smeboe Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Fikk 75 jeg... på oppgave 3 fikk jeg 9 ganger 3 til å bli 18, og det var den eneste feilen jeg gjorde. Men så burde jeg klart hvertfall to oppgaver til, så jeg er veldig misfornøyd. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 At jeg påstod at 60*4 = 360 kosta meg 5 poeng, bl.a. Tok det ikke så tungt, for jeg måtte løpe til 3MX-prøve rett etterpå. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Du glemte å spesifisere at du svarte i oktal, 360 i åtte-tallsystemet er 240. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Nå er oppgavene og fasiten lagt ut.Jeg tror jeg endte opp på snaue 48 poeng (TwinMos må være ultrasmart), men ser nå at jeg skulle greid å kare til meg 5-10 poeng mer. Hvis du går grunnkurs, er jo resultatet ditt veldig bra. Fikk jo bare 39 poeng i fjor selv (enkelte har sagt at fjorårets oppgaver var vanskeligere enn de i år, men det kan jeg egentlig ikke uten videre si meg enig i. Dessverre, må man vel nesten si). Føler meg smigret av skrytet ditt, men "smart" blir plutselig veldig relativt her inne. Mange som har langt bedre resultater enn meg her, som du ser. Men jeg kom allikevel best ut på min skole, noe som selvsagt er gøy (men som kanskje sier mest om oppslutningen på skolen). Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Til tross nivået på skolen (som jeg forøvrig ikke kjenner til) så bør du være stolt over det du oppnådde! (Edit: PS: Fortsett med matematikk etter vgs.!) Endret 4. november 2005 av DrKarlsen Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Fikk 75 jeg... på oppgave 3 fikk jeg 9 ganger 3 til å bli 18, og det var den eneste feilen jeg gjorde. Men så burde jeg klart hvertfall to oppgaver til, så jeg er veldig misfornøyd. 5102225[/snapback] Sånt er typisk... Husker for mange herrens år siden, da jeg hadde eksamen (eller tentamen) i matte i åttende eller niende. Jeg hadde kun én feil, og det var på aller første oppgave ... plankeoppgaven som selv de 'dummeste' skulle få til. Oppgaven var noe slikt som 'hvor mange prosent fett er det i osten' og en bilde av en etikett. Jeg trodde det var slik at G27 (eller hva det sto) anga fettprosenten og svarte det. Men fettprosenten sto også oppgitt i klartekst. Fikk S alikevel da. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Til tross nivået på skolen (som jeg forøvrig ikke kjenner til) så bør du være stolt over det du oppnådde! (Edit: PS: Fortsett med matematikk etter vgs.!) 5105688[/snapback] Jo, takk skal du ha. Jeg er jo for så vidt veldig fornøyd også, og jeg opplever dette som inspirerende. Ang. matematikk etter VGS, så blir dette bare mer og mer aktuelt for hver dag som går! Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Godt å høre. Trenger unge folk med sans for faget på universitetene. Virker som om det er en mangel av det, og folk som ser ut til å ha en interesse er for det meste en gjeng med duster. (Håper ikke jeg traff noen her inne nå.) Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Fikk 75 jeg... på oppgave 3 fikk jeg 9 ganger 3 til å bli 18, og det var den eneste feilen jeg gjorde. Men så burde jeg klart hvertfall to oppgaver til, så jeg er veldig misfornøyd. 5102225[/snapback] Sånt er typisk... Husker for mange herrens år siden, da jeg hadde eksamen (eller tentamen) i matte i åttende eller niende. Jeg hadde kun én feil, og det var på aller første oppgave ... plankeoppgaven som selv de 'dummeste' skulle få til. Oppgaven var noe slikt som 'hvor mange prosent fett er det i osten' og en bilde av en etikett. Jeg trodde det var slik at G27 (eller hva det sto) anga fettprosenten og svarte det. Men fettprosenten sto også oppgitt i klartekst. Fikk S alikevel da. 5105715[/snapback] Hehe, blir alltid sånn.. Angående vanskelighetsgraden på 1. runde var den helt klart lettere i år enn i fjor, og derfor plager det meg at jeg bare fikk 75 poeng i år, og fikk 72 i fjor(2. klasse). Da var jeg nest best på skolen, mens i 1. runde i år fikk jeg bare en svak 5. plass, der den beste hadde 95 p... DrKarlsen: Enig i at mattematikken trenger noen kule talsmenn, se bare på hva Ødegaard har gjort med astronomien! Personlig har alltid matte vært mitt beste fag, og jeg trodde lenge at jeg skulle gjøre noe som direkte har med matte å gjøre, men nå heller jeg mer mot "glamourstudier" som medisin og siv.ing. Jeg mener, hvis jeg tar matte, hva kan jeg bli, annet enn mattelektor e.l.? Nei, gi meg heller noe litt mer praktisk, som fysikk... Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du kan bli omtrent tilsvarende av det siv.ing. blir. Det er her mange tror feil, og tror at en bare kan bli lærer. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 okey gutta! Hva i svarte er "intervaller"? Hva er det kan brukes tl og hvordan regner man det ut? Noen som vet det? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Tja, du kan si at et intervall er et slags område. Se på f(x) = 1/x, hvis vi vil kan vi si at denne er definert på intervallet I ]0,inf[, det vil si at vi bare kan plugge inn x-verdier som er mellom 0 og uendelig, uten endepunktene. Funksjonen selv er definert på hele den reelle tallinjen utenom x = 0, hvor den har et singulært punkt. Du kan også si at funksjonen f er kontinuerlig på hele intervallet I. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) ok, takker. hva med denne, formelregning: Med hensyn på t, altså til slutt skal det stå t= ....... S = (vo+v) * t -------- 2 altså S = vo+v/2 *t svaret skal bli: t= 2s ----- vo+v t=2s/vo+v men hvordan? edit: brøkstreken ble ikke så bra, nei. Endret 8. november 2005 av Singh tha king Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 s = (v_0 + v)*t/2, hvis du ganger med 2 på begge sider, og deler på (v_0 + v) får du 2s/(v_0 + v) = t Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 takker! hvilken karakter får/fikk du i matte da? du er flink i hvert fall! Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg liker ikke å oppgi karakterene mine. Jeg studerer matematikk ved NTNU, så jeg burde vel kunne enkle omregninger! Takk, forresten! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Noen glupe hoder som greier denne tallrekken? 100 101 103 113 124 145 187 301 ... Fikk den av en klassekamerat som hadde fått den av lillesøsteren i 8. klasse. Er det bull, eller er det logikk i den? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hmm, i arbeidet med å forsøke å finne systemet til endres rekke kom jeg på følgende problemstilling: Hvordan kan følgende rekke utrykkes? 1, 2, 4, 7, 11, 16, ... Dere vil se at differansen mellom leddene er henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, ... Jeg fikk det bare til med summetegn, noe jeg ikke finner tilfredsstillende, spesielt siden jeg også ønsker å kunne utrykke en rekke som starter på 1 og har en differanse mellom hvert ledd lik den øverste rekken i dette innlegget. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Noen glupe hoder som greier denne tallrekken?100 101 103 113 124 145 187 301 ... Fikk den av en klassekamerat som hadde fått den av lillesøsteren i 8. klasse. Er det bull, eller er det logikk i den? 5125276[/snapback] Altså: ta f.eks 100: 100 + (1*1)+(0*0)+(0*0) = 101 101: 101 + (1*1)+(0*0)+(1*1) = 103 ... 187 = 187 + (1*1)+(8*8)+(7*7) = 301 dvs at det neste tallet blir: 301 + (3*3) + 1 = 311 Det var den sammenhengen jeg kunne se hvertfall. Men som holger sier er det en lite tilfredsstillende rekke. Det er ingen rekke som kan utrykkes på en standard måte. edit: leif Endret 8. november 2005 av joda_321 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Du har satt opp et tallfølge da Holger Rekursivt tallfølge er ikke tilfredsstillende her? An = A(n-1) + n eller lignende? Rekken skal også være 8. klasse eller noe. Hva med å ta ett tall for seg. 1 0 0 (+0) (+0) (+1) 1 0 1 (+0) (+0) (+2) 1 0 3 (+0) (+1) (+0) 1 1 3 (+0) (+1) (+1) 1 2 4 (+0) (+2) (+1) 1 4 5 Jeg må ærlig innrømme at jeg heller ikke ser et mønster i dette, men kan være en tanke på veien kanskje. Endret 8. november 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå