Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har tatt 2mx, eller andre mattevarianter, som privatist? Har nå 1mx og vurderer å ta 2mx som privatist til jul. Hadde vært flott å fått noen innspill om hvorvidt det dumt/smart. Gjerne fra folk som har hatt det, som privatist eller vanlig.

Lenke til kommentar
2+3 = 5
3+4 = 7
4+5 = 11
7+7 = 16

 

Hvilket tall er jeg ute etter her ?

5890566[/snapback]

 

Du er vel ute etter litt grunnleggende mattekunnskaper?

5890579[/snapback]

 

 

Jo i grunnen sant det. Men du har ikke svart på spørsmålet endå ;)

Lenke til kommentar
Noen her som har tatt 2mx, eller andre mattevarianter, som privatist? Har nå 1mx og vurderer å ta 2mx som privatist til jul. Hadde vært flott å fått noen innspill om hvorvidt det dumt/smart. Gjerne fra folk som har hatt det, som privatist eller vanlig.

5897862[/snapback]

JEG synes 2mx var mye vanskeligere enn 1mx. :)

Personlig ville jeg venta og tatt det sammen med de andre.. Greit at en lærer går igjennom stoffet da du muligens får mer med deg. :) Du taper heller ingenting med å vente et halvt år.

Lenke til kommentar
2+3 = 5
3+4 = 7
4+5 = 11
7+7 = 16

 

Hvilket tall er jeg ute etter her ?

5890566[/snapback]

 

Du er vel ute etter litt grunnleggende mattekunnskaper?

5890579[/snapback]

 

 

Jo i grunnen sant det. Men du har ikke svart på spørsmålet endå ;)

5910983[/snapback]

 

gi svaret i en spoiler til oss som ikke finner det ut a! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, har et litt flaut spørsmål.

Driver med ett integrasjonsstykke. Det er som følger:

Vi skal finne det bestemte integralet, der a=0 og b=ln3

 

e^3x

 

Integrert blir vel dette:

 

(1/3)e^3x

 

Nå blir det ((1/3)e^(3ln3))-((1/3)e^(3*0))

 

Regnet ut dette til 8/3, men kalkulatoren sier 26/3

 

Har ikke fasit. Hadde satt pris på en forklaring og utregning på stykket.

Lenke til kommentar

Vel, du har alltid at -1 <= r <= 1.

r = +1 betyr at -alle- punktene ligger på en linje med positivt stigningstall.

 

r = -1 betyr det samme, bare negativt stigningstall.

 

r = 0 betyr at det ikke er noen lineær sammenheng mellom datamengdene.

 

 

Si at du har en mengde punkter som du vil sjekke, dvs. at du har et visst antall punkter, (x,y). La x' bety aritmetisk gjennomsnitt av alle x, og y' aritmetisk gjennomsnitt av alle y.

 

Det er to ting vi er ute etter når vi ser på disse sammenhengene;

1. Er punktene i nærheten av linjen?

2. Er sammenhengen positiv eller negativ?

 

(Bruker LaTeX-notasjon her. Si ifra dersom du lurer på noe.)

Vi bruker S_{XX}, S_{XY} og S_{YY} for å evaluere r, hvor

S_{XX} = \sum(x_i - x')^2

S_{YY} = \sum(y_i - y')^2

S_{XY} = \sum(x_i - x')(y_i - y').

 

r er gitt ved

r = \frac{S_{XY}}{\sqrt{S_{XX}S_{YY}}}.

 

Dette gir oss den forferdelige formelen for r:

 

 

korrelasjon.gif

 

Kan skrive et eksempel senere.

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg løse denne oppgeven her?

5/x-3=8/x

 

Jeg har kommet så langs som dette

5/x*x-3*x=8/x*x
5-3x=8
-3x=8-5

 

Men hva ska jeg gjør videre. Jeg går 1mx hvis det har noe å si.

5949833[/snapback]

8-5 er jo 3.

del på -3 på hver side, så får du x=-1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...