og slik dobles det i et helt år.

Hvor mye penger får du utbetalt den siste uken? Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig norsk familie har så mye penger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...