Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du kan LaTeX, kan du skrive snutter her: http://newton.phys.ntnu.no/~spreeman/qndl/0.25/

Det er et lite verktøy jeg rasket sammen for noen måneder siden, som generer bilderfiler av LaTeX-snutter. Eksempelvis svaret på det du hadde over:

qndl-6f6218c2b642e7f622fbdf7509c96760.png

6144174[/snapback]

 

http://www.math.ntnu.no/tex2gif/ :)

6151767[/snapback]

 

Jøss! Den har jeg aldri lagt merke til! Flotte greier.

Hører rykter om at datasystemene til matematisk institutt er i særdeles gode hender.

Lenke til kommentar

Drister meg til å komme med følgende gledesutbrudd: Hurra! Jeg ble trukket ut til skriftlig eksamen i 2MX i år! Kunne jeg fått et bedre eksamensfag? Neppe!

 

For øvrig var den LaTeX-generatoren kjekk og grei - kjenner til systemet fra Realisten.com, og det kan jo bli nyttig også andre steder ...

Lenke til kommentar

Ok, her kommer et spørsmål. Jeg satt og integrerte her om dagen og kom til å måtte forfriske litt grenseverdi-tankegang da jeg spurte meg selv et spørsmål jeg ikke helt kan svaret på.

 

Vi vet at e^x divergerer veldig raskt etterhvert som x blir stor, men vil den alltid divergere raskere enn x^n med vilkårlig stor n? Eksempel: Vi sitter med uttrykket lim{x->inf} x^(n)*e^(-x), vil dette alltid bli null uansett hvor stor n er? Eller finnes det en overgang?

Lenke til kommentar

En annen måte å se det på:

qndl-f3107fa82fd88aaf6b5af531712f25dc.png

så:

qndl-7b6c8949ba3d0716f901d24572be0140.png

 

Det som er interessant da, er om n*ln(x)-x alltid går mot negativt uendlig når x går mot uendelig. den deriverte av n*ln(x) er n/x, så den "stopper" å vokse uansett n. -x synker alltid med -1, så den vil "ta igjen" n*ln(x) en eller annen gang.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Fin begynnelse, men såvidt jeg husker så konvergerer ikke n/x?

 

Uansett kan man kanskje sette opp likningen n*ln(x) - x = 0 => x = n*ln(x), og se at dette har en løsning. Kan man samtidig vise at funksjonen er avtakende ser man at den til slutt vil konvergere. (Dette er jeg ganske usikker på, men skyter fra hofta med bind for øynene :) )

Lenke til kommentar
Hva mener du med "stopper" å vokse?

ln(x) vokser kontinuerlig og går mot uendelig.

6196220[/snapback]

Det var derfor jeg skrev med anførselstegn. Funksjonen fortsetter å øke, men senere og senere(den deriverte går mot null).

Uansett kan man kanskje sette opp likningen n*ln(x) - x = 0 => x = n*ln(x), og se at dette har en løsning.

Jeg var inne på tanken, men den likningen kan ikke løses(unntatt med Lamberts W funksjon).

 

Uansett var poenget bare å vise at det ikke kan velges en n som gjør at x^n tar over for exp(x).

 

 

Men skal man førts bruke W funksjonen, kan man jo like greit løse exp(x)=x^n for å vise at de krysser(bare en gang) og så v.h.a. den deriverte vise at over denne verdien vokser exp(x) raskest.

Lenke til kommentar

Har fått æren av å avlegge 2MX eksamen i år, og jeg er ganske fornøyd siden jeg føler jeg har det meste under kontroll, men det er en liten greie. Likninger med Sinus, Cosinus og Tangens. jeg klarer de aller letteste der bare tan, sin el cos er med, men når de mikses... :-/

 

Så jeg lurer på om noen kan løse denne likningen: sin x + 2cos x = 0 og X er element av [0,360>

 

Dere kan gjerne komme med regneregler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...