Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. En fyr på MSN ba meg løse denne gåten.

 

Tre menn var ute og reiste og bestemte seg for å overnatte på hotell. På hotellet fikk de vite at prisen på rommet var 300 kroner, så de betalte 100 kroner hver og gikk for å legge seg

 

Senere oppdaget resepsjonisten at han hadde tatt for mye betalt siden rommet egentlig kostet 250 kroner, så han ringte på pikkoloen og sa han skulle ta 50 lappen og gi den til mennene.

Pikkoloen mente at det ville være vanskelig å dele 50 kroner på 3 menn, så han tok like greit 20 kroner selv og gav hver mann 10 kroner.

 

Dette betyr at mennene betalte 90 kroner hver for rommet. 90x3 er 270 kroner. Pikkoloen tok 20 kroner. 270 kroner + 20 kroner = 290 kroner.

 

HVOR er den siste tieren?

 

Selv fant jeg ut dette:

 

250kr, de skal få 50kr tilbake, men pikkoloen tar 20kr selv.

250kr + 30kr = 280kr. 280kr + 20kr = 300kr.

 

Altså, 250kr \ 3 = 83,33kr. Så de betaler egentlig 83,33kr per stykk for rommet siden pikkoloen tar 20kr. Det jeg ikke skjønner er at han jeg fikk oppgaven sier dette er feil :dontgetit:

 

Edit: Brukte feil tall.

Endret av emes
Lenke til kommentar
Nei, det er jo en fasit :p

 

Jeg får 2a(3+b)/(b^2 - 9) når jeg regner det ut, men det kan godt hende jeg har oversett noe. Du bør hvertfall begynne med å se at (b+3)(b-3) = b^2 - 9, slik at du kan sette alt på felles brøksrtek.

5981521[/snapback]

Huff... jeg så på feil stykke i fasiten. Svaret mitt er riktig. :blush: Layouten i fasiten er helt mongo.

 

Ditt svar kan forøvrig faktoriseres til 2a(3+b)/(b+3)(b-3) slik at man står igjen med 2a/(b-3), som er mitt svar. :)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Trekk sammen og skriv enklest mulig:

(6a / b²-9) + (a / b+3) + (a / b-3)

 

Jeg får 2a / b-3 til svar, men fasiten sier 2ab / b²-9. Kan fasiten være feil?

5981453[/snapback]

 

Det er riktig slik du har gjort det, så det er nok feil i fasit.

5981600[/snapback]

 

Jeg fikk det samme som dåkk :)

Lenke til kommentar
Overskyet? 14-tegn-padding...

5994755[/snapback]

 

Kan jo godt tenkes at det er forferdelig overskyet slik at det er så mørkt at de automatiske lys-slukkerne ikke klarer å registrere den ørlille forandringen i lysstyrke.

5994938[/snapback]

 

Tror de går på tid. Dvs. de slår av lyset når dør-sensoren ikke har vært trigget på en viss tid.

Lenke til kommentar
Overskyet? 14-tegn-padding...

5994755[/snapback]

 

Kan jo godt tenkes at det er forferdelig overskyet slik at det er så mørkt at de automatiske lys-slukkerne ikke klarer å registrere den ørlille forandringen i lysstyrke.

5994938[/snapback]

 

Tror de går på tid. Dvs. de slår av lyset når dør-sensoren ikke har vært trigget på en viss tid.

5996342[/snapback]

 

Ja, det ville i så fall utelatt muligheten for at overskyet vær kunne hatt en innkommende effekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...