Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vafan skjer med førstegradslikninger med én ukjent? Sånt var man vel ferdig med på barneskolen eller no? Men okei, be my guest.

Fikk trekk på matteprøva jeg fikk igjen i dag fordi jeg ikke hadde brukt setningene om rekker for å summere 1+(1/2)+(1/4)+ ... + (1/64). Gikk jo raskere å utvide til 64-deler og summere by hand enn å sette det inn i formlene. Oppgaven ba heller ikke om annet enn å finne svaret, rekkelære var ikke nevnt en vei.

Faglærer mener det lå implicit, men jeg argumenterte meg ut med at 1+2 også er en rekke; den kan være både aritmetisk og geometrisk. Men alle ser jo at det blir 3, uansett, liksom.

Lenke til kommentar
Hvordan viser man at :

sqrt( x + sqrt (x )) - sqrt (x ) = 0,5 , når x går mot uendelig??

Her kan man gange med den konjugerte av telleren (uttrykket) oppe og nede, slik at vi blir kvitt et par stygge røtter i telleren.

Vi får når x->uendelig:

lim (sqrt(x+sqrt(x))-sqrt(x))*(sqrt(x+sqrt(x))+sqrt(x)) / (sqrt(x-sqrt(x))+sqrt(x))

= lim (x + sqrt(x) - x) / (sqrt(x-sqrt(x))+sqrt(x))

= lim sqrt(x) / sqrt(x) * ((1+sqrt(1/x))+1) = lim 1 / 1*((1+sqrt(1/x))+1)

= 1/1*(1+0+1) = 1/2 = 0,5

Edit: Fortegnsfeil er min beste venn..

Endret av zimen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den kjenner jeg til... Jeg sikter til schrödingers likning for posisjonen til en bølge, likningen som spikret kisten til Bohr's teori...

Den inneholder visst litt heftig kalkulus med bl.a. bølgefunksjonen psi osv.. Hadde vært spennende å få den forklart

Lenke til kommentar
123/999

Gi oss mer!

hehe stemmer det, men du kunne nå forkortet den til 41/333.

Oppgaven er egentlig veldig enkel å løse for folk som har texas kalkulatorer (og andre avanserte) ved å bruke frac funksjonen, men vi kan jo ikke vite at dette stemmer...

Så er det noen som faktisk kan bevise dette..

Oppgave 2

Vi har en likebeinet rettvinklet trekant ABC der begge katetene AC og AC er like lange og har lengden 1. Ved å halvere lengden på AB og kalle midtpunktet D og så tegne en ny likebeinet trekant med AD som den ene kateten og deretter halvere kateten i denne trekanten vil vi få frem en figur som vist på vedlagt bilde. Hvis vi forsetter med dette til det uendelige hvor lang blir den samlede lengden av hypotenusene.

PS bildet er ikke tegnet som noe annet en en grov skisse

post-182-1102352330_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...