Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En måte å beskrive en linje på, er y=a*x+b.

 

En annen er linjen som står vinkelrett på linjen r enheter ut fra origo med vinkelen theta i forhold til x-aksen.

hough2.gif

Om linjen skal gå gjennom (x,y) og vinkelen er gitt, kan man regne ut r etter denne formelen:

eqnhtln1.gif

 

Er det noen som kan bevise denne ligningen?

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Trenger alvorlig hjelp nå.

 

Hvordan løser jeg denne:

 

En person står ved en brygge, ved enden av en båt. I det båten begynner å seile i gjevn fart begynner personen ved bryggen å sykle i gjevn fart. Han når baugen på båten etter 300 meter. Da snur han og sykler tilbake mot båten i samme fart, sammtidig som båten fortsatt kjører. Han når enden av båten etter 60 meter.

 

Hvor lang er båten?

 

Det regnes ikke med at personen på sykkelen bruker tid på å snu sykkelen.

 

Irriterer meg over å ikke greie den :(

Lenke til kommentar
sin x + 2cos x = 0

sin x = -2cos x 

sin x/cos x = -2

tan x = -2

x = -63,4° + n*180°

 

x = 116,6° og x = 296,6°

6203779[/snapback]

Man burde vel også gjøre rede for at ligningen ikke kan løses med cos(x)=0, med tanke på at du delte på cos(x) i utregningen?

Lenke til kommentar
Hvis cos(x) = 0, må x = pi/2, 3pi/2 etc... Dette er ikke nullpunktene til sin(x), så det vil ikke være noen løsning.

6206229[/snapback]

Korrekt. Men som jeg skrev: Det kan være lurt å gjøre rede for dette, eller i det minste gjøre det til en vane å sjekke slikt hvis man deler på variabler under utregningen. Har selv mistet en del toppkarakterer på dette opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Takk fokens, tror jeg skjønte litt mer av det nå.

 

Nytt spørsmål, men denne gangen om sannsynlighet.

 

I en klasse er det 17 gutter og 10 jenter, en gruppe på 4 elever skal trekkes ut.

 

1) Hva er sannsynligheten for at det blir trukket ut 4 gutter?

 

Denne tror jeg jeg tok: (17 nCr 4)*(10 nCr 0)/(27 nCr 4)= ca 13,6%

 

2) Hva er sannsynligheten for at det blir trukket ut flere gutter enn jenter?

 

Si det...

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har et problem med min CASIO CFX-9850GC+ jeg.

 

I kveld skulle jeg løse en annengradslikning på kalk. Jeg gikk da inn på EQUA>POLY>og F1(Degree 2).

 

Men da jeg skulle taste inn f.eks denne likningen:2X^2-11X-6. Jeg tastet inn 2X^2, men da dukker bare 0 opp i ruten. Istedenfor 2X^2 som skal dukke opp.

Det samme skjedde da jeg tastet inn 11X osv.. Gikk da inn på RUN, tastet inn X der. Trykket på EXE og 0 dukket opp.

 

Jeg har forstått det sånn at X har fått verdien 0. Det er jo ikke riktig. Jeg resettet kalk, men det var det samme. Vet noen av dere løsningen på dette? Ellers blir det vanskelig for meg å gjøre f.eks andregradslikninger.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
altså (0,136)+((17ncr3)*(10ncr1)/(27ncr4)?

 

Der 0,136 er svaret på å terkke ut 4 gutter.

6210279[/snapback]

Eksamen 2MX, desember 2005? Gjorde den i går selv som øving til fredag. Svaret ser riktig ut (selv om du kanskje mangler en høyreparentes før delestreket ...).

Lenke til kommentar
Trenger alvorlig hjelp nå.

 

Hvordan løser jeg denne:

 

En person står ved en brygge, ved enden av en båt. I det båten begynner å seile i gjevn fart begynner personen ved bryggen å sykle i gjevn fart. Han når baugen på båten etter 300 meter. Da snur han og sykler tilbake mot båten i samme fart, sammtidig som båten fortsatt kjører. Han når enden av båten etter 60 meter.

 

Hvor lang er båten?

 

Det regnes ikke med at personen på sykkelen bruker tid på å snu sykkelen.

 

Irriterer meg over å ikke greie den :(

6204916[/snapback]

 

Nå har ikke jeg tatt noe MX1 eller noe annet vanskelig mattefag, men den oppgaven der vet jeg ikke noe svar på.

Er den umulig da du ikke vet farten på båten\fyren ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...