Dynejonas Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 w00t! Tusen takkk for raskt svar. Lenke til kommentar
different Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Heisann. En fyr på MSN ba meg løse denne gåten. Tre menn var ute og reiste og bestemte seg for å overnatte på hotell. På hotellet fikk de vite at prisen på rommet var 300 kroner, så de betalte 100 kroner hver og gikk for å legge seg Senere oppdaget resepsjonisten at han hadde tatt for mye betalt siden rommet egentlig kostet 250 kroner, så han ringte på pikkoloen og sa han skulle ta 50 lappen og gi den til mennene. Pikkoloen mente at det ville være vanskelig å dele 50 kroner på 3 menn, så han tok like greit 20 kroner selv og gav hver mann 10 kroner. Dette betyr at mennene betalte 90 kroner hver for rommet. 90x3 er 270 kroner. Pikkoloen tok 20 kroner. 270 kroner + 20 kroner = 290 kroner. HVOR er den siste tieren? Selv fant jeg ut dette: 250kr, de skal få 50kr tilbake, men pikkoloen tar 20kr selv. 250kr + 30kr = 280kr. 280kr + 20kr = 300kr. Altså, 250kr \ 3 = 83,33kr. Så de betaler egentlig 83,33kr per stykk for rommet siden pikkoloen tar 20kr. Det jeg ikke skjønner er at han jeg fikk oppgaven sier dette er feil Edit: Brukte feil tall. Endret 22. april 2006 av emes Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 De betalte 250 til hotellet pluss 20 til pikkoloen, altså 250+20=270. De betalte ikke 270 til hotellet pluss 20 til pikkoloen. Lenke til kommentar
different Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) *slettet* (14 tegn) Endret 22. april 2006 av emes Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Trekk sammen og skriv enklest mulig: (6a / b²-9) + (a / b+3) + (a / b-3) Jeg får 2a / b-3 til svar, men fasiten sier 2ab / b²-9. Kan fasiten være feil? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Nei, det er jo en fasit Jeg får 2a(3+b)/(b^2 - 9) når jeg regner det ut, men det kan godt hende jeg har oversett noe. Du bør hvertfall begynne med å se at (b+3)(b-3) = b^2 - 9, slik at du kan sette alt på felles brøksrtek. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Trekk sammen og skriv enklest mulig:(6a / b²-9) + (a / b+3) + (a / b-3) Jeg får 2a / b-3 til svar, men fasiten sier 2ab / b²-9. Kan fasiten være feil? 5981453[/snapback] Det er riktig slik du har gjort det, så det er nok feil i fasit. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Nei, det er jo en fasit Jeg får 2a(3+b)/(b^2 - 9) når jeg regner det ut, men det kan godt hende jeg har oversett noe. Du bør hvertfall begynne med å se at (b+3)(b-3) = b^2 - 9, slik at du kan sette alt på felles brøksrtek. 5981521[/snapback] Huff... jeg så på feil stykke i fasiten. Svaret mitt er riktig. Layouten i fasiten er helt mongo. Ditt svar kan forøvrig faktoriseres til 2a(3+b)/(b+3)(b-3) slik at man står igjen med 2a/(b-3), som er mitt svar. Endret 24. april 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
esa Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Trekk sammen og skriv enklest mulig:(6a / b²-9) + (a / b+3) + (a / b-3) Jeg får 2a / b-3 til svar, men fasiten sier 2ab / b²-9. Kan fasiten være feil? 5981453[/snapback] Det er riktig slik du har gjort det, så det er nok feil i fasit. 5981600[/snapback] Jeg fikk det samme som dåkk Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Ditt svar kan forøvrig faktoriseres til 2a(3+b)/(b+3)(b-3) slik at man står igjen med 2a/(b-3), som er mitt svar. 5981603[/snapback] Haha, pinlig. Får skylde på en lang dag (8-21) på skolen Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Og det kaller du en lang dag? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Og det kaller du en lang dag? 5987407[/snapback] Jeg synes 6 - 16 (morgentrening 6-8 og skole fra 8.30 til 16) er en fryktelig lang dag. Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Endre, vi har nå bare skole frem til 15.10. Hahahah Lenke til kommentar
gspr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Min definisjon av lang dag: Dagen er lang dersom de automatiske lys-slukkerne på toalettene i realfagsbygget er aktive både når du kommer og når du går. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Min definisjon av lang dag: Dagen er lang dersom de automatiske lys-slukkerne på toalettene i realfagsbygget er aktive både når du kommer og når du går. 5989016[/snapback] Eller så kan det være definisjonen på en veldig kort dag! Eller en overskya dag Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Overskyet? 14-tegn-padding... Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Overskyet? 14-tegn-padding... 5994755[/snapback] Kan jo godt tenkes at det er forferdelig overskyet slik at det er så mørkt at de automatiske lys-slukkerne ikke klarer å registrere den ørlille forandringen i lysstyrke. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Overskyet? 14-tegn-padding... 5994755[/snapback] Kan jo godt tenkes at det er forferdelig overskyet slik at det er så mørkt at de automatiske lys-slukkerne ikke klarer å registrere den ørlille forandringen i lysstyrke. 5994938[/snapback] Tror de går på tid. Dvs. de slår av lyset når dør-sensoren ikke har vært trigget på en viss tid. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Overskyet? 14-tegn-padding... 5994755[/snapback] Kan jo godt tenkes at det er forferdelig overskyet slik at det er så mørkt at de automatiske lys-slukkerne ikke klarer å registrere den ørlille forandringen i lysstyrke. 5994938[/snapback] Tror de går på tid. Dvs. de slår av lyset når dør-sensoren ikke har vært trigget på en viss tid. 5996342[/snapback] Ja, det ville i så fall utelatt muligheten for at overskyet vær kunne hatt en innkommende effekt! Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg kom over denne lille artige saken her: Quater-imaginary base Titallsystemet bruker 10 som grunntall og det binære bruker 2. Dette systemet bruker 2i. Man kan skrive alle komplekse tall med kombinasjoner av 0, 1, 2 og 3, uten fortegn! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå