Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette en oppgave fra skolen? For jeg tror kanskje jeg var litt rask med den geometriske.. Tenkte litt feil. Hmmmm, *tenke litt lenger før svar neste gang*..

5842173[/snapback]

 

 

Nei, jeg tenkte jeg skulle regne ut hvor stor variasjon jeg kan regne med å få innen turneringspoker.

Lenke til kommentar

Hmm, du har noe som heter negativ binomisk fordeling også, som gir hvor mange ganger det er sannsynlig å få "success/failure" eller her mynt/kron i n forsøk, men her vil jo det bare bli halvparten.. Nå tenker jeg bare høyt skriftlig.

 

Jeg klarer ikke se hvordan man finner antall kron på rad på en gjennomsnittsdag. Kanskje noen andre kloke hoder her inne klarer dette.

Lenke til kommentar

Nå har kjørt en liten MonteCarlo-simulering med ca. 5 millioner dager med tusen "kronekast" pr dag. Forventningsverdien er 7.071...

 

Men det kan være en liten uytregningsfeil. Skulle tro den ville bli 7.13 (siden (1/2)^n = n/1000 -> n = ca. 7.13), men det får vi se på...

Lenke til kommentar
Deriver: g(x) = x^3/x^2 - 1

Trenger en smule hjelp her, tror jeg.

u= x^3

v= (x^2-1)

u'= 2x^2

v'= 2x

Stemmer det så langt?

 

g'(x) = (2x^2)(x^2-1)-(x^3)(2x)/ (x^2-1)^2

Hva gjør jeg så videre, sett at dette er riktig that is.

5867541[/snapback]

Det er riktig bortsett fra at u'=3x^2.

g' hadde vært riktig(bortsett fra u' delen) om du tokk med parentesen rundt hele telleren.

g'(x) = ((2x^2)(x^2-1)-(x^3)(2x))/ (x^2-1)^2

 

Hva mener du med videre?

Lenke til kommentar

Dersom stykket er (x^2 - 1) / x^3 så er det vel riktig, men dersom stykket er x^2 / x^3 - 1 så skal det gjøre enklere med v = x^2. Det ser ut som om du har løst et annet stykke enn det du har skrevet opp.

 

JeffK, har ikke du glemt å rette den feilen du selv påpekte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...