simes Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det blir kanskje litt mer fascinerende om man tar med beviset for e^(i*x) = cos(x)+isin(xi) 5743099[/snapback] Vel, kalkulusboka mi sier bare at det bare er definert slik. Eller heller: e^z = e^a(cosb+isinb), z = a + ib. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det blir kanskje litt mer fascinerende om man tar med beviset for e^(i*x) = cos(x)+isin(xi) 5743099[/snapback] Vel, kalkulusboka mi sier bare at det bare er definert slik. Eller heller: e^z = e^a(cosb+isinb), z = a + ib. 5743962[/snapback] Det er to bevis her. Det med rekker er det mest vanlige å se i bøker. Lenke til kommentar
Seppe . Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Likningen for en sirkel er (x-m)^2 + (y-n)^2 = r^2 der (m, n) er koordinatene til sentrum i sirkelen, mens r er radien likningen for en bestemt sirkel er x^2 – 2x + y^2 = 24 a) Finn koordinatene til sentrum og regn ut radien i sirkelen. Vi har gitt linjen y = (-3/4)x + b b) Finn ved regning hva b må være for at linjen skal tangere sirkelen a i et punkt. Kan noen her hjelpe meg med denne? Jeg har fått den på en innlevering, men vi har ikke hatt noen lignede oppgaver i boken vår, så jeg har ingen forutsetning for å klare den Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Likningen for en sirkel er(x-m)^2 + (y-n)^2 = r^2 der (m, n) er koordinatene til sentrum i sirkelen, mens r er radien likningen for en bestemt sirkel er x^2 – 2x + y^2 = 24 a) Finn koordinatene til sentrum og regn ut radien i sirkelen. Vi har gitt linjen y = (-3/4)x + b b) Finn ved regning hva b må være for at linjen skal tangere sirkelen a i et punkt. Kan noen her hjelpe meg med denne? Jeg har fått den på en innlevering, men vi har ikke hatt noen lignede oppgaver i boken vår, så jeg har ingen forutsetning for å klare den 5745222[/snapback] Syns kanskje dette var en litt drøy oppgave til en niåring. a) Du må gjøre noe som heter å danne fullstendige kvaderater, altså denne utviklingen i revers: (x+a)^2=x^2+2xa+a^2 for y er det ganske greit y^2=(y+0)^2 for x: du ser at a må være -a, og du må legge til (-1)^2 på hver side. (x^2 – 2x + 1) + (y^2)= 24+1 (x-1)^2+(y-0)^2=5^2 b) løs ligningssettet y = (-3/4)x + b x^2 – 2x + y^2 = 24 for å finne kryssingen av kurvene. det enkleste er å sette inn den første i den andre så det blir slik: x^2 – 2x +((-3/4)x + b)^2 = 24 utvid denne og løs den den som en vanlig andregradsligning. Etter som du er interessert i å få tangering, må du velge b så du bare får én løsning(egentilg to like løsninger). Dette gjør du ved å løse ligningen det_under_rottegnet=0 Endret 13. mars 2006 av JeffK Lenke til kommentar
simes Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Det er to bevis her. Det med rekker er det mest vanlige å se i bøker. 5744099[/snapback] Når jeg tenker meg om, så så jeg jo den rekkeutledningen på en plenumsregning i svingninger og bølger for noen uker siden, men min hukommelse har det ikke alltid helt godt. Egentlig ganske teit at boka ikke tok med noen utledning whatsoever synes jeg, men nå er jo komplekse tall noe av det første man lærer i kalkulus, mens rekker kommer en stund senere. Uansett kunne den andre utledningen vært med, men men.. Endret 13. mars 2006 av simes Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Kommer vel helt an på hvilket studium du tar. Jeg har ikke hatt noe særlig med komplekse tall i "kalkulus", det kom i lineær algebra. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Kommer vel helt an på hvilket studium du tar. Jeg har ikke hatt noe særlig med komplekse tall i "kalkulus", det kom i lineær algebra. 5746324[/snapback] Vi startet med komplekse tall de første ukene med lineær algebra, men brukte det ikke noe særlig videre i det faget. De gangene jeg har sett komplekse tall i bruk er som oftest i kalkulus, f.eks. diff.ligninger med komplekse røtter og fouriertrasform. Der jeg har brukt komplekse tall mest, er i ting som har med frekvens å gjøre(frekvensrespons og spektralanalyse) i fag som dynamiske systemer/reguleringsteknikk og signalbehandling. Endret 13. mars 2006 av JeffK Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Komplekse tall er også veldig nyttige i studiet av komplekse vektorfelt, som er en del av den lineære algebraen. De er også nyttige, som du sier, når man skal løse både digg.likninger og vanlige polynomer. "Dessverre" kommer jeg nok aldri til å bruke komplekse tall i forbindelse med frekvens. Et artig resultat vedrørende komplekse tall: http://johandsome.com/2006/03/the-amazing-...the-power-of-i/ Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Et artig resultat vedrørende komplekse tall: http://johandsome.com/2006/03/the-amazing-...the-power-of-i/ 5747219[/snapback] Det kunne jo vært gjort litt lettere(ettersom i=e^(i*Pi/2)): i^i =(e^(i*Pi/2))^i =e^(i*i*Pi/2)=e^(-Pi/2) Endret 13. mars 2006 av JeffK Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Det har du rett i. Det kan gjøres på mange måter, men er ikke alle som kjenner til sammenhengene mellom e og i. Metoden der er sannsynligvis den første man kommer borti vil jeg tro. Var det i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Et artig resultat vedrørende komplekse tall: http://johandsome.com/2006/03/the-amazing-...the-power-of-i/ 5747219[/snapback] Det kunne jo vært gjort litt lettere(ettersom i=e^(i*Pi/2)): i^i =(e^(i*Pi/2))^i =e^(i*i*Pi/2)=e^(-Pi/2) 5747297[/snapback] lettere? det er jo den sammenhengen han bruker krefter på å vise? (opphøy i 2 og ta log, så sitter du med log(-1) = i*pi) Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Kan noen hjelpe? Jeg har derivert en funksjon og fått 2 lnx/x - 1/x (den antideriverte er f(x) = (lnx)^2 - lnx, Df= <0, -->>) Jeg skal finne vendepunktet her og ifølge fasiten skal svaret være e^3/2. Hvordan går jeg frem? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Deriver den en gang til og finn når den er lik null. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Deriver den en gang til og finn når den er lik null. 5820866[/snapback] Det vet jeg, men hvordan kan svaret bli e^3/2 ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 deriver en gang til, og sett uttrykket lik 0, løs deretter ut x Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (2 lnx/x - 1/x)'=0 3/x^2-2*ln(x)/x^2=0 3-2*ln(x)=0 3=2*ln(x) ln(x)=3/2 x=e^(3/2) Lenke til kommentar
burnedmind Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Kjapt spørsmål: Hvordan løser jeg problemer av denne typen: Hans og Henriette kaster mynt 1000 ganger hver dag. På en gjennomsnittslig dag, hvor mange ganger vil det bli krone etter hverandre? Lenke til kommentar
simes Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Kjapt spørsmål: Hvordan løser jeg problemer av denne typen: Hans og Henriette kaster mynt 1000 ganger hver dag. På en gjennomsnittslig dag, hvor mange ganger vil det bli krone etter hverandre? 5840591[/snapback] Slike oppgaver kan løses med en geometrisk sannsynlighetsfordeling. Lenke til kommentar
burnedmind Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Slike oppgaver kan løses med en geometrisk sannsynlighetsfordeling. 5841797[/snapback] Finnes det ikke noe program som jeg bare kan taste inn tallene på, så gjør den resten? Jeg kjenner at jeg trenger høyere utdanning for å gjøre dette manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå