levolac Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) <posten er slettet> Endret 19. mai 2006 av levolac Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Kom på det rett før du postet Torbjørn. Løsning: 6133038[/snapback] Sikker på at du skrev oppgaven rett? Det hadde blitt pent dersom det var (x/3) + ((3+x)/(x+3)) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Kom på det rett før du postet Torbjørn. Løsning: 6133038[/snapback] Sikker på at du skrev oppgaven rett? Det hadde blitt pent dersom det var (x/3) + ((3+x)/(x+3)) 6141269[/snapback] Nei, oppgaven er riktig skrevet. Det er en litt rar heldagsprøve synes jeg. Til og med en 2.gradslikning uten løsning. Den er også en god del vanskeligere enn en annen heldagsprøve vi har fått utdelt. Endret 20. mai 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 x^2+6x-9 = 0 har forsåvidt en helt grei løsning. Du har jo formelen for andregradslikning: (-b +- (b^2-4ac)^0,5)/2a Den gir deg: (-6 +-(36+4*6*9))/2 = (-6+-72^0,5)/2 Det gir deg x verdiene: -3+3*2^0,5 og -3-3*2^0,5 (^0,5 = roten av) Da får du x = -3(1 - roten av 2) eller -3(1 + roten av 2). Brøker og rot-tegn er kaos på forum, si fra hvis det var uklart. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hvis du kan LaTeX, kan du skrive snutter her: http://newton.phys.ntnu.no/~spreeman/qndl/0.25/ Det er et lite verktøy jeg rasket sammen for noen måneder siden, som generer bilderfiler av LaTeX-snutter. Eksempelvis svaret på det du hadde over: Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Snedig program:) Hvordan får man rot-tegn? edit: skrivefeil Endret 21. mai 2006 av gaardern Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvis du kan LaTeX, kan du skrive snutter her: http://newton.phys.ntnu.no/~spreeman/qndl/0.25/Det er et lite verktøy jeg rasket sammen for noen måneder siden, som generer bilderfiler av LaTeX-snutter. Eksempelvis svaret på det du hadde over: 6144174[/snapback] Oi!! Sånn en har jeg drømt om helt siden jeg skrev min først post på "Teknologi & Vitenskap". Hvordan virker den? Går ut i fra at du bruker MiKTeX, eller noe, men hvordan får du det til å bli .png? Lenke til kommentar
Knuta2 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg bruker denne siden. http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html Der kan du skrive en kode, trykke submit og lagre bildet med en gang. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg bruker denne siden. http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html Der kan du skrive en kode, trykke submit og lagre bildet med en gang. 6145818[/snapback] Men da må du jo laste opp bildet på en egen plass eller legge den som vedlegg om du skal ha det i en post. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Synes hw kan få støtte for LaTeX. Slik realisten.com og matematikk.net har. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Snedig program:) Hvordan jeg du rot-tegn? 6145477[/snapback] s=\int_a^b\sqrt{1+\left(\frac{dy}{dx}\right)^2}dx er et eksempel hvor du har mange artige ting. Lenke til kommentar
simes Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ja, LaTeX-støtte i forumet burde absolutt være på sin plass. Det kan til og med inspirere meg til å faktisk sette meg bedre inn i LaTeX. Har noen kontaktet moderator og fremmet forslag? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det er kanskje best å fremje eit forslag i Tilbakemeldingsforumet. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Hvis du kan LaTeX, kan du skrive snutter her: http://newton.phys.ntnu.no/~spreeman/qndl/0.25/Det er et lite verktøy jeg rasket sammen for noen måneder siden, som generer bilderfiler av LaTeX-snutter. Eksempelvis svaret på det du hadde over: 6144174[/snapback] Oi!! Sånn en har jeg drømt om helt siden jeg skrev min først post på "Teknologi & Vitenskap". Hvordan virker den? Går ut i fra at du bruker MiKTeX, eller noe, men hvordan får du det til å bli .png? 6145695[/snapback] Scriptet er bare en naivt sammenslengt serie UNIX-kommandoer. Jeg måtte lete en stund for å finne en allment tilgjengelig webserver på universitetet som hadde både LaTeX og ImageMagick (det som lager PNG-fil av resultatet) installert. Det er jo ikke akkurat daglig kost for webservere flest. Heldigvis hadde fysisk institutts Newton dette. Her er koden slik den fremstår for øyeblikket. Håper å få polert den litt penere, mer portabel/distribuerbar og brukervennlig når eksamenstiden er over, samt å skrive om til Python. <?php $VERSION=0.25; $PATH='/home/spreeman/public_html/qndl/'.$VERSION.'/'; $HEAD='head.tex'; $TAIL='tail.tex'; $TMPDIR='./tmp/'; $OUTDIR='./output/'; $CONVERT='convert'; $LATEX='latex'; $CODELIMIT=2<<10; $usercode=stripslashes($_POST['code']); if (strlen($usercode)>$CODELIMIT) { $usercode='Submitted code is limited to $'.$CODELIMIT.'$ bytes at the present.'; } chdir($PATH); //$hash='qndl-'.date("Ymd").'-'.substr(md5(rand()), 0, 8); $hash=md5($usercode); $texfile='qndl-'.$hash.'.tex'; $psfile='qndl-'.$hash.'.ps'; $dvifile='qndl-'.$hash.'.dvi'; $pngfile='qndl-'.$hash.'.png'; if (!file_exists($OUTDIR.$pngfile) && !file_exists($TMPDIR.$texfile) && !file_exists($TMPDIR.$dvifile)) { $fp=fopen($HEAD, 'r'); $latex_input=fread($fp, filesize($HEAD)); fclose($fp); $latex_input.="\n".$usercode; $fp=fopen($TAIL, 'r'); $latex_input.="\n".fread($fp, filesize($TAIL)); fclose($fp); $fp=fopen($TMPDIR.'/'.$texfile, 'w'); fwrite($fp, $latex_input); fclose($fp); chmod($TMPDIR.'/'.$texfile, 0666); chdir($TMPDIR); exec($LATEX.' --interaction=batchmode '.$texfile, $latex_output); $latex_output=implode("\n", $latex_output); exec('dvips -q -x 1800 -E -o '.$psfile.' '.$dvifile, $dvips_output); $dvips_output=implode("\n", $dvips_output); exec($CONVERT.' '.$psfile.' '.$pngfile, $convert_output); $convert_output=implode("\n", $convert_output); exec('mv '.$pngfile.'.0 ../'.$OUTDIR.$pngfile, $mv_output); /* .0 fikser rar convert-versjon på stud. Hvis ting dør, er det nok imagemagick som er fikset.*/ $mv_output=implode("\n", $mv_output); exec('rm qndl-'.$hash.'*', $rm_output); $rm_output=implode("\n", $rm_output); echo '<a href="output/'.$pngfile.'">'.$pngfile.'</a>'; } else { echo 'Result found in cache...<br>'; echo '<a href="output/'.$pngfile.'">'.$pngfile.'</a>'; } ?> Endret 21. mai 2006 av gspr Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Støtter .png gjennomsiktighet? Det hadde vært greit som bakgrunn, så det ser mer naturlig ut i forumet. PS. Det hadde kanskje vært en idé med "Den store LaTeXtråden". Endret 21. mai 2006 av JeffK Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 PNG støtter gjennomsiktigheit ja. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Støtter .png gjennomsiktighet? Det hadde vært greit som bakgrunn, så det ser mer naturlig ut i forumet. 6150450[/snapback] Ja. "Problemet" er at LaTeX genererer Postscript, som jeg så konverterer til PNG med convert. Da blir bakgrunnen hvit. Men det er sikkert mulig å be convert gjøre alt hvitt til transparent. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Men det er sikkert mulig å be convert gjøre alt hvitt til transparent. 6150887[/snapback] I ImageMagick er det det ja Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 sleng på: ... -transparent white ... i din convert kommando Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Er det mange som bruker LaTeX til å skrive hovedoppgaven(det er vel mange siv.ing./NTNU folk her)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå