Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir kanskje litt mer fascinerende om man tar med beviset for e^(i*x) = cos(x)+isin(xi)

5743099[/snapback]

 

Vel, kalkulusboka mi sier bare at det bare er definert slik. Eller heller: e^z = e^a(cosb+isinb), z = a + ib.

5743962[/snapback]

Det er to bevis her. Det med rekker er det mest vanlige å se i bøker.

Lenke til kommentar

Likningen for en sirkel er

(x-m)^2 + (y-n)^2 = r^2 der (m, n) er koordinatene til sentrum i sirkelen, mens r er radien

likningen for en bestemt sirkel er x^2 – 2x + y^2 = 24

 

a) Finn koordinatene til sentrum og regn ut radien i sirkelen.

 

Vi har gitt linjen y = (-3/4)x + b

 

b) Finn ved regning hva b må være for at linjen skal tangere sirkelen a i et punkt.

 

Kan noen her hjelpe meg med denne? Jeg har fått den på en innlevering, men vi har ikke hatt noen lignede oppgaver i boken vår, så jeg har ingen forutsetning for å klare den :cry:

Lenke til kommentar
Likningen for en sirkel er

(x-m)^2 + (y-n)^2 = r^2 der (m, n) er koordinatene til sentrum i sirkelen, mens r er radien

likningen for en bestemt sirkel er x^2 – 2x + y^2 = 24

 

a) Finn koordinatene til sentrum og regn ut radien i sirkelen.

 

Vi har gitt linjen y = (-3/4)x + b

 

b) Finn ved regning hva b må være for at linjen skal tangere sirkelen a i et punkt.

 

Kan noen her hjelpe meg med denne? Jeg har fått den på en innlevering, men vi har ikke hatt noen lignede oppgaver i boken vår, så jeg har ingen forutsetning for å klare den :cry:

5745222[/snapback]

Syns kanskje dette var en litt drøy oppgave til en niåring.

 

a)

Du må gjøre noe som heter å danne fullstendige kvaderater, altså denne utviklingen i revers: (x+a)^2=x^2+2xa+a^2

 

for y er det ganske greit y^2=(y+0)^2

 

for x:

du ser at a må være -a, og du må legge til (-1)^2 på hver side.

(x^2 – 2x + 1) + (y^2)= 24+1

(x-1)^2+(y-0)^2=5^2

 

b)

løs ligningssettet

y = (-3/4)x + b

x^2 – 2x + y^2 = 24

for å finne kryssingen av kurvene.

 

det enkleste er å sette inn den første i den andre så det blir slik:

x^2 – 2x +((-3/4)x + b)^2 = 24

 

utvid denne og løs den den som en vanlig andregradsligning. Etter som du er interessert i å få tangering, må du velge b så du bare får én løsning(egentilg to like løsninger). Dette gjør du ved å løse ligningen

det_under_rottegnet=0

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Det er to bevis her. Det med rekker er det mest vanlige å se i bøker.

5744099[/snapback]

 

Når jeg tenker meg om, så så jeg jo den rekkeutledningen på en plenumsregning i svingninger og bølger for noen uker siden, men min hukommelse har det ikke alltid helt godt.

Egentlig ganske teit at boka ikke tok med noen utledning whatsoever synes jeg, men nå er jo komplekse tall noe av det første man lærer i kalkulus, mens rekker kommer en stund senere. Uansett kunne den andre utledningen vært med, men men..

Endret av simes
Lenke til kommentar
Kommer vel helt an på hvilket studium du tar. Jeg har ikke hatt noe særlig med komplekse tall i "kalkulus", det kom i lineær algebra.

5746324[/snapback]

Vi startet med komplekse tall de første ukene med lineær algebra, men brukte det ikke noe særlig videre i det faget. De gangene jeg har sett komplekse tall i bruk er som oftest i kalkulus, f.eks. diff.ligninger med komplekse røtter og fouriertrasform. Der jeg har brukt komplekse tall mest, er i ting som har med frekvens å gjøre(frekvensrespons og spektralanalyse) i fag som dynamiske systemer/reguleringsteknikk og signalbehandling.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Komplekse tall er også veldig nyttige i studiet av komplekse vektorfelt, som er en del av den lineære algebraen. De er også nyttige, som du sier, når man skal løse både digg.likninger og vanlige polynomer.

"Dessverre" kommer jeg nok aldri til å bruke komplekse tall i forbindelse med frekvens. :)

 

Et artig resultat vedrørende komplekse tall: http://johandsome.com/2006/03/the-amazing-...the-power-of-i/

Lenke til kommentar
Et artig resultat vedrørende komplekse tall: http://johandsome.com/2006/03/the-amazing-...the-power-of-i/

5747219[/snapback]

Det kunne jo vært gjort litt lettere(ettersom i=e^(i*Pi/2)):

i^i

=(e^(i*Pi/2))^i

=e^(i*i*Pi/2)=e^(-Pi/2)

5747297[/snapback]

 

lettere?

 

det er jo den sammenhengen han bruker krefter på å vise?

(opphøy i 2 og ta log, så sitter du med log(-1) = i*pi)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...