inaktiv000 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 arctan = (def) tan^-1. Bare en annen skrivemåte. phi er jo ett skalar, mens (a,b) er et punkt, så hvordan kan et vanlig tall ligge i en kvadrant? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Er det ikke en vinkel? Isåfall kan den være i en bestemt kvadrant. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) I min "Formelsamling i matematikk" er det ikke oppgitt noe om kvadranten, mens min mattelærer hele tiden påpeker at phi er i samme kvadrant som (a,b). Dæven, trodde du sa til meg drKarlsen.. leste ikke cecolons post :/ Klarte å overse den. Endret 6. juni 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Pytagoas spørsmål: Hvis du har en stige som er 9 meter, hvor langt ut fra veggen står den hvis den når 8 meter opp? Jeg fant dette meg jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 haha, pinlig tabbe igjen får skylde på lite søvn eller noe denne gangen. pytagoras gjelder for rettvinklede trekanter. da er hyp^2 = kat1^2 + kat2^2. hyp er den lange, mens kat1 og kat2 er de to korte. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 I min "Formelsamling i matematikk" er det ikke oppgitt noe om kvadranten, mens min mattelærer hele tiden påpeker at phi er i samme kvadrant som (a,b). Dæven, trodde du sa til meg drKarlsen.. leste ikke cecolons post :/ Klarte å overse den. 6253922[/snapback] Ingen fare, cecolon pleier vanligvis å bli oversett. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 akkurat som drkarlsen når det gjelder damer Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Sløvt, cecolon. Var det det beste du kom på? Makan til standardsvar. Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Han er bare misunnelig på dine egenskaper (Karlsenova effect osv.) Lenke til kommentar
simes Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg hadde sagt: "Akkurat som DrKarlsen når det gjelder matematikk." Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Pytagoas spørsmål: Hvis du har en stige som er 9 meter, hvor langt ut fra veggen står den hvis den når 8 meter opp? Jeg fant dette meg jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 6253939[/snapback] Jeg vet det ikke er serlig vanskelig men hjelp meg fordet. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hehe, da hadde det blitt bråk. Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Pytagoas spørsmål: Hvis du har en stige som er 9 meter, hvor langt ut fra veggen står den hvis den når 8 meter opp? Jeg fant dette meg jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 6253939[/snapback] A-C (det lengste katetet) er 8m. C-B (hypotenusen) er 9m. Da har du sammenhengen: 9^2 = 8^2 + (AB)^2 AB = sqrt(9^2-8^2) Edit: Liten feil Endret 6. juni 2006 av sim Lenke til kommentar
simes Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Den tegningen stemmer jo ikke overens med opplysningene whatsoever, så...? Iallfall har sim svart på spørsmålet. Tegningen din og regningen under stemmer helt fint for seg selv, men har ingenting 9 og 8 meter å gjøre. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Pytagoas spørsmål: Hvis du har en stige som er 9 meter, hvor langt ut fra veggen står den hvis den når 8 meter opp? Jeg fant dette meg jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 6253939[/snapback] A-C (det lengste katetet) er 8m. C-B (hypotenusen) er 9m. Da har du sammenhengen: 9^2 = 8^2 + (AB)^2 AB = sqrt(9^2/8^2) 6254625[/snapback] Da har du sammenhengen: 9^2 = 8^2 + (AB)^2 AB = sqrt(9^2-8^2)=sqrt(17) Endret 6. juni 2006 av JeffK Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Oops, gikk litt fort i svingene. *Rette* Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Han er bare misunnelig på dine egenskaper (Karlsenova effect osv.) 6254587[/snapback] Tok det for gitt at ironien kom tydelig frem. Karlsen er kjent i Trondheim og omegn for sine damenedleggende egenskaper Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Er det noen som klarer å (algebraisk)bevise denne: Jeg har ikke fått det til selv, men tipper det gjøres via disse: 6246637[/snapback] Fant det selv på denne siden. Jeg husker læreren min sa en gang at to sinusbølger med samme periode, men med forskjellig fase og amplitude, alltid kan legges sammen til én sinusbølge. Alle som driver med AC-spenning kjenner egentlig til denne(phasor). Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Trenger noen med ordentlig exel-peil her.. Har løst en oppgave med to ukjente ligninger, men får det ikke inn i et koordinatsystem siden jeg ikke har peiling på hvordan man gjør det. Oppgaven er som følger: - Det er 22 kjøretøyer på en parkeringsplass. - Kjøretøyene har tilsammen 76 hju.l - Det er både motorsykler og biler. Svaret er 16 biler og 6 motorsykler. Jeg har laget en tabell med x,y, men får det ikke inn i exel på en logisk måte. La med et bilde av sånn det skal se ut... (patetisk, men håper dere skjønner logiken..) Edit: Verdiene må kanskje justeres litt. Veit ikke helt hva som trengs.. Spør. Endret 17. juni 2006 av ett Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Trenger noen med ordentlig exel-peil her.. Har løst en oppgave med to ukjente ligninger, men får det ikke inn i et koordinatsystem siden jeg ikke har peiling på hvordan man gjør det. Oppgaven er som følger: - Det er 22 kjøretøyer på en parkeringsplass. - Kjøretøyene har tilsammen 76 hju.l - Det er både motorsykler og biler. Svaret er 16 biler og 6 motorsykler. Jeg har laget en tabell med x,y, men får det ikke inn i exel på en logisk måte. La med et bilde av sånn det skal se ut... (patetisk, men håper dere skjønner logiken..) Edit: Verdiene må kanskje justeres litt. Veit ikke helt hva som trengs.. Spør. 6326024[/snapback] Excel som matematikkprogram suger kuk bigtime, men uansett: (Man får ikke lov til å laste opp .xls filer, så jeg måtte endre filetternavnet) bm.txt Endret 17. juni 2006 av JeffK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå